مگی اسمیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دِیم
مگی اسمیت
CH DBE
Smith in a heavy coat
اسمیت در اوایل دهه ۷۰ میلادی
نام هنگام تولدمارگارت ناتالی اسمیت[۱][۲]
زادهٔ۲۸ دسامبر ۱۹۳۴ ‏(۸۹ سال)
ایلفورد، لندن، انگلستان
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۹۵۲–اکنون
همسر(ها)
فرزندان

دِیم مارگارت ناتالی اسمیت (انگلیسی: Dame Margaret Natalie Smith؛ زادهٔ ۲۸ دسامبر ۱۹۳۴) بازیگر انگلستانی است. او یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکارترین بازیگران زن بریتانیا است و در طول هفت دهه فعالیت خود دریافت‌کنندهٔ جوایز مختلفی از قبیل دو جایزهٔ اسکار، یک جایزهٔ تونی و چهار جایزهٔ امی ساعات پربیننده بوده‌است؛ این جوایز او را به معدود بازیگرانی بدل می‌سازد که تاج سه‌گانۀ بازیگری را دریافت کرده‌اند. او همچنین هفت جایزهٔ بفتا و سه جایزهٔ گلدن گلوب کسب کرده‌است. اسمیت در سال ۱۹۹۰ به‌دلیل خدماتش در نمایش از طرف الیزابت دوم لقب دِیم را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۴ نشان افتخاری سلطنتی از سوی ملکه انگلستان به او اعطا شد.[۳][۴]

اسمیت برای نقش‌آفرینی در بهار زندگی دوشیزه جین برودی (۱۹۶۹) برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر زن و برای سوئیت کالیفرنیا (۱۹۷۸) برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. او یکی از هفت بازیگر زن است که در هر دوی این رشته برندهٔ جایزهٔ شده‌اند.[۵] دیگر فیلم‌هایی که برایش نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شده عبارتند از اتلو (۱۹۶۵)، سفرهای من و عمه‌ام (۱۹۷۲)، اتاقی با یک چشم‌انداز (۱۹۸۵) و گاسفورد پارک (۲۰۰۱). دیگر فیلم‌های قابل توجه اسمیت هری پاتر (۲۰۰۱–۲۰۱۱)، قتل با مرگ (۱۹۷۶)، مرگ بر روی نیل (۱۹۷۸)، برخورد تایتان‌ها (۱۹۸۱)، شیطان زیر آفتاب (۱۹۸۲)، هوک (۱۹۹۱)، راهبه بدلی (۱۹۹۲)، راهبه بدلی ۲: بازگشت به عادت (۱۹۹۳)، باغ مخفی (۱۹۹۳)، بهترین هتل عجیب مریگولد (۲۰۱۲) و بانویی در ون (۲۰۱۵) هستند.

زندگی شخصی[ویرایش]

مارگارت ناتالی اسمیت در ۲۸ دسامبر ۱۹۳۴ در شهر ایلفورد، اسکس زاده شد.[۶] پدر او ناتانیل اسمیت (۱۹۹۱–۱۹۰۲)، آسیب‌شناس اهل نیوکاسل بود که در دانشگاه آکسفورد کار می‌کرد و مادرش مارگارت هاتن (۱۹۹۷–۱۸۸۶)، یک منشی اهل گلاسگو بود.[۷] او در چهار سالگی، به همراه خانواده‌اش به شهر آکسفورد نقل مکان کرد. اسمیت تا ۱۶ سالگی در دبیرستان آکسفورد تحصیل کرد و پس از آن به خانه تئاتر آکسفورد رفت.[۷]

مارگارت در ۲۹ ژوئن ۱۹۶۷، با رابرت استیونز (بازیگر) ازدواج کرد و از ازدواج اول خود صاحب دو پسر به نام‌های کریس و توبی شد که هردوی آنها در حال حاضر مشغول به بازیگری هستند.[۶] مگی و رابرت در ۶ آوریل ۱۹۷۵ از هم جدا شدند و مدتی بعد، مارگارت با برولی کراس (نمایشنامه‌نویس) ازدواج کرد و تا زمان مرگش در ۱۹۹۸ با او زندگی کرد. اسمیت هیچ‌گاه از ازدواج دومش بچه‌دار نشد.[۸] او هم‌اکنون ۵ نوه دارد.

در ژانویه ۱۹۸۸، مشخص شد که اسمیت به بیماری گریوز مبتلا شده‌است و به همین خاطر تحت جراحی نوری و رادیوتراپی قرار گرفت.[۹] هم‌چنین در سال ۲۰۰۷ به سرطان سینه مبتلا شد که این اتفاق همزمان با فیلمبرداری هری پاتر و شاهزاده دورگه بود. اما اسمیت برای ناامید نکردن طرفداران همچنان نقش خود را در فیلم ایفا کرد. بیماری سرطان او در سال ۲۰۰۹ بهبود یافت.[۱۰]

در سپتامبر ۲۰۱۱، اسمیت حمایت خود برای جمع‌آوری مبلغ ۴/۶ میلیون دلار جهت بازسازی تئاتر کورت در کرایست چرچ که بر اثر زلزله خسارت دیده بود را اعلام کرد.[۱۱] هم‌چنین در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۲، نقاشی‌ای که خود کشیده بود را در حراج Celebrity Paw به فروش گذاشت تا صرف کمک به حفاظت از گربه‌های ولگرد شود.[۱۲]

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

مگی اسمیت از سال ۱۹۵۲ و در سن ۱۷ سالگی، شروع به بازیگری در خانه تئاتر آکسفورد کرد. در سال ۱۹۵۶ برای اولین بار در یک فیلم سینمایی با نقش کوتاهی ایفای نقش کرد و در سال ۱۹۵۸ اولین فیلم سینمایی خود را در جایگاه نقش اول با نام جایی برای رفتن نیست، بازی کرد.[۱۳] او تا کنون در بیش از ۶۰ فیلم، ۷۰ نمایش و چندین مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته‌است.[۱۴] او هم‌چنین به عنوان صداپیشه در چند فیلم، انیمیشن و بازی ویدئویی ظاهر شده‌است.[۱۵]

بر اساس رتبه‌بندی وبسایت آی‌ام‌دی‌بی، مگی اسمیت جز ۱۰ بازیگر برتر سینمای بریتانیا و یکی از ۱۰۰ بازیگر برتر تاریخ سینمای جهان به‌شمار می‌رود.

اسمیت در سال ۱۹۷۰ و برای ایفای نقش خانم برودی در فیلم بهار زندگی دوشیزه جین برودی، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.[۱۶] و در سال ۱۹۷۹ برای ایفای نقش دایانا بری در فیلم سوئیت کالیفرنیا، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.[۱۷] اسمیت از سال ۲۰۰۱، با ایفای نقش پروفسور مینروا مک‌گونگال در مجموعه فیلم‌های هری پاتر، محبوبیت زیادی بین طرفداران هری پاتر پیدا کرد.

اسمیت جز بازیگران اصلی سریال تلویزیونی دانتون ابی در نقش وایولت کراولی است[۱۸] و برای این نقش سه بار برنده جایزه امی و یک جایزه گلدن گلوب شد.[۱۹] اگر چه این سریال در فصل ششم به پایان رسید اما فیلم سینمایی دانتون ابی در ادامه این سریال ساخته شد و مگی اسمیت در آن به ایفای نقش پرداخت.[۲۰] دومین فیلم سینمایی دانتون ابی هم ساخته شده‌است.[۲۱]

مگی اسمیت تاکنون در بیش از ۷۰ نمایش به ایفای نقش پرداخته‌است.[۲۲] او می‌گوید: «همیشه صحنه تئاتر را بیشتر از جلوی دوربین دوست دارم؛ زیرا مخاطب با نگاه خود مرا می‌بیند نه از نگاه دوربین. و من هم مخاطب را می‌بینم و این حس خوبی دارد. البته نباید فراموش کرد که بازی‌های بد در تئاتر فراموش می‌شوند ولی بازی‌های بد جلوی دوربین برای همیشه می‌مانند.» مگی اسمیت تا کنون ۶ بار جایزه بهترین بازیگر زن تئاتر رل از ایونینگ استاندارد دریافت کرده‌است.[۲۳] او هم‌چنین یک جایزه تونی دارد.[۲۴]

فیلمشناسی[ویرایش]

بخشی از مجموعه‌های تلویزیونی[ویرایش]

جوایز و افتخارات[ویرایش]

جوایز و نامزدی‌های مگی اسمیت
مجموع[الف]
برنده58
نامزدشده157
یادداشت
  1. برخی از گروه‌های جوایز تنها به یک برنده داده نمی‌شوند. آن‌ها دریافت کنندگان مختلفی را دارند، رتبه دوم یا سوم دارند. از آن جا که این یک تشخیص خاص است و با از دست دادن جایزه متفاوت است، رتبه‌های دوم ذکر شده نیز به رسمیت شناخته می‌شوند. جوایز در دسته‌بندی رسمی نامزدهای قبلی نداشته و تنها برندگان توسط هیئت داوران اعلام می‌شوند. برای ساده‌سازی و جلوگیری از خطا، فرض بر این است که هر جایزه در این لیست، قبلاً کاندید شده بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. "Maggie Smith | British actress". دانشنامه بریتانیکا. Maggie Smith, in full Dame Margaret Natalie Smith
  2. "Maggie Smith". بیوگرافی (برنامه تلویزیونی). Maggie Smith was born Margaret Natalie Smith in Ilford, Essex, England
  3. Spears, W. (30 December 1989). "Queen Honors Naipaul, Maggie Smith". The Philadelphia Inquirer. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 1 January 2014.
  4. The London Gazette: (Supplement) no. 60895. p. . 14 June 2014.
  5. "Academy Awards Best Actress". Filmsite.org. Retrieved 7 August 2013.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «Maggie Smith Biography». web.archive.org. ۲۰۰۱-۱۱-۰۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ دسامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۶.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «Maggie Smith biography and filmography». web.archive.org. ۲۰۱۳-۰۷-۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۷.
  8. «Maggie Smith Biography». web.archive.org. ۲۰۰۱-۱۱-۰۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ دسامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۶.
  9. Critic، Matt Wolf: Matt Wolf Is An American Theater؛ London، Journalist Based In (۱۹۹۰-۰۳-۱۸). «THERE IS NOTHING LIKE THIS DAME» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۶.
  10. «Dame Maggie Smith reveals Harry Potter breast cancer treatment struggle». www.telegraph.co.uk. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۶.
  11. «Dame Maggie supporting Christchurch theatre - Story - Campbell Live - TV Shows - 3 News». web.archive.org. ۲۰۱۱-۱۲-۲۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۶.
  12. «Cats Protection | Celebrity Paws 2014». web.archive.org. ۲۰۱۵-۰۳-۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مارس ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۶.
  13. "How old was Maggie Smith in Child in the House?". inthatmovie.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-08-07.
  14. "Maggie Smith". www.tcm.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-08-07.
  15. «Maggie Smith (visual voices guide)». Behind The Voice Actors (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۷.
  16. «Maggie Smith Awards: List of awards and nominations received by Maggie Smith | Times of India Entertainment». timesofindia.indiatimes.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۷.
  17. «Maggie Smith Awards: List of awards and nominations received by Maggie Smith | Times of India Entertainment». timesofindia.indiatimes.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۷.
  18. «50 of Maggie Smith's best quotes as the Dowager Countess in 'Downton Abbey'». British Period Dramas (به انگلیسی). ۲۰۲۱-۰۸-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۷.
  19. "Dame Maggie Smith". Television Academy (به انگلیسی). Retrieved 2021-08-07.
  20. Hallemann، Caroline (۲۰۲۱-۰۷-۰۲). «The Downton Abbey Sequel Moves from Holiday Release to March 2022 Premiere». Town & Country (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۷.
  21. Hallemann، Caroline (۲۰۲۱-۰۷-۰۲). «The Downton Abbey Sequel Moves from Holiday Release to March 2022 Premiere». Town & Country (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۷.
  22. «Maggie Smith - Biography and list of films-movies, theatre and television roles database». www.netogram.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۷.
  23. "Maggie Smith up for fifth Evening Standard best actress award". the Guardian (به انگلیسی). 2019-11-04. Retrieved 2021-08-07.
  24. «The Tony Award Nominations». www.tonyawards.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]