کشتی روسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کشتی روسی
کارگردانالکساندر سوکوروف
تهیه‌کنندهآندرِی دِریابین
نویسندهآناتُلی نیکیفُرُف
بازیگرانسرگی دونتسوف
راویالکساندر سوکوروف
موسیقیسِرگِی یِوْتوشِنکو
فیلم‌بردارتیلمان بوتنِر
تدوین‌گرشْتِفان سیوپِک
شرکت
تولید
سِویل پیکچِرز
توزیع‌کنندهولسپرینگ مدیا
تاریخ‌های انتشار
۲۲ مه ۲۰۰۲ (جشنواره کن)
۱۹ آوریل ۲۰۰۳ (روسیه)
مدت زمان
۹۶ دقیقه
کشورروسیه
آلمان
کانادا
فنلاند
زبانروسی
فارسی

کشتی روسی یا خزانهٔ روسی (به روسی: Русский ковчег روسکیی کُوْچِگ) (به انگلیسی: Russian Ark) فیلمی به ژانر درام تاریخی به کارگردانی الکساندر سوکوروف با بازی سرگی دونتسوف محصول سال ۲۰۰۲ است.[۱] این کار تماماً در کاخ زمستانی در موزه ارمیتاژ فیلمبرداری شده و تمامی فیلم یک نمای بلند ۹۶ دقیقه‌ای است. کشتی روسی به جشنواره فیلم کن سال ۲۰۰۲ راه یافت.[۲]

درباره عنوان[ویرایش]

کلمهٔ کوچِگ در عنوان روسی فیلم، روسکیی کوْچِگ، (و مشابهاً آرک در عنوان انگلیسی) به معنی خزانه یا گنجینه به طور عام، یا به طور خاص خزانه و ضریح کتب مذهبی در دیر یا کنیسه است و مشخّصا در ترجمه‌های روسی و انگلیسی از عهد قدیم به معنی تابوت عهد و سفینهٔ نوح نیز آمده‌اند. به نظر می‌رسد انتخاب عنوان با در نظر داشتن همهٔ این معانی و اشاره به نقش ارمیتاژ به مثابه پناهگاه فرهنگ در تلاطم تاریخ روسیه بوده باشد.

فیلم به شکل یک مکالمهٔ خیالی بین یک شخصیّت واقعی تاریخی، دیپلُمات فرانسوی و صاحب کتاب «امپراتوری تزار، سفری در روسیّهٔ جاودان»، مارکی دُ کوستین، و راوی پیش می‌رود. کاخ زمستانه، که اکنون به موزه ٔ ارمیتاژ تبدیل شده است، صحنهٔ مرور امورات روزانهٔ دوره‌های مختلف تاریخی روسیّه می‌شود و این به نوبهٔ خود دست‌مایهٔ بحث دربارهٔ فرهنگ و هنر روسیّه بین راوی، به عنوان یک روس، و مارکی دُ کوستین، به عنوان بازنماینده ٔ نگرش خُردبینانهٔ اروپا نسبت به فرهنگ روسی می‌گردد.

منابع[ویرایش]

  1. "Russian Ark" (به انگلیسی). The Movie Database. Retrieved 8 Sep 2013.
  2. "Festival de Cannes: Russian Ark". festival-cannes.com. Retrieved 25 October 2009.