صدف موحدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صدف موحدی
زادهٔ۷ دی ۱۳۸۲
درگذشتمهر ۱۴۰۱
ملیت ایران
شناخته‌شده برایکشته‌شدن در خیزش ۱۴۰۱ ایران
مخالف(ها)نظام جمهوری اسلامی ایران

[۱]صدف موحدی (۷ دی ۱۳۸۲ – مهر ۱۴۰۱)[۲] دانش‌آموز ۱۹ سالهٔ ایرانی بود که در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران، توسط جمهوری اسلامی از پس از اصابت باتوم به سرش در تهران دچار ضربه مغزی شده بود کشته شد.[۳][۴]

زندگی شخصی[ویرایش]

صدف موحدی متولد هفتم دی ماه ۱۳۸۲ تنها فرزند خانواده‌ای ساکن غرب تهران بود. همچنین در همه جا گفته می‌شود صدف ۱۷ ساله بوده ولی صدف ۱۹ ساله بود چون رشته تحصیلی او گرافیک بود بنا به دلایلی مجبور به تغییر رشته‌ای که عاشقش بود شد و از گرافیک به علوم انسانی تغییر رشته داد. به همین دلیل مجبور شد دوباره از سال دهم شروع به تحصیل کند و امسال در سال آخر تحصیلی بود و می‌بایست مدرک دیپلم‌اش را می‌گرفت.

کشته‌شدن[ویرایش]

[۵][۶]صدف موحدی در خیزش ۱۴۰۱ ایران در ۱۹ سالگی بر اثر ضربات مرگبار باتوم مأموران امنیتی که خارج از دبیرستان محل تحصیل‌اش برای بازداشت او پنهان شده بودند جان خود را از دست داد. به خاطر رنگ قرمز موهایش، او را چند روز بعد اینکه فیلم‌های اعتراضات بچه‌های دبیرستان ۲۲ بهمن واقع در منطقه جنت‌آباد منتشر شد شناسایی کردند. در روز دوشنبه ۲۵ مهر بعد از تعطیلی مدرسه، صدف در راه برگشتن به خانه بود که مأموران در کوچه‌ای به او حمله کردند و چندین ضربه محکم بر سرش کوبیدند.

خانواده صدف به دلیل فشارها و تهدیدهای نیروهای امنیتی علت مرگ او را «سکته قلبی» اعلام کردند.[۷]

خاک‌سپاری[ویرایش]

پیکر صدف موحدی دانش آموز نوزده ساله دبیرستان «۲۲ بهمن» واقع در منطقه جنت‌آباد تهران روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ در گورستان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. لندن، کیهان؛ لندن، کیهان. «صدف موحدی هم با ضربه به سرش کشته شده ولی خانواده‌اش را مجبور به سکوت کرده‌اند». دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۳.
  2. زمان مرگ دقیق وی مشخص نیست. اما خاکسپاری در ۲۷ مهر انجام شده است.
  3. «اسامی و مشخصات ۵۲۰ شهید راه آزادی در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ - تکمیل می‌شود». دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۹.
  4. «اسامی و مشخصات ۵۴ کودک که در جریان اعتراضات سراسری در ایران کشته شدند + بیانیه یونیسف | ایران گلوبال». iranglobal.info. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۳.
  5. «صدف موحدی هم با ضربه به سرش کشته شده ولی خانواده‌اش را مجبور به سکوت کرده‌اند – سایت خبری تحلیلی کیهان نوین». دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۳.
  6. «اعتراضات ایران ۱۴۰۱». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۳.
  7. لندن، کیهان. «صدف موحدی هم با ضربه به سرش کشته شده ولی خانواده‌اش را مجبور به سکوت کرده‌اند». دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۹.