فلق ۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راکت فلق-۲ روی یک کامیون سوار شده‌است. موشک فلق-۲ تا حدی در لوله پرتاب قرار گرفته‌است.

موشک فلق ۲ نسل دوم سامانه‌های موشکی توپخانه هدایت نشده فلق است. این سامانه نیز در دهه ۹۰ میلادی توسط صنایع شهید باقری وابسته به سازمان صنایع هوافضا توسعه یافت. نسل قبلی این موشک،‌ فلق ۱ نام داشت.

تاریخچه[ویرایش]

موشک فلق ۲ نسل دوم سامانه‌های موشکی توپخانه هدایت نشده فلق است. این سامانه نیز در دهه ۹۰ میلادی توسط صنایع شهید باقری وابسته به سازمان صنایع هوافضا توسعه یافت.‌ در سال ۱۴۰۰ از مدل هدایت‌شونده موشک فلق ۲ در یک نمایشگاه صنایع نظامی در ایران،‌ رونمایی شد.[۱]

شواهد گسترده‌ای وجود دارد که از موشک‌های فلق ۲ در جنگ داخلی سوریه استفاده شده‌است.[۲]

مشخصات فنی[ویرایش]

فلق ۲ یک موشک با کالیبر ۳۳۳ میلی‌متر است. وزن آن ۲۵۵ کیلوگرم و دارای کلاهک ۱۲۰ کیلوگرمی است که ۶۰ کیلوگرم مواد منفجره را در خود جای می‌دهد.[۳][۴][۵] برد این موشک نسبت به نسل قبلی خود،‌ ۳۰۰ متر کمتر شده و وزن آن از ۱۱۳ کیلوگرم به ۲۶۵ کیلوگرم ارتقاء یافته. وزن سر جنگی این موشک نسبت به نسل قبلی دو برابر شده و کالیبر آن نیز از ۲۴۰ به ۳۳۳ تغییر کرده است.[۶]‌ سوخت این موشک،‌ همچون نسل قبل، جامد است. سرعت این موشک ۴۴۰ متر بر ثانیه و بیشترین ارتفاع آ ۳۲۰۰ متر است. قدرت تخریبی راکت فلق ۲، بیشتر از فلق ۱ است.[۱]

این احتمال وجود دارد که راکت توپخانه ۳۳۳ میلی‌متری سطح به سطح غیر هدایت شونده مورد استفاده در سامانه راکتی توپخانه فلق ۲ مربوط به سامانه‌های برد بلندتر شاهین-۱ و شاهین-۲ باشد. از همین شاسی به عنوان سکوی پرتاب فلق ۲ ایرانی استفاده می‌شود که دارای یک پرتابگر تک لوله ای است که در پشت آن نصب شده‌است. این یک موشک سطح به سطح بدون هدایت ۳۳۳ میلی‌متری را تا حداکثر برد ۱۰۸۰۰ متر پرتاب می‌کند.

این راکت‌ها قابلیت استفاده در نبردهای دریایی را نیز دارد. این راکت‌ها از لانچرهای زمینی پرتاب می‌شوند.[۷] لانچر این موشک به صورت ۶ عددی است.[۸] در سال‌های اخیر، لانچر این موشک بر روی خودروهای تاکتیکی همچون ارس و کویران نصب شده است. لانچرهای سه‌تایی فلق ۱ بر روی شناورهای ایرانی هم نصب شده است.[۹]‌ مدل ترکیبی این لانچرها به صورتی که ۲ لانچر فلق۱ و ۲ لانچر فلق ۲ در کنار هم کار شده باشد نیز وجود داد.[۱۰]

مورد استفاده در[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ جوان‌آنلاين (۱۴۰۱/۰۴/۲۰ - ۲۱:۰۰). ««فلق ۱ و ۲» با قدرت در برد کوتاه». fa. دریافت‌شده در 2024-02-14. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. "ARES Research Report No.2: Iranian Falaq-1 and Falaq-2 Rockets in Syria – Armament Research Services". armamentresearch.com (به انگلیسی). 11 May 2014. Retrieved 2017-09-30.
  3. "Modlex product: MXF05-000260 Falaq-1 & Falaq-2 Artillery Rockets". Modlex.ir. Archived from the original on 2013-09-01. Retrieved 2013-09-03.
  4. "Defense Industries Organization 2013 Catalog, Section 3: Rocket Industries Group" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2013-08-10.
  5. «توپ ها و راکتهای توپخانه ای ایران». جنگاوران. ۲۰۱۶-۰۹-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۴.
  6. «ساخت ایران| راکت‌های آبی- خاکی فلق 1 و 2 + تصاویر - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۴.
  7. «ساخت ایران| راکت‌های آبی- خاکی فلق 1 و 2 + تصاویر - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۴.
  8. "Le Hezbollah annonce l'utilisation d'un nouveau type de missiles, Falaq 1". L'Orient Le Jour (به فرانسوی). 2023-01-26. Retrieved 28 January 2024.
  9. جوان‌آنلاين (۱۴۰۱/۰۴/۲۰ - ۲۱:۰۰). ««فلق ۱ و ۲» با قدرت در برد کوتاه». fa. دریافت‌شده در 2024-02-14. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  10. «توپ ها و راکتهای توپخانه ای ایران». جنگاوران. ۲۰۱۶-۰۹-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۴.