ولسوالی کوزکنر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوزکنر
بازار حیوانات در شهرستان کوزکنر
اطلاعات کلی
کشور افغانستان
ولایتننگرهار
مردم
جمعیت۴۲۸۲۳

کوز-کُنَر (پشتو: کوز کونړ) یا شیوه (پشتو: ښیوه یک وُلسوالی (شهرستان) در شمال ولایت ننگرهار افغانستان در کنار رود کُنَر است. کوزکنر یکی از ولسوالی‌های امن ننگرهار به‌شمار می‌رود که بسیاری از خارجی‌ها برای بازدید از بازسازی اجتماعی، زراعی و زیرساختی این منطقه به آنجا می‌روند. جمعیت آن که ۷۵ درصد پشتون هستند در سال ۲۰۰۲ حدود ۱۶۷۶۴۰ نفر تخمین زده شد که از این تعداد ۳۲۰۰۰ نفر کودکان زیر ۱۲ سال بودند. این شهر همچنین زادگاه سعید احمد، بازیکن سوئدی کریکت است.[نیازمند منبع]

تاریخ[ویرایش]

در حمله اردیبهشت ۱۳۹۹، یک بمب‌گذاری انتحاری در ولسوالی کوزکنر در مراسم تشییع جنازه شیخ اکرم، فرمانده سابق نیروی پلیس این ولسوالی، که یک روز پیش از آن بر اثر سکته قلبی درگذشت، روی داد. در این انفجار ۳۲ نفر کشته و ۱۳۳ نفر زخمی شدند.[۱] عبدالله ملکزی، یکی از اعضای شورای ولایتی ننگرهار، در این حمله کشته شد، در حالی که پدرش، ملک قیس نور آغا، نماینده مجلس زخمی شد.[۲][۳] دولت اسلامی عراق و شام – ولایت خراسان (داعشخیبر پختونخوا) مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. با این حال، دولت افغانستان مدعی شد که طالبان و شبکه حقانی وابسته به آن پشت این حمله بودند.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. "Newborns Are Among 37 Killed in Two Attacks in Afghanistan". BNN Bloomberg (به انگلیسی). 12 May 2020. Retrieved 2020-05-12.
  2. "15 Killed In Afghanistan's Nangarhar Suicide Attack". Regional Telegraph (به انگلیسی). 12 May 2020. Archived from the original on 5 December 2020. Retrieved 2020-05-12.
  3. "Afghan gunmen storm maternity clinic in Shiite area of Kabul". The Times of India (به انگلیسی). 12 May 2020. Retrieved 2020-05-12.
  4. "Afghans say Taliban behind bloodshed, reject U.S. blame of Islamic State". May 15, 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]