یوسف ثبوتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نقض حق تکثیر

در صورتیکه شما این صفحه را به‌عنوان مشکوک به نقض حق تکثیر مشخص کرده‌اید، لطفاً پیوند به این صفحه را در صفحهٔ ویکی‌پدیا:مشکلات حق تکثیر#۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ قرار دهید.

به نظر می‌رسد محتویات پیشین این صفحه حق تکثیر متن موجود در منبع(های) زیر را زیر پا گذاشته است:

  1. لطفاً این برچسب را هم به هیچ‌عنوان برندارید. برداشتن برچسب وظیفهٔ مدیران ویکی‌پدیا است.
  2. اگر حق‌ تکثیر محتویات این صفحه متعلق به شما است، یا اگر اجازه‌ٔ رسمی استفاده از آن بر طبق اجازه‌نامه‌ای را دارید، لطفاً در صفحهٔ بحث همین مقاله و زیر محلی که این مقاله در صفحهٔ مشکلات حق تکثیر ثبت شده‌است، این مسئله را شرح دهید.
  3. در صورتی که وضعیت حق تکثیر محتویات پیشین این صفحه مشخص نشود، صفحه در مدت یک هفته پس از ثبت شدن، حذف می‌شود. در صورتی که مقالهٔ جدید نوشته شده باشد، آن مقاله جایگزین این پیام خواهد شد.
  • ارسال مطالب دارای حق تکثیر بدون اجازهٔ صریح صاحب حق تکثیر آن مطلب نقض قوانین و سیاست‌های ماست؛ کاربرانی که به دفعات به ارسال مطالب دارای حق تکثیر اقدام کنند، ممکن است از حق ویرایش کردن مقالات محروم شوند.
  • مطالب قبلی موجود در صفحه هنوز از طریق پیوند تاریخچه این صفحه برای بررسی بیشتر، قابل دسترسی است.
پروفسور یوسف ثبوتی

یوسف ثبوتی (۱ شهریور ۱۳۱۱ زنجان)، فیزیک‌دان ایرانی و مؤسس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان است.[۱] وی از بدو تأسیس فرهنگستان علوم از اعضای پیوسته این فرهنگستان است و در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ در سه دوره ریاست گروه علوم پایه فرهنگستان علوم را به

زندگی[ویرایش]

اول شهریور ۱۳۱۱ در زنجان به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی خود در زادگاهش در سال ۱۳۲۹ به‌طور هم‌زمان در دو رشته کشاورزی و فیزیک دانشگاه تهران پذیرفته شد که به دلیل علاقه وافر به فیزیک، این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد. ثبوتی در دوران دانشگاه با توفان‌های سیاسی شدید سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۳ همراه بود. وی پس از پایان تحصیلاتش در آزمون نقشه‌برداری قبول شد و به صورت رایگان به یاری حسین کشی افشار شتافت و پس از چندی با معرفی وی به دانشگاه تورنتو در کانادا عزیمت کرد و موفق شد که درجه کارشناسی ارشد را از آن دانشگاه دریافت کند. ثبوتی پس از آن به دانشگاه شیکاگو راه یافت و به تحصیل اختر فیزیک نزد استادان صاحب‌نامی هم‌چون سوبرامانیان چاندراسخار و اوون چمبرلین پرداخت. او در سال ۱۳۴۲ مدرک دکتری تخصصی خود را در این رشته دریافت کرد و برای تدریس با سمت استادیاری رهسپار دانشگاه نیوکاسل در انگلستان شد. ثبوتی پس از مدتی به ایران بازگشت و چندی بعد با سمت دانشیاری در دانشگاه شیراز به کار مشغول شد. فعالیت وی در دانشگاه شیراز سرآغاز تحولات جدیدی در دستگاه آموزش عالی ایران بود. نظام ترمی - واحدی کنونی از دستاوردهای ثبوتی برای نظام آموزشی کشور است.[نیازمند منبع] وی، هم‌چنین طرح ارتقای اعضای هیئت علمی بر مبنای پژوهش‌های آنان را پیشنهاد داد و آن را در دانشگاه شیراز اجرا کرد. پایه‌گذاری دوره‌های کارشناسی ارشد در آن دانشگاه از جمله دیگر کارهای وی در دوران فعالیت در دانشگاه شیراز است. ثبوتی در سال ۱۳۴۸ در یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و ضمن تحقیقات به تدریس در آن دانشگاه پرداخت. وی پس از مدتی به ایران بازگشت و علاوه بر تدریس در دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۵۱ طرح تأسیس رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز را ارائه داد. این رصدخانه در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد. پس از آن، دوره دکتری نجوم در دانشگاه را بنیان گذاشت و زمینه تحصیلات عالی علاقه‌مندان اختر فیزیک را در دانشگاه شیراز فراهم کرد. ثبوتی با پی‌گیری‌های فراوان، مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان را در سال ۱۳۷۰ تأسیس کرد. هم‌چنین در ایجاد انجمن نجوم ایران در سال ۱۳۷۵ که با تلاش چند اخترشناس حرفه‌ای ایران محقق شد، نقش مهمی برعهده داشت. از استاد ثبوتی بیش از ۵۰ مقاله پژوهشی در مجلات علمی بین‌المللی منتشر شده‌است. وی در عرصه فیزیک و نجوم علاوه بر دریافت عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی و مدال پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال ۲۰۰۰ میلادی به دلیل فعالیت‌های مستمر علمی به دریافت مدال ویژه آکادمی علوم جهان سوم مفتخر شد.

برگزاری کنفرانس ثبوتی[ویرایش]

انجمن فیزیک ایران در شهریور ۱۳۸۱ هفتادمین سال موجودیت خود را هم‌زمان با هفتادمین سالگرد تولد ثبوتی در کنفرانس سالانهٔ فیزیک ایران جشن گرفت. این برنامه به احترام وی، کنفرانس ثبوتی نامگذاری و با حضور بیش از ۸۰۰ تن از استادان و دانشجویان فیزیک ایران در دانشگاه زنجان برگزارشد.

برکناری از ریاست دانشگاه علوم پایه زنجان[ویرایش]

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در طی حکمی در تاریخ سی مرداد ۱۳۸۹ یوسف ثبوتی را از ریاست دانشگاه علوم پایه زنجان برکنار کرد و به جای وی رسول خدابخش را به سمت ریاست این دانشگاه برگزید. این حکم اعتراضات متعددی را در شهر زنجان و به ویژه میان دانشجویان در پی داشت. هم چنین مجمع نمایندگان استان زنجان در پی برکناری یوسف ثبوتی از ریاست دانشگاه علوم پایه زنجان با ارسال نامه خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و خواستار تجدیدنظر وزیر علوم در این خصوص شد. در این خصوص عده‌ای از بازاریان زنجان با امضای طوماری خواستار لغو حکم عزل یوسف ثبوتی شدند.[۲][۳][۴][۵][۶]

فعالیت‌ها[ویرایش]

علمی[ویرایش]

اجرایی[ویرایش]

فرهنگی و اجتماعی[ویرایش]

  • رئیس هیئت امنای انجمن خیریه مهرانه (انجمن حمایت از بیماران سرطانی در استان زنجان)

افتخارات[ویرایش]

  • ۱۳۵۷ - مدال پژوهشی- وزارت علوم
  • ۱۳۶۶ - عضویت در آکادمی علوم جهان سوم، تا کنون-
  • ۱۳۶۸ - عضویت در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، تا کنون
  • ۱۳۷۴ - جایزه کتاب سال ایران - ریاست جمهوری اسلامی ایران
  • Medal Lecture, in Physical Sciences, The Third World Academy of Sciences, TWAS, ۲۰۰۰
  • ۱۳۷۹ - جایزه خوارزمی
  • ۱۳۸۰ - چهره ماندگار
  • ۱۳۸۱ - تجلیل انجمن فیزیک ایران و نام‌گذاری کنفرانس فیزیک سالانه ۱۳۸۱ بنام کنفرانس ثبوتی
  • ۱۳۹۱ - دریافت جایزه آکادمی علوم جهان سوم، «تواس».
  • ۱۳۹۱ - اهدا جایزه مرحوم علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان به استاد یوسف ثبوتی.
  • ۱۳۹۲ -اخذ نشان درجه یک دانش: در ۷ دی ۹۲ یوسف ثبوتی از طرف فرهنگستان علوم ایران جهت اخذ نشان درجه یک دولتی دانش انتخاب شد.

پانویس[ویرایش]

  1. «زندگینامه: یوسف ثبوتی (۱۳۱۱-)». وبگاه همشهری. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۸ تیر ۱۳۸۷.
  2. «تنش و درگیری در مراسم تودیع پروفسور ثبوتی- تابناک». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۱۰.
  3. بیانیه جمعی از جامعه پزشکی زنجان در اعتراض به برکناری پروفسور ثبوتی - خانه بدون پدر خواب پریشان می‌بیند - روزنامه مردم نو
  4. شاهدان عینی سخن می‌گویند-آنچه در علوم‌پایه گذشت - روزنامه مردم نو
  5. بیانیه مشترک جمشید انصاری و نصیری‌قیداری نمایندگان زنجان و طارم در مجلس شورای‌اسلامی - برکناری پروفسور ثبوتی را محکوم می‌کنیم- روزنامه مردم نو
  6. زنجانی‌ها آماده استقبال باشند پیام پروفسور ثبوتی به فرزندانش: روز یکشنبه در میان شما خواهم بود روزنامه مردم نو
  7. «Astronomical Society of Iran:: Board of Directors:: Farsi». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۲ اوت ۲۰۰۷.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

سِمَت‌های علمی
پیشین:
رضا منصوری
رئیس انجمن فیزیک ایران
۱۳۶۹–۱۳۶۷
۱۳۷۸–۱۳۷۵
پسین:
رضا منصوری
پیشین:
رضا منصوری
پسین:
رضا منصوری
عنوان جدید رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان
۱۳۸۹–۱۳۷۱
پسین:
رسول خدابخش
رئیس انجمن نجوم ایران
۱۳۸۱–۱۳۷۵
پسین:
سعدالله نصیری قیداری
رئیس پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین
اکنون–۱۳۹۱
در حال تصدی
پیشین:
؟
رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم
۱۳۹۸–۱۳۹۲
اکنون–۱۴۰۱
پسین:
فرید مر
پیشین:
فرید مر
در حال تصدی
سِمَت‌های سازمان‌های ناسودبَر
عنوان جدید رئیس هیئت امنای مهرانه
اکنون–۱۳۸۵
در حال تصدی