تابو (فیلم ۱۹۳۱)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تابو
کارگردانفریدریش ویلهلم مورنائو
تهیه‌کنندهرابرت فلاهرتی
نویسندهفریدریش ویلهلم مورنائو
رابرت فلاهرتی
فیلمنامه‌نویسرابرت فلاهرتی
ادگار جی. اولمر
فریدریش ویلهلم مورنائو
بازیگرانماتاهی
آن شوالیه
بیل برم‌بریج
موسیقیهیوگو ریزنفلد
فیلم‌بردارفلوید کرازبی
رابرت فلاهرتی
تدوین‌گرآرتور آ. بروکز
توزیع‌کنندهپارامونت پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۱ اوت ۱۹۳۱ (۱۹۳۱-0۸-۰۱)
مدت زمان
۸۴ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم$۱۵۰٬۰۰۰

«تابو» (انگلیسی: Tabu) یک فیلم مستند روایی و داستان‌گونه در سبک درام و رمانتیک به کارگردانی فریدریش ویلهلم مورنائو است که در سال ۱۹۳۱ منتشر شد.

فیلم از دو بخش مجزا تشکیل شده‌است. بخش اول «بهشت» نام دارد و دربارهٔ زندگی دو عاشق است که در یکی از جزایر پلی‌نزی با عشق زندگی می‌کنند تا آنکه دختر را بر طبق یک سنت، اجباراً برای خدمت گذاری خدایان انتخاب می‌کنند و این دو مجبور به فرار می‌شوند. قسمت دوم فیلم «بهشت گمشده» نام دارد و زندگی این جوان عاشق را در یکی از جزایر مستعمره نشان می‌دهد که تلاش می‌کنند خود را با تمدن غرب تطبیق دهند و اینکه چگونه از این دو سوءاستفاده می‌شود.

عنوان فیلم از یک آئین سنتی در پلی‌نزی گرفته شده که در زبان تونگایی به همین صورت تلفظ می‌شود و واژهٔ تابو در زبان انگلیسی نیز از آن مشتق شده‌است.

این فیلم، آخرین فیلمِ فریدریش ویلهلم مورنائو بود و وی یک هفته قبل از اکران آن در نیویورک در یک سانحهٔ رانندگی در ۱۱ مارس ۱۹۳۱ درگذشت.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، کتابخانه کنگره این فیلم را «به‌لحاظ فرهنگی، تاریخی یا زیبایی‌شناختی پُراهمیت» قلمداد کرده و آن را جهت حفظ و نگهداری دائمی به فهرست ملی ثبت فیلم افزود.

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]