ولایت بغلان: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۶° شمالی ۶۹° شرقی / ۳۶°شمالی ۶۹°شرقی / 36; 69
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
خوب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۶۷: خط ۶۷:
}}
}}


ولایت '''بَغلان (به معنی تابع، پس رو)''' از ولایت‌های شمالی کشور [[افغانستان]] است که مرکز آن شهر کوچک [[پل خمری]] می‌باشد. مساحت ۲۱٬۱۱۲ کیلومتر مربع و جمعیت ۷۷۹٬۰۰۰ نفر است.
ولایت '''بَغلان (به معنی تابع، پس رو)''' از ولایت‌های شمالی کشور [[افغانستان]] است که مرکز آن شهر کوچک [[پل خمری]] می‌باشد. پهناوری ۲۱٬۱۱۲ کیلومتر مربع و جمعیت ۷۷۹٬۰۰۰ تن است.


== پیشینه ==
== پیشینه ==

نسخهٔ ‏۲۱ مهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۲:۵۰

بغلان
ولایت بغلان
ولایت بغلان
موقعیت
موقعیت
مختصات: ۳۶° شمالی ۶۹° شرقی / ۳۶°شمالی ۶۹°شرقی / 36; 69
کشور افغانستان
مرکزپلخمری
مدیریت
 • والیمحمد اکبر بارزکزی
مساحت
 • کل۲۱۱۱۸ کیلومتر مربع (۸۱۵۴ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۱۳)
 • کل۸۶۳۷۰۰
 • تراکم۴۱/کیلومتر مربع (۱۱۰/مایل مربع)
منطقه زمانیUTC+4:30
کد ایزو ۳۱۶۶AF-BGL
زبان‌های رسمیفارسی
پشتو

ولایت بَغلان (به معنی تابع، پس رو) از ولایت‌های شمالی کشور افغانستان است که مرکز آن شهر کوچک پل خمری می‌باشد. پهناوری ۲۱٬۱۱۲ کیلومتر مربع و جمعیت ۷۷۹٬۰۰۰ تن است.

پیشینه

منطقه بغلان در قدیم از آن کوشان‌ها بود و آثار باستانی فراونی از آن زمان به جا مانده‌است که یکی آنها تپه «چیم قلعه» است که ساکنان اطراف آن را عربهای فارسی‌زبان تشکیل می‌دهند.

این تپه در زمان جنگهای داخلی مورد کند و کاوی زیادی از طرف زورمندان محلی قرار گرفت و در زمان حکومت طالبان علناً بخشهایی از این اثر ارزشمند با بیل مکانیکی خاکبرداری و تخریب شد و هدف همه پیدا کردن گنج بود

و اخیراً هم فردی به نامنام میرویس مرتبط با گلبدین حکمتیار به بخشهایی دیگری از این اثر را برای یافتن گنج تخریب کرده‌است.

بازمانده‌های یک آتشکده زرتشتی به نام سُرخ‌کُتَل در بغلان وجود دارد.[۱]

جغرافیا

اراضی شهر کنونی بغلان از سه بخش زراعتی تشکیل می‌شود. بغلان نو در ۴ کیلومتری جنوب قرار دارد. شهر جدید مرکز استانداری است و از سال ۱۹۳۷ به حیطه حکومتی شیرخان افزوده شد و مرکز حکومتی از خان آباد به این منطقه منتقل شده‌است. در سمت جنوب بغلان جدید و با فاصله ۸ کیلومتری بغلان صنعتی قرار دارد

بازار شهر به دو بخش تقسیم شده‌است، در مرکز و ناحیه غربی غلات و میوه و در بخش شرقی بازار تجاری، خیاطی و چاپخانه مشاهده می‌شود. از ولسوالی‌های مشهور ولایت بغلان می‌توان از خوست، فرنگ، گذرگاه نور و اندراب نام برد.

مردم

ساکنین این ولایت را بیشتر اقوام تاجیک، ازبیک، پشتون و عرب تشکیل می‌دهند اما اقلیتی از بلوچ و گوجر نیز در این ولایت زندگی می‌کنند.[۲] ۸۰ درصد از مردم بغلان در روستاها زندگی می‌نمایند، درحالی‌که ۲۰ درصد آن در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

آموزش

دانشگاه بغلان در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد که شامل دانشکده‌های ادبیات علوم اجتماعی و ساینس می‌گردید و با آمدن طالبان تمام هست و بود ش به یغما رفت و در ماه جدی ۱۳۸۰ دوباره پیگیری شد و در سال ۱۳۸۲ دوباره افتتاح و مجدداً شروع بکار کرد فعلاً دارای دو دانشکده می‌باشد در سال ۱۳۸۰ به تعداد ۱۰۳۰ دانش آموز که ذکور و۳۵۰ اناث و دارای ۴۴ استاد که ۴۰ تن ذکور و۴ تن اناث هستند.

دانشکده زراعت تحصیلات عالی بغلان

این تعمیر در ساحه پنجاه جریب زمین در سه طبقه به شکل پخته و اساسی به مصرف دو میلیون و دویست هزار دلار آمریکایی از بودجه انکشافی وزارت تحصیلات عالی توسط شرکت ساختمانی حریف اعمار گردیده‌است که دارای سی و دو اتاق درسی، یک سالن کنفرانس، کتابخانه، آزمایشگاه، اتاق نمایشگاه مواد زراعتی، اتاق اداری همراه با یک محراب مسجد می‌باشد.[۳]

اقتصاد

بر اساس سروی مشترک وزارت زراعت و اداره‌ی ملی احصاییه، بغلان با داشتن ۱۹.۷ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۶۳ هزار تن برنج در سال جایگاه سوم تولیدی برنج در افغانستان را داراست.[۴]

تقسیمات ولایتی

این ولایت به ۱۵ وُلُسوالی (شهرستان) تقسیم شده‌است پل خمری مرکز آن می‌باشد که تقریباً ۸۸۳٬۷۹ تن جمعیت دارد. جمعیت کل ولایت بغلان به ۶۹۰٬۷۴۱ تن بالغ می‌شود ۱۰۹٬۹۵ خانواده در این ولایت وجود دارد و هر خانواده به‌طور میانگین شش عضو دارد.[۵]

ولسوالی‌ها

ولسوالی‌های بغلان

نمایندگان مجلس

  • عبدالرزاق هاشمی وکیل منتخب ولایت بغلان، در پارلمان افغانستان
  • محمد عظیم محسنی وکیل منتخب ولایت بغلان، در پارلمان افغانستان
  • داکتر محمد نسیم مدبر وکیل منتخب ولایت بغلان، در مجلس نمایندگان مردم افغانستان
  • اسدالله شهباز وکیل منتخب ولایت بغلان، در پارلمان افغانستان
  • مأمور احمدزی وکیل منتخب ولایت بغلان، در پارلمان افغانستان
  • عتیق رامین وکیل منتخب ولایت بغلان، در پارلمان افغانستان
  • شکریه عیسی خیل وکیل منتخب ولایت بغلان، در پارلمان افغانستان
  • نوریه حمیدی وکیل منتخب ولایت بغلان، در مجلس نمایندگان مردم افغانستان

جستارهای وابسته

منابع

  • عبدالحسین سعیدیان (۱۳۸۳شهرهای جهان، نشر علم و زندگی
  1. Web hosting, domain name registration and web services by 1&1 Internet
  2. Baghlan province on NPS
  3. http://www..mohe.gov.af/?p=news&nid=201
  4. «کاشت و حاصلات برنج در ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸ حدود ۱۵ درصد بیش‌تر شده است». هفته نامه دهقان. ٢٩ دسامبر ٢۰٢۰. دریافت‌شده در ٢٥ آوریل ٢۰٢١.
  5. دفتر احصاییه مرکزی / صندوق جمعیت سازمان ملل متحد - معلومات اقتصاد اجتماعی و احصاییوی (پرونده پی‌دی‌اف بایگانی‌شده در ۳ ژوئیه ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine، بازدید: نوامبر ۲۰۰۸)