ولات نظامی

مختصات: ۳۳°۵۱′۲۴″ شمالی ۴۸°۴۳′۲۹″ شرقی / ۳۳٫۸۵۶۶۷°شمالی ۴۸٫۷۲۴۷۲°شرقی / 33.85667; 48.72472[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ولات نظامی که به آن «نیشتمون نظام» در کتب زمان قاجار و پهلوی نیز می‌گویند شامل بخشی از دشت وسیع سیلاخور است در شهرستان بروجرد که در سیلاخور پایین است که از شمال به سیلاخور بالا و به منطقه چال گودرزی و از شرق به شهر بروجرد و از غرب به کوه‌های گرین و از جنوب به منطقه سیلاخور کبیر می‌رسد.

شامل چندین روستا از جمله

مردم شناسی[ویرایش]

مردم این منطقه از شهریتان بروجرد همگی به زبان لری سخن میگویند و اکثرا از ایل زیار و طوایف وابسته به این ایل و همچنین در بعضی مناطق نیز از ایل بیرانوند و طوایف وابسته به این ایل هستند.

جغرافیا[ویرایش]

منطقه ولات نظامی در شهرستان بروجرد واقع شده‌است که در بخش غربی شهرستان واقع شده‌است در منطقه ای سرسبز که غربا به شهرستان سلسله و شهرستان خرم‌آباد و شرقا با شهر بروجرد از شمال به منطقه چال گودرزی و از جنوب به بیشه دالان و منطقه ابسرده منتهی می‌شود.

آثار تاریخی و طبیعی ولات نظامی[ویرایش]

این منطقه با توجه به برخودار بودن چندین رودخانه و گرین و در پایکوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس یک منطقه توریستی در ایران است. هر روستا در این منطقه از ویژگی‌های توریستی خاص خود برخودار است:همچون

  • در روستای فیال منطقه توریستی نظام آباد و منطقه باستانی گوراب معروف شهر خرابه و رودخانه فیال و سراب نظامی و سراب پاچنار و در مرز روستاهای فیال و شیخمیری رودخانه گلرود.
  • در روستای شیخ‌میری سادات منطقه توریستی گلدشت و همچنین رودخانه گلرود.
  • در روستای کپرگاه می‌توان از تنگ کپرگه و چشمه ابگرم کپرگه نام برد.
  • در روستای زرشگه سراب زرشگه
  • در روستای قلعه کریمخان قلعه ای موسوم به زمان کریمخان زند وجود دارد.

جمعیت[ویرایش]

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت منطقه ولات نظامی ۱۴٫۸۱۸ بوده‌است.

روستاهای حاجی‌آباد، گلدشت، قلعه شمسی و شمس‌آباد هر کدام به صورت جداگانه جمعیتی بین ۷۰۰تا۱۷۰۰ نفر داشته‌اند.

منابع[ویرایش]


  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۲۱.