مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرد عنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی
کارگردانباب پرسیچتی
پیتر رمزی
رودنی روثمن
تهیه‌کنندهآوی آراد
ایمی پاسکال
فیل لرد و کریستوفر میلر
نویسندهفیل لرد
رودنی روثمن
داستانفیل لرد
بازیگرانشامیک مور
لیو شرایبر
ماهرشالا علی
برایان تایری هنری
جیک جانسون
هیلی استاینفلد
لیلی تاملین
لورین ولز
نیکولاس کیج
کریس پاین
کیمیگو گلن
جان مولانی
لیو شرایبر
موسیقیدانیل پمبرتن
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهسونی پیکچرز ریلیزینگ
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۰۱۸-12-۱۴)
مدت زمان
۱۱۷ دقیقه
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۹۰ میلیون دلار آمریکا[۱]
فروش گیشه۳۷۵٫۵ میلیون دلار آمریکا[۲]

مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی یا سفر به دنیای عنکبوتی(انگلیسی: Spider-Man: Into the Spider-Verse) یک فیلم به کارگردانی باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رودنی روثمن است که در سال ۲۰۱۸ منتشرشد که توسط کلمبیا پیکچرز و سونی پیکچرز در هم کاری با مارول تهیه شده و توسط سونی پیکچرز توزیع شده‌است. این انیمیشن اولین قسمت از فرنچایز مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی سونی است و در دنیایی موسوم به «دنیای عنکبوتی» جریان دارد که دارای دنیاهای موازی است. فیلمنامه انیمیشن توسط فیل لرد و رودنی روثمن نوشته شد و ستارگانی همچون جیک جانسون، ماهرشالا علی، هیلی استاینفلد، برایان تایری هنری، لی‌لی تاملین، لورین ولز، کیمیکو گلن، جان مولانی، نیکلاس کیج، لیو شرایبر و کریس پاین به صداپیشگی پرداخته‌اند. در این انیمیشن مایلز مورالز مثل چند نفر دیگر به مرد عنکبوتی تبدیل می‌شود تا با همکاری هم نیویورک را از دست کینگ‌پین نجات دهند.

در سال ۲۰۱۴ شایعاتی در مورد ساخت این انیمیشن به گوش می‌رسید که در سال ۲۰۱۵ تأیید شد و فیل لرد و کریستوفر میلر به این انیمیشن پیوستند. پس از آن در طی دو سال بعد رمزی، پرسیچتی و روثمن و پس از آن شمیک مور و شرایبر در آوریل ۲۰۱۷ به این انیمیشن ملحق شدند. لرد و میلر خواستار این بودند که انیمیشن سبک منحصر به فردی داشته باشد که این امر با استفاده از تکنولوژی جلوه‌های بصری سونی پیکچرز ایمج‌ورکز و طراحی‌های کمیک بوکی با الهام از طراحی‌های سارا پیکلی، یکی از خالقان مایلز مورالز محقق می‌شد.

بازخوردها[ویرایش]

گیشه[ویرایش]

مردعنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی اولین بار در لس آنجلس در ۱ دسامبر ۲۰۱۸ اکران شد و پس از آن به طور رسمی در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸ در ایالات متحده آمریکا به سینماها راه یافت. این انیمیشن تاکنون با بودجه ۹۰ میلیون دلاری موفق به فروش ۳۷۵ میلیون دلاری در سطح جهان شده که موفقیت بزرگی برای این انیمیشن محسوب می‌شود.

نظرات منتقدین[ویرایش]

این انیمیشن با استقبال و تحسین فوق‌العاده منتقدین و هواداران روبرو شد و منتقدین این انیمیشن را در زمینه‌های مختلف مثل حال و هوای انیمیشن، نحوه به تصویر کشیده شدن شخصیت‌ها، صداگذاری‌های حرفه ای، خط داستانی غیر کلیشه ای و غیرقابل پیش‌بینی، موسیقی متن استثنائی، شوخ‌طبعی و موارد دیگر ستایش کردند و آن را بهترین انیمیشن ابرقهرمانی تاریخ و بهترین اثری که از مردعنکبوتی ساخته شده دانستند. همچنین این انیمیشن توانست در سایت متاکریتیک نمره ۸۷ از ۱۰۰ و در سایت راتن تومیتوز نمره ۹۷ از ۱۰۰ و در وبسایت بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها نمره ۸٫۵ از ۱۰ را دریافت کند و در هفتاد و ششمین مراسم گلدن گلوب موفق شد جایزه گلدن گلوب بهترین انیمیشن سال را در شرایطی که رقبای سرسختی مثل شگفت‌انگیزان ۲ و رالف اینترنت را خراب می‌کند: رالف خرابکار ۲ داشت دریافت کند. علاوه بر این، این انیمیشن توانست جایزه بفتای بهترین انیمیشن سال و جایزه جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال را در نود و یکمین دوره جوایز اسکار کسب کند. این انیمیشن بعد از شگفت انگیزان و شش ابر قهرمان سومین انیمیشن ابر قهرمانیست که برنده جایزه اسکار پویانمایی شد

دنباله[ویرایش]

دنباله ای دو قسمتی تحت عنوان "مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی" در ۲ ژوئن ۲۰۲۳ اکران شد و قسمت دوم آن هنوز تولید نشده‌ و مراحل پیش تولید را طی می‌کند و برای اکران در ۲۹ مارس ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده‌است. همچنین چند اسپین-آف (نسخه فرعی) از این مجموعه در دست تولید است که یکی از آن‌ها بر پایه شخصیت زن عنکبوتی (گوئن استیسی) با صداپیشگی هیلی استاینفلد که تحت عناوین (گوئن عنکبوتی - Spider Gwen) و (گوست اسپایدر - Ghost Spider) نیز شناخته می‌شود.

خلاصه داستان[ویرایش]

مایلز مورالز، نوجوانی که از طرفداران مرد عنکبوتی است، مجبور است که طبق انتظارات والدینش، ریو مورالز و جفرسون دیویس در یک مدرسه نمونه دولتی اما شبانه‌روزی تحصیل کند. پدرش جفرسون یک افسر پلیس است و مردعنکبوتی را به عنوان یک تهدید می‌شناسد. مایلز پس از اینکه به یکی از همکلاسی‌هایش به نام «گواندا» علاقه‌مند می‌شود، عمویش، آرون دیویس به او نصیحت می‌کند که دنبال گواندا باشد؛ و از آنجایی که مایلز علاقه خاصی به دیوارنگاری دارد به او یک ایستکاه متروکه را نشان می‌دهد که می‌تواند در آنجا روی دیوار نقاشی کند، اما حین نقاشی، عنکبوتی رادیواکتیوی مایلز را نیش زده و پس از مدتی قدرت‌های عنکبوتی در او نمایان می‌شود و مایلز را حسابی به وحشت می‌اندازد.

تیتراژ[ویرایش]

در صحنه بعد از تیتراژ شاهد مردعنکبوتی ۲۰۹۹ هستیم که از تکنولوژی اش استفاده می‌کند تا به دنیاهای مختلف برود و دفعه اول به دنیای ۶۷ می‌رود؛ یعنی همان دنیایی که انیمیشن مرد عنکبوتی (فیلم ۱۹۶۷) ساخته شده‌است و تعامل جالبی بین پیتر پارکر و میگل اوهارا رخ می‌دهد.

اقتباس ها[ویرایش]

این فیلم منبع الهام بسیاری از فیلم ها و آثاری که از مرد عنکبوتی ساخته شده است بوده است.

یکی از معروف ترین اثر اقتباس شده از این فیلم انیمیشن مردعنکبوتی : بازگشت ونوم است. که توسط دو ایرانی ساخته شده است


جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی
  2. «Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)». باکس آفیس موجو. بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها. دریافت‌شده در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]