سید محمد بلورچیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سید محمد بلورچیان (زاده ۱۳۱۲ تبریز) متخصص ایرانی در رشته داروسازی و شیمی (شیمی سیلیکون) و دارای دکترای داروسازی از دانشگاه تبریز، دکترای اتا و دکتری تخصصی شیمی از فرانسه است. او عضو پیوسته فرهنگستان علوم است. محمد بلورچیان توسط فرهنگستان علوم به کسب نشان درجه یک دانش از رئیس‌جمهوری نائل آمده‌است.[۱][۲] از برگزیدگان دوره نخست چهره‌های ماندگار (سال ۱۳۸۰) در رشته شیمی، داروسازی و پزشکی است. وی بیش از ۱۷۰ مقاله پژوهشی را در مجلات بین‌المللی(ISI) به ثبت رسانده‌است و بنیان‌گذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران می‌باشد.[۳]

زندگی[ویرایش]

سید محمد بلورچیان در سال ۱۳۱۲ در تبریز زاده شد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، رتبه اول دکترای داروسازی دانشگاه تبریز شد. او دارای دکترای اتا و تخصص شیمی از دانشگاه بوردو فرانسه و پایه‌گذار تحقیقات شیمی ارگانو سیلیکون در ایران است.[۱] بلورچیان در سال ۱۳۴۲ به مرتبه استادیاری، در سال ۱۳۵۰ به مرتبه دانشیاری و در سال ۱۳۶۰ به مرتبه استادی نائل آمده‌است.[۴] برخی از مسئولیت‌های اجرایی وی عبارتند از: رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، عضویت در هیئت علمی دانشگاه تبریز و رئیس دانشکده علوم دانشگاه تبریز (۴ سال)، عضو پیوسته فرهنگستان علوم و ریاست گروه علوم پایه و ریاست شاخه شیمی فرهنگستان علوم.[۴] بلورچیان برگزیده رشته شیمی، داروسازی و پزشکی در اولین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰[۵] و برگزیده ویژه پژوهش‌های بنیادی در زمینه فناوری‌های شیمایی در سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال ۱۳۹۵ است.[۳][۶]

آثار[ویرایش]

از جمله آثار وی ترجمه سه جلد کتاب‌های شیمی آلی (در سه مبحث عمومی، عوامل ساده و عوامل پیچیده) است.[۷] بلورچیان بیش از ۱۷۰ مقاله پژوهشی را در مجلات بین‌المللی(ISI) به ثبت رسانده‌است.[۳] از دیگر کارهای او ثبت نتایج تحقیقات در ۲۰ مجموعه از کتاب‌های مرجع و ساخت بیش از ۱۵۰ ترکیب جدید ارگانوسیلیکون با عوامل مختلف است.[۱]

بزرگداشت[ویرایش]

در سال ۱۳۹۴ برای تقدیر از فعالیت‌های علمی بلورچیان، کتابخانه پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، به نام او نام‌گزاری و فعالیت کتابخانه آغاز شد.[۸][۹] همچنین در سومین کنگره شیمی و مهندسی شیمی ایران، از او به عنوان اولین شیمیدان برجسته کشور تجلیل شد[۱۰][۴][۱۱] و در سال ۱۴۰۱، سردیس وی به عنوان یکی از مشاهیر و چهره‌های ماندگار معاصر ایران در کتابخانه ملی نصب گردید.[۱۲][۱۳] کتاب «پایمرد پژوهش» نیز که شامل شرح زندگی و فعالیت‌های علمی بلورچیان است؛ در ۲۴۰ صفحه و توسط حامد زارع و فاطمه ابوحمزه تنظیم و ویرایش شده‌است. این کتاب به سفارش فرهنگستان علوم و در سال ۱۴۰۰ منتشر شد.[۴][۱۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «تقدیر ویژه از کاشف روش‌های جدید در شیمی ارگانو سیلیکون در جشنواره خوارزمی». ایسنا. ۲۰۱۷-۰۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  2. «مراسم تجلیل از استادان برگزیده فرهنگستانهای ایران برگزار شد». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «Chehreha - دکتر سید محمد بلورچیان». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ AGENCY، خبرگزاری صدا و سیما | IRIB NEWS (۱۴۰۰). «انتشار کتاب «پایمرد پژوهش»؛ شرح احوال دکتر سید محمد بلورچیان». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  5. «چهره‌های ماندگار ایران – بنیان چهره‌های ماندگار». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  6. «برگزیدگان سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی معرفی شدند». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۷-۰۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  7. «شرح حال تخصصی استادان و دانشیاران کشور».
  8. «وزیر علوم کتابخانه دکتر بلورچیان را افتتاح کرد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۵-۰۹-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  9. «کتابخانه «دکتر بلورچیان» در پژوهشگاه شیمی افتتاح شد». ایسنا. ۲۰۱۵-۰۹-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  10. www.toranjnet.com، TORANJDATA-. «آئین نکوداشت تلاشهای علمی ۶۰ ساله استاد دکتر سید محمد بلورچیان». انجمن شیمی ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  11. www.toranjnet.com، TORANJDATA-. «شیمیدانان برجسته درگرایش شیمی آلی». انجمن شیمی ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  12. AGENCY، خبرگزاری صدا و سیما | IRIB NEWS. «سردیس‌های مشاهیر و مفاخر ایرانی در کتابخانه ملی رونمایی شد». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  13. «۲۰ سردیس از مشاهیر و مفاخیر ایرانی نصب شدند». ایسنا. ۲۰۲۲-۰۶-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.
  14. «مراسم نکوداشت مؤسس پژوهشگاه شیمی برگزار می‌شود». ایسنا. ۲۰۲۴-۰۲-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۵.