کاپادوکیه

مختصات: ۳۸°۴۰′۱۴″ شمالی ۳۴°۵۰′۲۱″ شرقی / ۳۸٫۶۷۰۵۶°شمالی ۳۴٫۸۳۹۱۷°شرقی / 38.67056; 34.83917
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کپادوکی)
Göreme National Park and the Rock Sites of Cappadocia
میراث جهانی یونسکو
معیار ثبتMixed: i, iii, v, vii
شمارهٔ ثبت۳۵۷
تاریخ ثبت۱۹۸۵ (طی نشست 9th)
کاپادوکیه
کاپادوکیه و پنتوس در نقشه‌ای باستانی از آناتولی

کاپادوکیه یا کاپادوکیا(ترکی استانبولی) :نام سرزمین باستانی پهناوری در کشور ترکیه است. نام کاپادوکیه پس از روزگار باستان در زمان چیرگی مسیحیت بر این بخش پایدار ماند و امروزه هم در زمینه گردش‌گری بدین بخش تاریخی کاپادوکیه گفته‌می‌شود. توریستی‌ترین بخش کاپادوکیه استان نوشهر ترکیه کنونی را دربرمی‌گیرد.کاپادوکیا در زبان ترکی به معنای سرزمین اسب های زیبا می باشد.

نام این منطقه در متون اسلامی به صورت قبدوقیه آمده‌است.[۱]

کاپادوکیه سرزمینی است در مرکز آناتولی (خود آناتولی به معنای محل برآمدن خورشید بزبان یونانی می‌باشد و از اینجهت می‌توان برابر با خراسانش دانست) و محوطه‌ای را در بر می‌گرفت که امروز میان نوشهیر، نیغده، آکسرای، کرشهیر و قیصریه قرار دارد. از نامی‌ترین قسمت‌های این سرزمین امروزه بنام گورمه یاد می‌گردد که مجسمه‌های باستانی را در دل خود جای داده‌است. این محوطهٔ باستانی از سال ۱۹۸۵ از طرف یونسکو جزو میراث فرهنگی جهان شناخته شده و ثبت گردیدند. از دیگر دیدنیهای باستانی این دیار شهر زیرزمینی است که در درین کویو واقع است و هرساله گردشگران زیادی را بسوی خود جلب می‌کند و بر شهرت خویش میفزاید.

در سال ۹۰ تا ۸۸ پیش از میلاد، فتح کاپادوکیه در آسیای صغیر به وسیله مهرداد ششم پنتوس روی می‌دهد.[۲]

نام[ویرایش]

نام این ساتراپی در کتیبه‌های کَتپَتوکَه (Katpatuka) آمده‌است، این واژه در یونانی باستان به صورت Kappadokia (Καππαδοκία) درآمده‌است و بعدتر از یونانی وارد زبان‌های منطقه شده‌است. یونانیان همچنین به این سرزمین لئوکُسوریوی (Leukosurioi) یا سوریوی (Surioi) می‌گفتند،[۳] که اولی به معنی «سوری‌های سفیدپوست» است. طبق نوشتهٔ هرودوت، نام یونانی این بوده‌است .

پیشینه[ویرایش]

به گفته هرودوت در زمان شورش ایونی (499 قبل از میلاد)، کاپادوکیان منطقه ای از کوه توروس تا مجاورت اوکسین (دریای سیاه) را اشغال کرده بودند. کاپادوکیه، از این نظر، از جنوب به رشته کوه های توروس که آن را از کیلیکیه جدا می کند، از شرق به فرات علیا، از شمال به پونتوس و از غرب به لیکائونیا و غلاطیه شرقی محدود می شد.

شهرهای زیر زمینی کاپادوکیه[ویرایش]

در کاپادوکیه تعداد ۳۶ شهر زیرزمینی شناخته شده وجود دارد که بزرگترین آن کایمالکی نام دارد شما می‌توانید با بازدید از آنها به زمان باستان سفر کنید. این ۳۶ شهر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در تابستان و زمستان دمای مناسبی برای افراد فراهم کنند و شامل تعدادی کلیسای زیر زمینی نیز می‌شوند این کلیساها برای اعمال و عبادات روزانه افراد این شهر ساخته شده‌اند و برخی از آنها به صورت مجللی رنگ آمیزی و سنگ‌تراشی شده‌اند. برخی از این شهرها تا ۸ طبقه زیر زمین نیز ادامه دارند و تا امروز حدس زده می‌شود که تعداد زیادی شهر زیرزمینی نیز همچنان کشف نشده باشند.[نیازمند منبع]

موزه مو در کاپادوکیه

در کاپادوکیه یک استاد سفالگری زندگی می‌کرده‌است به اسم چز گالیپ. وقتی معشوق این آقا قصد ترک شهر را داشته‌است آقای گالیپ از وی خواهش می‌کند که یادگاری به او بدهد، او نیز دسته ای از موهایش را به آقای گالیپ می‌دهد. او نیز موها را در مغازه اش آویزان می‌کند و با ورود گردشگرها و سوالات آنها به تدریج این مغازه تبدیل موزه مو در کاپادوکیه می‌شود.[۴]

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. امام شوشتری
  2. CHRONOLOGY OF IRANIAN HISTORY PART 1 iranicaonline.org
  3. مدخل CAPPADOCIA در Encyclopædia Iranica
  4. شیرین تنگ شکر. «کاپادوکیا کجاست؟». 2تخته.

منابع[ویرایش]