زندگی برایان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زندگی برایان
کارگردانتری جونز
تهیه‌کنندهجان گلدستون
نویسندهمونتی پایتون
بازیگران
موسیقیجافری برگن
فیلم‌بردارپیتر بیزیو
تدوین‌گرجولیان دویل
شرکت
تولید
توزیع‌کننده
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۷ اوت ۱۹۷۹ (۱۹۷۹-08-۱۷) (آمریکا)
  • ۸ نوامبر ۱۹۷۹ (۱۹۷۹-۱۱-۰۸) (بریتانیا)
مدت زمان
۹۳ دقیقه[۱]
کشوربریتانیا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۴ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۲۰ میلیون دلار[۳]

زندگی برایان به روایت مانتی پایتان (به انگلیسی: Monty Python's Life of Brian) دومین فیلم سینمایی گروه کمدی مانتی پایتان (گراهام چپمن، جان کلیز، تری گیلیام، اریک آیدل، تری جونز و مایکل پیلین) است.[۴][۵] گروه شش نفرهٔ مانتی پایتان در این فیلم بیش از ۴۰ نقش ایفا کرده‌اند و کارگردانی فیلم نیز بر عهدهٔ یکی از اعضای گروه تری جونز بود. مدت این فیلم ۹۴ دقیقه است.

زندگی برایان روایتگر داستان برایان کوهن (با بازی چپمن) است. برایان مرد جوان یهودی‌ای است که همزمان و در همسایگی عیسی متولد می‌شود و بعدها او را با مسیح موعود عوضی می‌گیرند.

خلاصه داستان[ویرایش]

«زندگی برایان» فیلمی کمدی بر اساس داستان زندگی عیسی مسیح است. شخصیت اصلی فیلم، برایان کوهن، یک یهودی است که در همان محل زندگی مسیح و در همان زمان به دنیا می‌آید و داستان زندگی‌اش شباهتی طنزآلود به داستان‌های مذهبی دربارهٔ زندگی عیسی دارد. او در دهکده ای با آرامش زندگی می‌کند تا اینکه بر اثر اتفاقی همه خیال می‌کنند که او مسیح است. اما وی مسیح بودنش را تکذیب می‌کند. در نهایت مردم باعث به صلیب کشیده شدن مردی که می‌پندارند مسیح است، می‌شوند. این فیلم حال و هوای فیلم مونتی پایتون و جام مقدس را دارد و بازیگران آن فیلم نیز در زندگی برایان حضور دارند.

جنجال[ویرایش]

محتوای فیلم شامل طنز و نقد مذهبی است که در زمان پخش آن مناقشه‌برانگیز بود و موجب اعتراض برخی گروه‌های مذهبی و اتهام کفرگویی شد. ۳۹ شهر در بریتانیا پخش فیلم را ممنوع کردند.[۶] ممنوعیت پخش این فیلم در ایتالیا، نروژ، ایرلند و بخش‌هایی از انگلستان به شهرت آن دامن زد و فروش چشمگیری را برای آن رقم زد. مانتی پایتان نیز از این اتفاقات در کارزار تبلیغاتی فیلم استفاده بردند و روی پسترهای تبلیغاتی فیلم در سوئد نوشته بود: «فیلمی چنان خنده‌دار که نروژی‌ها آن را ممنوع کردند.»[الف][۷]

تهیه‌کنندهٔ اصلی فیلم، ای‌ام‌آی‌فیلمز پس از اطلاع از درون‌مایهٔ داستان از سرمایه‌گذاری در فیلم خودداری کرد و روند ساخت فیلم متوقف شد. بااین‌حال جرج هریسون، عضو سابق بیتلز که طرفدار گروه مانتی پایتان بود سه میلیون دلار برای ساخت فیلم سرمایه‌گذاری کرد. چرا که «می‌خواست فیلم را ببیند.» تری جونز بعدها از این اقدام هریسون را «خریدن گران‌ترین بلیت سینما در تاریخ» نامید.[۸] هریسون در تک‌جلوه‌ای در فیلم هم حضور دارد.

نمایش هجوآمیز به صلیب کشیدن عیسی مسیح باعث اعتراضات فراوانی شد؛ زیرا رنج مسیح را تمسخر می‌کرد. در برخی کشورها یا مناطق تماشای این فیلم برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کردند. چون محتوای آن را توهین به مسیح و کفرآمیز می‌دانستند.[۹]

دستاوردها[ویرایش]

در سال ۲۰۰۰ مخاطبان مجله توتال فیلم آن را به عنوان بهترین کمدی تمام زمان‌ها انتخاب کردند. در سال ۲۰۰۴ همین نشریه آن را پنجمین فیلم بزرگ تاریخ بریتانیا نامگذاری کرد و در سال ۲۰۰۶ نیز طی دو نظرسنجی به عنوان بهترین کمدی تمام زمان‌ها انتخاب شد.

بازیگران[ویرایش]

واژه‌نامه[ویرایش]

  1. "So funny, it was banned in Norway!"

پانویس[ویرایش]

  1. "Monty Python's Life of Brian (AA)". British Board of Film Classification. 24 August 1979. Retrieved 21 July 2013.
  2. "Life of Brian". 17 August 1979 – via IMDb.
  3. "Box Office Mojo". Box Office Mojo. 17 August 1979. Retrieved 18 December 2011.
  4. "Life of Brian" (به انگلیسی). Retrieved 2017-03-24.
  5. Jones, Terry (1979-08-17), Life of Brian, HandMade Films, Python (Monty) Pictures, retrieved 2022-06-16
  6. «فیلم‌های مذهبی که جنجال‌برانگیز شدند؛ از «آخرین وسوسه مسیح» تا «بانوی بهشت»». BBC News فارسی. ۲۰۲۲-۰۶-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۶.
  7. Bhaskar, Sanjeev (29 November 2009). "What did 'Life of Brian' ever do for us?". The Daily Telegraph. Retrieved 17 May 2015.
  8. Jordan Runtagh (26 November 2016). "10 Things You Didn't Know George Harrison Did". Rolling Stone. Archived from the original on 26 February 2017. Retrieved 25 February 2017.
  9. «فیلم‌های مذهبی که جنجال‌برانگیز شدند؛ از «آخرین وسوسه مسیح» تا «بانوی بهشت»». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۶ خرداد ۱۴۰۱.