فهرست سال‌ها بر اساس فیلم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فهرست سال‌ها بر اساس فیلم نوشتارهای مجزای فیلم در سال را نمایش می‌دهد. هر سال، با ارائه و شرح اتفاقات مهم به عنوان مرجع، مشخص شده‌است.

فیلم در سده ۱۹ میلادی[ویرایش]

  • ۱۸۸۶لویی لو پرنس گواهی ثبت اختراع آمریکایی دوگانه‌اش را برای دستگاهی با ۱۶ لنز که ترکیبی از دوربین ثبت تصاویر متحرک و پروژکتور بود، دریافت کرد.
  • ۱۸۸۸چشم‌انداز باغ روندهی، که در لیدز، یورکشر غربی، انگلستان به وسیله لویی لو پرنس، ضبط شده، اولین فیلم تاریخ سینما است. این فیلم با سرعت ۲۰ فریم در ثانیه برداشته شده و قدیمی‌ترین فیلمی است که برجا مانده‌است. توماس ادیسون مفهوم کینتوسکوپ را که دستگاهی اولیه برای نمایش تصاویر متحرک بود، توصیف کرد.
  • ۱۸۸۹ایستمن کداک اولین کمپانی بود که تولید تجاری محصولی برای فیلم با شفافیت و انعطاف‌پذیری، به نام سلولوئید را آغاز کرد. اولین فیلمی که با این فناوری برداشته شده، در هاید پارک لندن و توسط ویلیام فریز گرین برداشته شده‌است.
  • ۱۸۹۰ویلیام کندی دیکسون کارش را روی سیلندر کینتوگراف توماس ادیسون، یا در این سال، یا سال ۱۸۸۹ به پایان رساند و اولین فیلمی که با این سیستم برداشته شده، مسخره‌بازی نام دارد.
  • ۱۸۹۱توماس ادیسون برای ثبت دریافت گواهی ثبت اختراع دوربین فیلم‌برداری اقدام کرد. او اولین نمایش عمومی کینتوسکوپ را برای فدراسیون ملی کلوب‌های زنان، ترتیب داد.
  • ۱۸٩۲ویلیام کندی دیکسون، که در استخدام توماس ادیسون بود، کینتوسکوپ را تکمیل کرد. در فرانسه، چارلز-امیل ریناد در تئاتر اپتیک، پاریس، نمایش‌های عمومی‌اش را با صدها طرح پشت سر هم تصویر شده، به وسیله پروژکتورش پراکسینوسکوپ که شبیه زوئتروپ بود، برای ایجاد تصاویر متحرک به مدت ۱۵ دقیقه، آغاز کرد. ایستمن کداک به کمپانی ایستمن کداک مبدل شد. مکس اسکلادانوسکی دوربینی را اختراع کرد و اولین تصاویر متحرک را در این سال ضبط کرد. اما مشکلاتی که با شکل فیزیکی فیلم‌هایش داشت، کار او را برای نمایش فیلم‌هایش، تا هنگام تکمیل پروژکتورش، بایوسکوپ در اواخر ۱۸۹۵، به تعویق انداخت.
  • ۱۸۹۳توماس ادیسون گواهی ثبت اختراعش را به شماره ۴۹۳٬۴۲۶ برای «وسیله‌ای برای نمایش تصاویر اشیاء متحرک» (کینتوسکوپ) دریافت کرد. او اولین استودیوی فیلم آمریکا را به نام «بلک ماریای ادیسون» در اورنج غربی، نیوجرسی بنیان نهاد. نمایش اصلی کینتوسکوپ تکمیل شده او، در ۹ مه و در موزه بروکلین انجام شد و اولین فیلمی که به صورت عمومی با این وسیله به نمایش درآمد، صحنه آهنگری بود.
  • ۱۸۹۴ویلیام کندی دیکسون گواهی ثبت اختراعی برای فیلم دریافت کرد. توماس ادیسون عطسه فرد اوت را ضبط کرد. برادران لومیر سینماتوگراف را که ترکیبی از دوربین فیلمبرداری و پروژکتور بود، ثبت کردند.
  • ۱۸۹۵سینماتوگراف ثبت شد. اولین تصاویر برداشته شده با آن، در ۱۹ مارس ضبط شدند. برادران لومیر اولین پخش خصوصی تصاویر متحرک را در ۲۲ مارس انجام دادن. برادران لومیر، اولین پخش عمومی‌شان را در ال ادن، اولین و قدیمی‌ترین سینما در جهان که در لسیوته فرانسه قرار دارد، در ۲۸ مارس برگزار کردند. گومون توسط مهندسی که مخترع شده بود، لئون گامونت، بنیان گذاشته شد. در آمریکا، فیلم ناطق تجربی دیکسون دو مرد را نمایش داد که با صدای ویولون، می‌رقصیدند. فیلم پستوی سلولوئید آن را اولین مرجع همجنس‌گرایی در سینما معرفی می‌کند. اولین پخش فیلم که در ازایش پول دریافت شد، در ۲۸ دسامبر در پاریس بود. این پخش تاریخی، نمایش فیلم کارگران در حال خروج از کارخانه لومیر به مدت ۴۶ ثانیه و چند فیلم دیگر از جمله آبیار آبیاری می‌شود به مدت ۴۹ ثانیه بود. در آلمان، مکس اسکلادانوسکی و برادرش، امیل، فیلم پروژکتور خود را توسعه دادند و از اول نوامبر در برلین، شروع به نمایش دادن، کردند. کمپانی تصاویر متحرک «امریکن موتوسکوپ و بیوگراف» در نیوجرسی توسط سندیکای کی‌ام‌سی‌دی ویلیام کندی دیکسون، هنری ماروین، هرمان کاسلر و الیاس کوپمن تأسیس شد. وودویل لاتام و پسرانش، «لاتام لوپ» را، که مفهومی از گم شدن دورها در فیلم بود را برای دوری از حرکات سریع آن، توسعه دادند. این مفهوم در ایدولوسکوپ، که اولین فرمت صفحه عریض بود (۱٫۸۵:۱) عرضه شد. هرمان کاسلر از کمپانی موتوسکوپ، بیوگراف فرمت‌های ۶۸ و ۷۰ را عرضه کرد.
  • ۱۸۹۶ – پاته فر تأسیس شد. در بریتانیا، بیرت ایکر و رابرت ویلیام پل پروژکتور خودشان را که تیاتروگراف نام داشت (و بعدها انیماتوگراف نام گرفت) توسعه دادند. ژرژ ملی‌یس از رابرت ویلیام پل، فیلم پروژکتوری خرید و اولین فیلمش را ساخت. پروژکتوری که نامش ویتاسکوپ بود، توسط چارلز فرانسیس جنکینز طراحی شد. اولین سینما در آمریکا، که به پخش تصاویر متحرک اختصاص داده شد، سالن ویتاسکوپ بود که در خیابان کانال در نیواورلئان، لوئیزیانا قرار داشت. اولین بوسه ضبط شده در سینما بین می ایروین و جان رایس در بوسه اتفاق افتاد. اولین کارگردان زن، آلیس گی-بلاش، افسانه کلم‌ها و رزها را عرضه کرد. سینما به دست برادران لومیر و با شش فیلم کوتاه صامت به نام‌های دریا، ورود لوکوموتیو بخار به ایستگاه لسیوته و چند فیلم دیگر که در سالن هتل ویلسون بمبئی نمایش داده شدند، به هند رسید.
  • ۱۸۹۷ویتاگراف در نیویورک تأسیس شد. در انگلستان، دوربین پرسویچ ثبت شد. هاریشاندرا ساکارام بهاتوادکار دوربینی به قیمت ۲۱ گینی را به هند وارد کرده و اولین فیلم مستند را که از یک مسابقه کشتی در باغ‌های معلق بمبئی برگزار می‌شد، ساخت. برداشت‌های روزانه از فیلم دربمبئی به دست کلیفتون و شرکا انجام شد. ۱۲۵ نفر در طول یک فیلمبرداری در چریتی بازار در پاریس و پس از آن‌که پرده به خاطر اتر به کار رفته در پروژکتور، آتش گرفت، کشته شدند.
  • ۱۸۹۸ – ملی‌یس تولید فیلم را تحت برند «استار فیلم» آغاز کرد و چند فیلم کوتاه تبلیغاتی را کارگردانی کرد. هیرارال سن، ثبت صحنه‌های تئاتر اجرا شده در «تئاتر» کلاسیک کلکته را آغازید.
  • ۱۸۹۹ – اولین برداشت طولانی (بیشتر از ۱۰۰ متر) که با مونتاژ ساخته شده بود، «کار و بار دریفوس» بود و اولین نسخه از سیندرلا هردو توسط ملی‌یس عرضه شد. (دومی اولین فیلمی است که در آن از دیزالو یا فید استفاده شده‌است) ژرژ ملی‌یس همچنین ژان دارک را که فیلمی در مورد ژاندارک بود، نوشت و کارگردانی کرد. او در این فیلم، از کلوزآپ استفاده کرده‌است.

دههٔ ۱۹۰۰[ویرایش]

دههٔ ۱۹۱۰[ویرایش]

دههٔ ۱۹۲۰[ویرایش]

دههٔ ۱۹۳۰[ویرایش]

دههٔ ۱۹۴۰[ویرایش]

دههٔ ۱۹۵۰[ویرایش]

دههٔ ۱۹۶۰[ویرایش]

دههٔ ۱۹۷۰[ویرایش]

دههٔ ۱۹۸۰[ویرایش]

دههٔ ۱۹۹۰[ویرایش]

دههٔ ۲۰۰۰[ویرایش]

دههٔ ۲۰۱۰[ویرایش]

دههٔ ۲۰۲۰[ویرایش]

فرانسوی]]، آخرین دوئل، ویوو، بارب و استار به ویستا دل‌مار می‌روند

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]