مهسا موگویی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهسا موگویی
زادهٔ۲۵ تیر ۱۳۸۲
نجف‌آباد
درگذشت (۱۹ سال)
ایران
شناخته‌شده برایکشته‌شدن در خیزش ۱۴۰۱ ایران توسط جمهوری اسلامی

مهسا موگویی (۲۵ تیر ۱۳۸۲ – ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) قهرمان تکواندو و آمادگی جسمانی بود که در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران در تاریخ ۳۱ شهریور به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.[۱][۲] حکومت جمهوری اسلامی مدعی است او در جریان تجمع حضور نداشته‌است و تیراندازی توسط افراد ناشناس با سلاح جنگی انجام شده‌است.[۳] وی مدال‌های متعددی در تکواندو داشت و صاحب کمربند مشکی این رشته ورزشی بود.[۲]

مراسم چهلم[ویرایش]

مراسم چهلم مهسا موگویی ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در فولادشهر برگزار شد و گروه زیادی از معترضان بعد از مراسم دست به راهپیمایی زدند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. جمعی از معترضان هم شعار «توماج صالحی آزاد باید گردد» را فریاد می‌زنند.[۴] دختران و زنان بسیاری بدون حجاب اجباری در این راهپیمایی حضور داشتند.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «پدر مهسا موگویی: حق دختر قهرمانم این بود که با بیش از ۱۰۰ مدال ورزشی بفرستیدش زیر خاک؟». ایران اینترنشنال. ۱۱ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۲۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «مهسا موگویی، قهرمان تکواندو و آمادگی جسمانی که در خیزش انقلابی ایرانیان به قتل رسید». ایران اینترنشنال. ۱۱ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۲۲.
  3. «روایت نحوه کشته شدن مهسا موگویی در فولاد شهر اصفهان از زبان شاهدان عینی». مشرق نیوز. ۱۱ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۲۲.
  4. «تظاهرات بزرگ و درگیری در چهلم کشته‌های اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران». بیی‌بی‌سی فارسی. ۴ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۴ نوامبر ۲۰۲۲.
  5. «مراسم چهلم مهسا موگویی در فولادشهر اصفهان». رادیو فردا. ۱۲ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۳ نوامبر ۲۰۲۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]