موشک حاج قاسم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شهید حاج قاسم)
موشک بالستیک شهید حاج قاسم
نوعموشک بالستیک[۱]
خاستگاهایران
تاریخچه خدمت
استفاده‌شده توسط ایران[۲]
تاریخچه تولید
طراحوزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح[۳]
سازندهایران[۴]
تاریخ تولید۳۰ مرداد ۱۳۹۹ (رونمایی گردید)[۵][۶]
ویژگی‌ها
وزن۷ تن
طول۱۱ متر

برد مؤثر۱٬۴۰۰ کیلومتر
برد نهایی۱٬۸۰۰ کیلومتر

بیشینهٔ سرعت۱۲ ماخ
دقتزیر۱۰ متر
سکوی
پرتاب
متحرک تاکتیکی

موشک شهید حاج قاسم با نام کامل: «موشک بالستیک شهید حاج قاسم سلیمانی» یک موشک بالستیک ساخت سازمان صنایع هوافضا وزارت دفاع است که در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ با حضور رئیس جمهور وقت، از آن رونمایی گردید.

نیروهای نظامی ایران، این موشک را نقطه‌زن، با برد 1400 کیلومتر، 7 تن وزن و قابلیت حمل 500 کیلوگرم مواد منفجره معرفی کرده‌اند که می‌تواند با سرعت 12 ماخ حرکت و با سرعت 6 ماخ به هدف برخورد کند.

تاریخچه[ویرایش]

موشک شهید حاج قاسم با نام کامل: «موشک بالستیک شهید حاج قاسم سلیمانی» یک موشک بالستیک ساخت سازمان صنایع هوافضا وزارت دفاع است که در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ از آن رونمایی گردید.[۷][۸] حسن روحانی، رئیس جمهور وقت ایران هم در این مراسم از طریق مجازی شرکت داشت.[۹][۱۰]

این موشک قرار است در اختیار نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار بگیرد.[۱۱]

مشخصات فنی[ویرایش]

طبق گزارش خبرگزاری تسنیم موشک حاج قاسم نسل جدید موشک‌های نقطه‌زن فاتح ۱۱۰ محسوب می‌گردد و دارای قابلیت عبور از سامانه‌های دفاع موشکی می‌باشد.[۱۲] به گفته نیروهای نظامی ایرانی، این موشک «مایل پرتاب و به صورت تاکتیکی و متحرک و مبتنی بر فناوری‌های کنترل پروازی» ساخته شده است.[۹] طول بدنه این موشک 11متر و قطر بدنه آن حدود 85 تا 95 سانتی‌متر است. وزن سر جنگی این موشک 500 کیلوگرم و حداکثر سرعت آن 12 ماخ است. وزن کلی این موشک 7 تن و دارای 8 بالک است. دقت این موشک را زیر 10 متر گفته‌اند.[۱۳]

این موشک، جدیدترین موشک بالستیک ایرانی است که دارای بُرد ۱٬۴۰۰ (تا ۱٬۸۰۰) کیلومتر می‌باشد موشک 100درصد ایرانی است.[۱۴][۱۵][۱۶] این موشک سوخت جامد است و پس از ذوالفقار و دزفول، دوربردترین موشک‌های بالستیک ساخت ایران است. سر این موشک از بدنه جدا می‌شود و با وجود بردی به اندازه موشک‌ها یرد بلند سجیل، طول کوتاه‌تری دارند. سرعت این موشک به هنگام برخورد به هدف، 5 ماخ ادعا شده است. بالک‌های پایدارساز در انتهای بدنه و سر جنگی جداشونده مجهز به بالک‌های کنترلی با قطری کمتر از قطر بدنه از دیگر مشخصه های این موشک توصیف شده است.[۱۳]

نظرها[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ویدئو: رونمایی موشک بالستیک شهید حاج قاسم شفقنا
  2. ایران از موشک‌های "حاج قاسم" ، "ابو مهدی" رونمایی کرد
  3. تشریح ویژگی‌های موشک «شهید حاج قاسم» و « شهید ابومهدی» مشرق
  4. سرعت ورود به جو موشک بالستیک «شهید حاج قاسم» ۱۲ ماخ است خبرگزاری فارس
  5. رونمایی از موشک بالستیک شهید حاج قاسم و موشک کروز شهید ابومهدی خبرگزاری مهر
  6. رونمایی از موشک‌های «حاج قاسم» و «ابومهدی» بایگانی‌شده در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ توسط Wayback Machine الکوثر
  7. «رونمایی از موشک بالستیک حاج قاسم و موشک کروز ابومهدی». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۰-۰۸-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «ایران از رونمایی موشک بالستیک قاسم سلیمانی با برد ۱۴۰۰ کیلومتر خبر داد». BBC News فارسی. ۲۰۲۰-۰۸-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ فردا، رادیو (۲۰۲۰-۰۸-۲۰). «رونمایی ایران از دو موشک بالستیک و کروز در آستانه طرح مکانیسم ماشه در سازمان ملل». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  10. «رونمایی ایران از موشک‌های بالستیک و کروز «حاج قاسم» و «ابومهدی»». euronews. ۲۰۲۰-۰۸-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  11. ««موشک بالستیک شهید حاج قاسم سلیمانی» به زودی تحویل سپاه می‌شود». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۳-۰۷-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ «گزارش/ خانواده موشک های فاتح 13 عضوی شد/ دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی ایران به نام «حاج قاسم» - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ "موشک بالستیک «حاج قاسم»، نماد برد و دقت در موشک‌های تاکتیکی ایران". iranpress.com (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-13.
  14. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۳۹۹/۰۵/۳۰ - ۱۱:۳۸). «موشک کروز ۱۰۰۰ کیلومتری و بالستیک ۱۴۰۰ کیلومتری جدید ایران رونمایی شد/ افتتاح خط تولید موتور جت ملی اوج». fa. دریافت‌شده در 2024-01-13. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  15. «نخستین تصاویر از موشک بالستیک حاج قاسم». مشرق نیوز. ۲۰۲۰-۰۸-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  16. «خبرگزاری فارس - تشریح مشخصات و ویژگی‌های موشک «شهید حاج قاسم» و « شهید ابومهدی»». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۰-۰۸-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  17. ایران، عصر (۱۴۰۲/۰۷/۰۲ - ۱۳:۴۶). «سخنگوی وزارت دفاع : « موشک حاج قاسم »، « موشک اسرائیل‌‌ زن » است». fa. دریافت‌شده در 2024-01-13. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  18. «اولین موشک بالستیک ایران که برای نابودی اسرائیل ساخته شد /ویژگی‌های عملیاتی موشک حاج قاسم». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۳-۰۹-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]