پرش به محتوا

شرف‌الدین طوسی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Pasdashttarikh (بحث | مشارکت‌ها)
جز اضافه کردن بخش آثار
برچسب‌ها: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر ویرایشگر دیداری
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: خنثی‌سازی متن دارای ویکی‌متن نامتناظر
خط ۱۰: خط ۱۰:
|era=[[دوران طلایی اسلام]]
|era=[[دوران طلایی اسلام]]
}}
}}
'''شرف‌الدین مظفر بن محمد بن مظفر توسی''' یا '''شرف الدین مسعودی''' (۱۱۳۵–۱۲۱۳میلادی) [[ریاضی‌دان]] و [[ستاره‌شناس]] مشهور [[ایرانی]] و از اعضای [[بیت‌الحکمه|دارالحکمه]] است. وی ابداع کننده مفهوم «تابع ریاضیاتی f(x)» و مخترع «روش محاسبات عددی برای حل معادله درجه سوم» است.
'''شرف‌الدین مظفر بن محمد بن مظفر توسی''' یا '''شرف الدین مسعودی''' (۱۱۳۵–۱۲۱۳میلادی) [[ریاضی‌دان]] و [[ستاره‌شناس]] مشهور [[خراسان|خراسانی]] و از اعضای [[بیت‌الحکمه|دارالحکمه]] است. وی ابداع کننده مفهوم «تابع ریاضیاتی f(x)» و مخترع «روش محاسبات عددی برای حل معادله درجه سوم» است.


== زندگی ==
== زندگی ==
او دانشهای اولیه رادر توس و سپس در مدارس نظامیه‌ی خراسان فراگرفت و به شهرهایی چون [[دمشق]]، [[موصل]] و [[بغداد]] مسافرت کرد و به تحصیل و تدریس علوم پرداخت و شاگردانی چون [[کمال‌الدین بن یونس|کمال الدین ابن یونس]] را پرورش داد. که او هم استاد [[خواجه نصیرالدین طوسی|نصیر الدین طوسی]] بود. شرف‌الدین در اواخر عمر در [[همدان|نیشابور]] مدرسه نظامیه (خداوند الموت) زندگی می‌کرد. وی از دعاه بزرگ مذهب اسماعیلی بود و از این روی با خدعه یکی از مدرسان مدرسه [[نظامیه نیشابور]] و به فرمان [[نظام‌الملک|خواجه نظام الملک طوسی]] به دار آویخته شد و جسدش را در بیابان رها کردند<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=خداوند الموت،
او دانشهای اولیه رادر توس فراگرفت و به شهرهایی چون [[دمشق]]، [[موصل]] و [[بغداد]] مسافرت کرد و به تحصیل و تدریس علوم پرداخت و شاگردانی چون [[کمال‌الدین بن یونس|کمال الدین ابن یونس]] را پرورش داد. که او هم استاد [[خواجه نصیرالدین طوسی|نصیر الدین طوسی]] بود. شرف‌الدین در اواخر عمر در [[همدان|نیشابور]] مدرسه نظامیه (خداوند الموت) زندگی می‌کرد. وی از دعاه بزرگ مذهب اسماعیلی بود و از این روی با خدعه یکی از مدرسان مدرسه [[نظامیه نیشابور]] و به فرمان [[نظام‌الملک|خواجه نظام الملک طوسی]] به دار آویخته شد و جسدش را در بیابان رها کردند<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=خداوند الموت،
پل آمیر،
پل آمیر،
برگردان: ذبیح‌الله منصوری،}}</ref>.
برگردان: ذبیح‌الله منصوری،}}</ref>.


مهم‌ترین اثر به جامانده از او کتاب ''فی المعادلات'' است که به کتاب جبر و مقابلهٔ شرف‌الدین توسی مشهور است. که از جهت تاریخ علم جبر اهمیت زیادی دارد. تا قبل از بررسی این کتاب دانشمندان حل معادلات درجه سوم را به [[خیام]] نسبت می‌دادند. او در این کتاب این معادلات را بررسی کرده‌است.
== آثار ==

* مهم‌ترین اثر به جامانده از او کتاب ''فی المعادلات'' است که به کتاب جبر و مقابلهٔ شرف‌الدین توسی مشهور است. که از جهت تاریخ علم جبر اهمیت زیادی دارد. تا قبل از بررسی این کتاب دانشمندان حل معادلات درجه سوم را به [[خیام]] نسبت می‌دادند. او در این کتاب این معادلات را بررسی کرده‌است.
* '''جواب عن مسئله سأله امیر المدرسه النظامیه''' که موضوع این رساله تقسیم سطح یک مربع معلوم به یک مستطیل و سه ذوزنقه به نسبت معین است.
* '''رساله فی الخطین الذین یقربان و لا یلتقیان''' که موضوع آن خط مجانب هذلولی متساوی‌القطرین است.
* '''رساله فی البرهان علی الضرب و القسمه'''
* '''رساله فی الاسطرلاب الخطی'''، شریف‌الدین طوسی مخترع نوعی اسطرلاب مشهور به «اسطرلاب خطی» یا «عصای طوسی» است و آن قطعه چوبی مدرج به شکل عصا بود و به همین دلیل آن را «عصای طوسی» می‌نامند. این اسطرلاب از یک ریسمان دولا و یک خط‌کش سوراخ‌دار تشکیل شده است. او روش ساختن و به کار بردن آن را در چند رساله بیان کرده است.


== دستاوردها ==
== دستاوردها ==
خط ۳۵: خط ۲۹:


=== بهبود اسطرلاب ===
=== بهبود اسطرلاب ===
از کارهای مشهور او این است که اصلاحاتی را در [[اسطرلاب]] انجام داده و توضیحات آن را در کتاب ''المسطح'' خود آورده‌است. به اسطرلاب اصلاح شده اسطرلاب خطی گویند که قطعه چوبی مدرج و به شکل عصا بوده به همین مسمی به آن عصای توسی گویند. او این اسطرلاب را با یک ریسمان دولا و یک خط‌کش سوراخ دار به کار می‌برده‌است.
از کارهای مشهور او این است که اصلاحاتی را در [[اسطرلاب]] انجام داده و توضیحات آن را در کتاب ''المسطح'' خود آورده‌است. به اسطرلاب اصلاح شده اسطرلاب خطی گویند که قطعه چوبی مدرج و به شکل عصا بوده به همین مسمی به آن عصای توسی گویند. او این اسطرلاب را با یک ریسمان دولا و یک خط‌کش سوراخ دار به کار می‌برده‌است

== پانویس ==
{{پانویس}}


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
[[اختراع‌های دوران طلایی اسلام]]


[[دارالحکمه]]
* [[اختراع‌های دوران طلایی اسلام]]

* [[دارالحکمه]]

*[http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/Biographies/Al-Tusi_Sharaf.html شرف الدین توسی]
* [http://www.encyclopedia.com/doc/1G2-2830906159.html شرف الدین توسی]


== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}

* صفا، ذبیح‌الله، [[تاریخ ادبیات در ایران]] (جلد دوم)، انتشارات فردوس، چاپ هفدهم.
* صفا، ذبیح‌الله، [[تاریخ ادبیات در ایران]] (جلد دوم)، انتشارات فردوس، چاپ هفدهم.
* [http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/Biographies/Al-Tusi_Sharaf.html شرف الدین توسی]
* [http://www.encyclopedia.com/doc/1G2-2830906159.html شرف الدین توسی]
{{ریاضیات در جهان اسلام}}
{{ریاضیات در جهان اسلام}}
{{ستاره‌شناسی اسلامی}}
{{ستاره‌شناسی اسلامی}}

نسخهٔ ‏۱۹ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۱

شرف‌الدین طوسی
نام هنگام تولدشرف‌الدین مظفر بن محمد بن مظفر توسی
زادهٔحدود ۱۱۳۵
طوس، ایران
درگذشتحدود ۱۲۱۳
پیشهریاضی‌دان
دوراندوران طلایی اسلام

شرف‌الدین مظفر بن محمد بن مظفر توسی یا شرف الدین مسعودی (۱۱۳۵–۱۲۱۳میلادی) ریاضی‌دان و ستاره‌شناس مشهور خراسانی و از اعضای دارالحکمه است. وی ابداع کننده مفهوم «تابع ریاضیاتی f(x)» و مخترع «روش محاسبات عددی برای حل معادله درجه سوم» است.

زندگی

او دانشهای اولیه رادر توس فراگرفت و به شهرهایی چون دمشق، موصل و بغداد مسافرت کرد و به تحصیل و تدریس علوم پرداخت و شاگردانی چون کمال الدین ابن یونس را پرورش داد. که او هم استاد نصیر الدین طوسی بود. شرف‌الدین در اواخر عمر در نیشابور مدرسه نظامیه (خداوند الموت) زندگی می‌کرد. وی از دعاه بزرگ مذهب اسماعیلی بود و از این روی با خدعه یکی از مدرسان مدرسه نظامیه نیشابور و به فرمان خواجه نظام الملک طوسی به دار آویخته شد و جسدش را در بیابان رها کردند[۱].

مهم‌ترین اثر به جامانده از او کتاب فی المعادلات است که به کتاب جبر و مقابلهٔ شرف‌الدین توسی مشهور است. که از جهت تاریخ علم جبر اهمیت زیادی دارد. تا قبل از بررسی این کتاب دانشمندان حل معادلات درجه سوم را به خیام نسبت می‌دادند. او در این کتاب این معادلات را بررسی کرده‌است.

دستاوردها

مفهوم تابع f(x)

وی اولین کسی است که مفهوم «تابع ریاضیاتی» را ۵ قرن قبل از لایبنیتز بیان کرد[۲]

تابع درجه سوم مشابه آنچه شرف الدین مطرح کرد

هنگامی که بدنبال یافتن امکان وجود ریشه‌های مثبت و حقیقی برای معادله درجه سوم می‌گشت این معادله را برابر با مقدار ثابت قرار داد و در مورد آن مقدار ثابت و ارتباط آن با ریشه‌های معادله بحث کرد که بدین ترتیب اولین دانشمندی شد که مفهوم تابع را وارد ریاضیات کرد[۳]

محاسبات عددی

وی اولین کسی است که معادله درجه سوم را به «روش محاسبات عددی رافینی - هورنر» ۵ قرن قبل از رافینی و هورنر حل کرد.[۴]

بهبود اسطرلاب

از کارهای مشهور او این است که اصلاحاتی را در اسطرلاب انجام داده و توضیحات آن را در کتاب المسطح خود آورده‌است. به اسطرلاب اصلاح شده اسطرلاب خطی گویند که قطعه چوبی مدرج و به شکل عصا بوده به همین مسمی به آن عصای توسی گویند. او این اسطرلاب را با یک ریسمان دولا و یک خط‌کش سوراخ دار به کار می‌برده‌است

پانویس

  1. خداوند الموت، پل آمیر، برگردان: ذبیح‌الله منصوری،. کاراکتر line feed character در |عنوان= در موقعیت 14 (کمک)
  2. Nasehpour, Peyman (August 2018). "A Brief History of Algebra with a Focus on theDistributive Law and Semiring Theory". Department of Engineering ScienceGolpayegan University of TechnologyGolpayegan, Isfahan ProvinceIRAN: 2. arXiv:1807.11704. Bibcode:2018arXiv180711704N. "apparently the idea of a function was proposed by the Persian mathematician Sharaf al-Din al-Tusi (died 1213/4), though his approach was not very explicit, perhaps because of this point that dealing with functions without symbols is very difficult. Anyhow algebra did not decisively move to the dynamic function substage until the German mathematician Gottfried Leibniz(1646–1716).".
  3. Berggren, J. Lennart; Al-Tūsī, Sharaf Al-Dīn; Rashed, Roshdi (1990). "Innovation and Tradition in Sharaf al-Dīn al-Ṭūsī's al-Muʿādalāt". Journal of the American Oriental Society. 110 (2): 304–309. doi:10.2307/604533. JSTOR 604533.
  4. O'Connor & Robertson (1999). To al-Tusi, "solution" meant "positive solution", since the possibility of zero or negative numbers being considered genuine solutions had yet to be recognised at the time (Hogendijk, 1989, p.71; 1997, p.894; Smith, 1997b, p.69).

جستارهای وابسته

اختراع‌های دوران طلایی اسلام

دارالحکمه

منابع