سجیل (موشک بالستیک)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موشک بالستیک سجیل
نوعموشک بالستیک میان برد
زمین به زمین سوخت جامد
خاستگاه ایران
تاریخچه خدمت
استفاده‌شده توسط ایران
تاریخچه تولید
طراحسازمان صنایع هوافضا
سازندهوزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران
قیمت واحد۱۰ میلیون دلار
تاریخ تولید۱۳۸۷
تعداد ساخته‌شدهنامعلوم
ویژگی‌ها
وزن۲۳٬۰۰۰ کیلوگرم (۲۳ تن) - ۶۵۰ کیلوگرم سرجنگی
طول۱۸ متر
قطر۱٫۲ متر

سجیل نسلی از موشک‌های بالستیک میان‌برد ساخت ایران است. این موشک زمین‌به‌زمین دو مرحله‌ای، دارای ۲ موتور سوخت جامد مرکب و ۱۹۰۰ کیلومتر برد دارد. این موشک طراحی شده تا در جنگ احتمالی ایران و اسرائیل استفاده شود.

به گفته کارشناسان نظامی ایران، این موشک مسافت بین سایت هسته‌ای نطنز که اسرائیل تلاش دارد به آن حمله کند تا تل آویو را در عرض ۷ دقیقه طی می‌نماید.

سجیل ۲[ویرایش]

در صبح روز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸، تلویزیون دولتی ایران، تصاویر آزمایش موفقیت‌آمیز سجیل را پخش کرد. اداره تبلیغات دفاعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ابراز داشت که این موشک زمین‌به‌زمین، سوخت جامد و دو مرحله‌ای دارد. براساس این گزارش، موشک سجیل-۲، بهینه شده موشک سجیل است که در مقایسه با موشک سجیل زمان پرتاب کمتر و بنابراین از سرعت عملیاتی بیشتری برخوردار است.[۱]

هدایت موشک[ویرایش]

این موشک در بحث هدایت فاقد کلاهک هدایت شونده می‌باشد یعنی این موشک پس از رهایش سرجنگی خود در ارتفاعات بیرون جو توسط مرحله دوم نمی‌تواند خودش را هدایت کند و دارای خطای نسبتاً زیادی است.

خطای این موشک با توجه این که کلاهک هدایت شونده نیست بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر خواهد بود. اما در موشک سجیل ۲ کلاهک موشک دستخوش تغییراتی شده از جمله اضافه شدن بالک های هدایت کننده موشک تا لحظه اصابت به هدف هم چون موشک های سری قیام ۲ و عماد و ... که با استفاده از این بالک ها دقت موشک فوق العاده بالا رفته و به زیر ۵۰ متر رسیده نحوه هدایت موشک سجیل ۲ ترکیبی از اینرسی+کلاهک و ژیرسکوپ های دقیق و Gps میباشد.

نام‌گذاری[ویرایش]

نام سجیل به معنی «گِل پخته» به آیه‌ای از قرآن اشاره می‌کند که براساس آن خداوند پرندگانی را که با نوک خود سنگ‌هایی از جنس گل پخته حمل می‌کردند، برای دور کردن متجاوزان به شهر مکه فرستاد و بدین وسیله حتی فیل‌ها زیر تکه‌های گِل مدفون و کشته شدند.

پرتاب موشک سجیل

[۲]

پانویس[ویرایش]

  1. «ایران نوع دیگری از موشک سجیل را آزمایش کرد». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۲ نوامبر ۲۰۰۸.
  2. «واکنش‌ها به آزمایش موشک سجیل در ایران». مردمک. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ ژانویه ۲۰۱۰.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]