گلادیاتور (فیلم ۲۰۰۰)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گلادیاتور
A man standing at the center of the image is wearing armor and is holding a sword in his right hand. In the background is the top of the Colosseum with a barely visible crowd standing in it. The poster includes the film's title and credits.
پوستر اکران
کارگردانریدلی اسکات
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویس
داستاندیوید فرانزونی
بازیگران
موسیقی
فیلم‌بردارجان ماتیسون
تدوین‌گرپیترو اسکالیا
شرکت
تولید
توزیع‌کننده
  • دریم‌ورکس (آمریکای شمالی)
  • یوآی‌پی (بین‌المللی)
تاریخ‌های انتشار
  • ۱ مه ۲۰۰۰ (۲۰۰۰-۰۵-۰۱) (ساموئل گلدوین)
  • ۵ مه ۲۰۰۰ (۲۰۰۰-۰۵-۰۵) (ایالات متحده)
  • ۱۲ مه ۲۰۰۰ (۲۰۰۰-۰۵-۱۲) (پادشاهی متحده)
مدت زمان
۱۵۵ دقیقه[۲]
کشور
  • ایالات متحده[۳]
  • پادشاهی متحده[۴]
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۰۳ میلیون دلار[۵]
فروش گیشه۴۶۰٫۵ میلیون دلار[۵]

گلادیاتور (انگلیسی: Gladiator) فیلمی تاریخی حماسی محصول سال ۲۰۰۰ به کارگردانی ریدلی اسکات و نویسندگی دیوید فرانزونی، جان لوگان و ویلیام نیکلسون است. بازیگران آن شامل راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، درک جاکوبی، جایمن هانسو و ریچارد هریس می‌شوند. کرو نقش یک سردار رومی را ایفا می‌کند؛ پس از اینکه کومودوس پدرش، امپراتور مارکوس آئورلیوس را به قتل رساند و تاج‌وتخت را تصاحب کرد، او مورد خیانت قرار می‌گیرد. ماکسیموس به بردگی تقلیل می‌یابد و به یک گلادیاتور تبدیل می‌شود. او برای انتقام از قتل خانواده‌اش و امپراتور، در صحنه‌های مبارزه به محبوبیت بالایی دست می‌یابد.

فیلم‌نامهٔ این فیلم که در ابتدا توسط فرانزونی نوشته شده بود، توسط دریم‌ورکس خریداری شد و اسکات برای کارگردانی فیلم قرارداد امضا کرد. مراحل تصویربرداری اصلی در ژانویهٔ ۱۹۹۹، قبل از تکمیل فیلم‌نامه آغاز شد و در مهٔ همان سال، با صحنه‌هایی از روم باستان که طی نوزده هفته در مالت فیلم‌برداری شده بود، به پایان رسید.

گلادیاتور در ۱ مهٔ ۲۰۰۰ در لس آنجلس به نمایش درآمد و در ۵ مهٔ همان سال در سینماهای ایالات متحده اکران شد. این فیلم عموماً نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و در زمینهٔ نقش‌آفرینی‌ها، کارگردانی، تصاویر بصری، فیلم‌نامه، سکانس‌های اکشن، موسیقی و عوامل تولید فیلم تحسین شد.[۶][۷] این فیلم بیش از ۴۵۰ میلیون دلار در جهان فروخت و دومین فیلم پرفروش ۲۰۰۰ شد. گلادیاتور برندهٔ پنج جایزه اسکار در رشتهٔ بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد برای کرو، بهترین طراحی لباس، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های تصویری شد.[۸] در سال ۲۰۲۱، اسکات اعلام کرد که نگارش دنباله‌ای برای این فیلم آغاز شده است.[۹] این دنباله، با نام گلادیاتور ۲، قرار است در سال ۲۰۲۴ اکران شود.

داستان[ویرایش]

ارتش روم به رهبری ژنرال ماکسیموس بر آخرین گروه بربرها غلبه می‌کند و روم را نجات می‌دهد. امپراتور مارکوس آئورلیوس در بستر مرگ، بدون توجه به پسر مکارش، کومودوس، از ماکسیموس می‌خواهد تا زمام امور را به‌دست گیرد و با تشکیل پارلمان، یک جمهوری مستقل پدید آورَد. کومودوس پدر را به قتل می‌رساند و دستور اعدام ماکسیموس و خانواده‌ی او را در اسپانیا صادر می‌کند. ماکسیموس از مرگ می‌گریزد، اما قادر به نجات خانواده‌اش نمی‌شود. یک تاجر برده او را اسیر می‌کند و به پراکسیمو می‌فروشد که کارش تعلیم گلادیاتور است. بدین ترتیب، ماکسیموس راز و رمز گلادیاتوری را می‌آموزد و لیاقت خود را ثابت می‌کند.

از طرفی، کومودوس پس از چند سال نبردهای گلادیاتوری را احیا می‌کند تا شاید محبوبیتی میان مردم کسب کند. بی‌توجهی کومودوس به امور مملکتی و تشکیل پارلمان، خشم سناتور گراکوس را برمی‌انگیزد و طبیعت خون‌خواه امپراتور، خواهرش لوسیلا را نیز سخت آشفته می‌کند؛ زیرا قرار است لوسیوس، پسر لوسیلا، پس از کومودوس به امپراتوری برسد.

ماکسیموس و سایر گلادیاتورها نبردهای موفقی را در روم انجام می‌دهند. کومودوس از اینکه او را زنده می‌یابد بسیار خشمگین می‌شود، اما هراس از برانگیختن نفرت مردم او را از صدور فرمان قتل ماکسیموس بازمی‌دارد. لوسیلا و گراکوس پنهانی با ماکسیموس قرارهایی برای رهبری ارتش و برپایی جمهوری می‌گذارند، اما کومودوس به نقشه پی می‌برد. در نتیجه، تنی چند از سناتورها را به قتل می‌رساند و گراکوس را بازداشت می‌کند. کومودوس تصمیم می‌گیرد تا در ملأ عام با ماکسیموس بجنگد و پیش از جنگ، در زندان او را با نیرنگ از ناحیه پهلو زخمی می‌کند تا کشتن او در روز نبرد برایش آسانتر باشد ولی در پایان این ماکسیموس است که او را به قتل می‌رسانَد و انتقام خانواده‌اش را از او می‌گیرد. ماکسیموس زخمی، پیش از مرگ قدرت را به گراکوس تفویض و چند گلادیاتور باقی‌مانده را آزاد می‌کند و پس از مرگ به اجداد و خانواده‌اش ملحق می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Gladiator – Cast, Crew, Director and Awards". نیویورک تایمز. 2015. Archived from the original on 2015-10-07. Retrieved July 30, 2010.
  2. "Gladiator". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. Retrieved June 20, 2021.
  3. "Gladiator (2000)". انستیتوی فیلم آمریکا. Archived from the original on 2017-06-04. Retrieved 25 June 2017.
  4. "Gladiator (2000)". انستیتوی فیلم بریتانیا. 8 October 2017. Archived from the original on 2018-02-20. Retrieved 2018-02-15.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ "Gladiator (2000)". باکس آفیس موجو. Archived from the original on 2018-08-08. Retrieved August 7, 2018.
  6. "Gladiator (2000)". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved November 23, 2021.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  7. "Gladiator Reviews". Metacritic. Retrieved February 27, 2018.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  8. Gladiator awards tally, Internet Movie Database, retrieved February 27, 2009{{citation}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  9. "Ridley Scott Says Gladiator 2 Will Be 'Ready To Go' After Napoleon Movie – Exclusive". Empire. Retrieved 2021-11-15.
  10. «Adam Levy». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]