شاهین (موشک)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شاهین-۱ و شاهین-۲ دو مدل موشک توپخانه‌ای ساخت ایران هستند که مشابه موشک هاوک طراحی شده‌اند. این موشک‌ها با سامانه مرصاد در ایران هماهنگ شده و می‌توانند اهداف خود را حداکثر در ارتفاع ۱۷۰ کیلومتری هدف‌گیری نمایند.

تاریخچه[ویرایش]

ساخت موشک‌های شاهین ۱ از دهه ۱۳۷۰ در ایران شروع شد.[۱] در سال ۱۳۸۸،‌ موشک شاهین ۱ به عنوان نمونه داخلی و بومی شده سامانه هاوک بودند که به سامانه‌های راداری ساخت ایران همچون رادار کاوش و هادی متصل شدند. بعدها سامانه مرصاد به عنوان سامانه هدایت‌کننده موشک‌های شاهین ۱ معرفی شدند. مهندسان ایرانی کمی بعد، با مهندسی بر روی شاهین ۱، موشک شلمچه را طراحی کردند.[۲] در سال ۱۳۹۰ این موشک با سامانه مرصاد رسما عملیاتی شد.[۳] حزب‌الله لبنان،‌ از موشک‌های شاهین ۱ در نبردهای خود استفاده می‌کند.[۴]

مشخصات فنی[ویرایش]

شاهین‌۱[ویرایش]

موشک‌های شاهین، توسط مهندسان ایران مورد توسعه و بروزرسانی قرار گرفته و به سامانه‌های هدایت‌شونده جدید مجهز شده‌اند.‌ این موشک‌ها در سامانه مرصاد به کار گرفته می‌شوند.[۵] برد موشک‌های شاهین، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر است و اهداف خود را در ارتفاع ۱۴ تا ۱۸ کیلومتر مورد هدف قرار می‌دهند. طول موشک‌های شاهین ۱، حدود ۵ متر و وزن آنها ۶۳۷ کیلوگرم است. سرعت این موشک‌ها کمتر از ۳ ماخ است.[۶][۲] بر اساس گزارش‌های منتشر شده، موشک‌های شاهین ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت،‌ سریعتر از موشک‌های هاوک حرکت می‌کند.[۱]‌ کالیبر موشک‌های شاهین، ۳۳۳ میلی‌متر است.‌[۶]

موشک شاهین ۱ دارای ۸ بالک در انتهای آن و مخزن سوخت جامد است.در جلوی این موشک آنتن رادار غیرفعال و در پشت سر آن واحد کاونده و در پشت آن کلاهک جنگی قرار دارد. آنتن شاهین ۱، صفحه تخت است و نسبت به آنتن دیش موشک هاوک، کاراریی بیشتری دارد. ادعا شده است که موشک شاهین، قابلیت جنگ الکترونیک نیز دارد.[۷]

شاهین۲[ویرایش]

کالیبر موشک شاهین ۲ همانند شاهین ۱، ۳۳۳ میلی‌متر است و طول آن تقریبا ۳۰ سانتی‌متر بیشتر است. وزن کلاهک این موشک، ۱۸۰ کیلوگرم و برد عملیاتی آن ۲۰ کیلومتر است.[۶]‌ این موشک می‌تواند اهدافش را در ارتفاع ۷۰ تا ۱۵۰ کیلومتری، مورد هدف قرار بدهد.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «سامانه های پدافند موجود در ایران». جنگاوران. ۲۰۲۱-۱۱-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۰.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «جدیدترین سامانه پدافند موشکی ایران کابوس آمریکا و اسرائیل می شود /پوست اندازی موشکی پدافند هوایی ارتش». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۳-۰۹-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۰.
  3. «خبرگزاری فارس - شليك‌ موفقيت‌آميز 2 موشك شاهين از سامانه». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۱-۰۴-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۰.
  4. «گزارش الجزیره از قدرت نظامی مقاومت لبنان/ حزب‌الله می‌تواند اسرائیل را موشک‌باران کند - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۰.
  5. «این سامانه موشکی ارتش ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان رهگیری می‌کند /شاهین و شلمچه، تیرهای مرگبار سامانه مرصاد +تصاویر». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۰-۰۷-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۰.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ «معرفی انواع راکت‎‌های نیروهای مسلح ایران + تصویر و جزئیات فنی». اقتصادنیوز. ۲۰۲۱-۰۵-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۰.
  7. «سامانه پدافندی مرصاد ساخت ایران». جنگاوران. ۲۰۲۳-۰۳-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۰.
  8. ایران، عصر (۱۳۹۰/۰۱/۲۸ - ۲۰:۳۶). «تست موفقیت آمیز سامانه مرصاد و دو موشک شاهین». fa. دریافت‌شده در 2024-03-10. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)