شارل ادوارد گیوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شارل ادوارد گیوم
زادهٔ۱۵ فوریهٔ ۱۸۶۱
فلوریر، سوئیس
درگذشت۱۳ مهٔ ۱۹۳۸ (۷۷ سال)
سور، فرانسه
ملیتسوئیسی
محل تحصیلمؤسسه فناوری فدرال زوریخ
شناخته‌شده برایکشف ناهنجاری‌های آلیاژ نیکل - فولاد
جایزه(ها)نشان بنجامین فرانکلین (۱۹۱۴)
جایزه فیزیک نوبل (۱۹۲۰)
پیشینه علمی
شاخه(ها)فیزیک
محل کاراداره بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها
سور


شارل ادوارد گیوم، (به فرانسوی: Charles Édouard Guillaume) (زاده ۱۵ فوریه ۱۸۶۱ – درگذشته ۱۳ مه ۱۹۳۸)، یک فیزیک‌دان سویسی بود که در سال ۱۹۲۰ در به رسمیت شناختن خدمات او در پیشبرد فیزیک به خاطر ارائه دادن اندازه‌گیری‌های دقیق با کشف ناهنجاری‌های آلیاژ نیکل-فولاد موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردید.

شارل ادوارد گیوم در سال ۱۹۷۸ از دانشگاه صنعتی زوریخ موفق به اخذ مدرک دکترا شد و مدتی نیز در ارتش سوئیس خدمت کرد. او در سال ۱۸۸۳ وارد دفتر «اداره بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها» شد و تا زمان بازنشستگی در سمت ریاست (پرزیدنت) آن نهاد بین‌المللی بود.

در فرانسه شارل ادوارد گیوم ریاست (پرزیدنت) جامعه فیزیک فرانسه (The Société Française de Physique (SFP)) را بر عهده داشت و به او درجهٔ بزرگ‌افسر لژیون افتخاری لژیون دونور داده شد. او همچنین دکترای افتخاری علوم را از دانشگاه‌های ژنو، نوشاتل، و پاریس دریافت کرد و نیز عضو، عضو افتخاری یا عضو مربوطٔ بیش از یک دوجین از دانشکده‌های علمی پیشرو اروپا بود.

منابع[ویرایش]

"Charles Édouard Guillaume" (به انگلیسی). وبگاه رسمی جایزه نوبل. Archived from the original on 3 August 2004. Retrieved 22 June 2008.

پیوند به بیرون[ویرایش]