وفا احمدپور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وفا احمدپور دامناب
نام(های) دیگروفادار
زاده۱۳۶۲
ایران
ژانر
پیشه
  • خواننده
سال‌های فعالیت۱۳۸۵-اکنون
علت سرشناسیآهنگ‌های:
    • ما اعتراض داریم
    • پابرهنه‌ها
    • رنسانس
    • زندگی سیاه
    • آزاده

وفا احمدپور با نام هنری وفادار رپر اهل ایران می‌باشد.[۱][۲][۳] وفادار رپری سیاسی است و فعالیت هنری خود را در زمینه رپ از سال ۱۳۸۵ آغاز کرد.[۱][۴][۵][۶]

زندگی شخصی[ویرایش]

وفا با آنکه از سال ۱۳۸۵ در حوضه موسیقی فعالیت دارد اما با کارگری امرار معاش می‌کند.[۷][۸] او به دلیل تهدید مأموران جمهوری اسلامی به خاطر خواندن موسیقی‌های اعتراضی برای مدتی به صورت مخفیانه زندگی می‌کرد.[۹]

دستگیری[ویرایش]

موسیقی‌های وفادار به دلیل پرداختن به موضوعات سیاسی باعث احضار او به دادگاه شدند.[۱۰][۱] وفادار، پس از خیزش ۱۴۰۱ ایران به دلیل انتشار آهنگ‌های سیاسی یک سال زندگی مخفی داشت، اما شماره تلفن وفا را مأموران امنیتی جمهوری اسلامی پیدا کردند و با او تماس گرفتند و به دادگاه احضار کردند، به دلیل قانونی نبودن احضار تلفنی، او به دادگاه مراجعه نکرد. در چنین شرایطی نیروهای اطلاعاتی به چند محل کار سابق وفا رفتند و سراغ وفا را گرفتند.[۱۱] آن‌ها همچنین به خانه او هجوم بردند و خانواده‌اش را گروگان گرفتند و سپس با او تماس گرفتند تا وفا خود را تسلیم کند و سرانجام شب ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ وفا تصمیم گرفت به‌خاطر خانواده‌اش خودش را به نیروهای اطلاعات معرفی کند.[۱۲][۸][۷] او در تهران دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل شد.[۱۱][۱۳] انجمن قلم آمریکا بازداشت خودسرانه این خواننده رپ ایرانی را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری او شد.[۲] دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ وفا با قید وثیقه به صورت موقت تا روز برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده او از زندان اوین آزاد شد.[۱۴] پس از برگزاری دادگاه، او به یک سال حبس به دلیل تبلیغ علیه نظام محکوم شد.[۱۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «وفا احمدپور رپر معترض بازداشت شد». Hengaw (به کردی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «انجمن قلم آمریکا بازداشت «وفادار»، رَپر معترض ایرانی را محکوم کرد». www.radiofarda.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  3. AN (۲۰۲۴-۰۲-۰۷). «انجمن قلم آمریکا بازداشت وفادار، خواننده رپ اعتراضی را محکوم کرد». خبرگزاری هرانا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  4. Reporter 3، Kampain (۲۰۲۴-۰۲-۰۵). «وفا احمدپور دامناب، رپر معترض معروف به «وفادار» بازداشت شد». کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  5. «وفا احمدپور، رپر بازداشت‌شده: نگران خودم نیستم؛ فدای سر ایران». صدای آمریکا. ۲۰۲۴-۰۲-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  6. «بازداشت وفا احمدپور». ایندیپندنت فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «وفا احمدپور، رپر بازداشت‌شده: نگران خودم نیستم؛ فدای سر ایران». ir.voanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «دستگیری رپر معترض و چند خبر دیگر…». www.radiozamaneh.com. ۲۰۲۴-۰۲-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  9. Reporter 3، Kampain (۲۰۲۴-۰۲-۰۵). «وفا احمدپور دامناب، رپر معترض معروف به «وفادار» بازداشت شد». کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  10. «دستگیری وفا احمدپور (وفادار) رپر معترض». ۲۰۲۴-۰۲-۰۴.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ «وفا احمدپور، رپر معترض در تهران بازداشت شد». بالاترین. ۲۰۲۴-۰۲-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  12. «خانواده خواننده معترض را گروگان گرفتند تا اینکه خودش را تحویل دهد». اجتم. ۲۰۲۴-۰۲-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  13. اصیل، میرال (۲۰۲۴-۰۲-۰۵). «رپر معترض ایرانی وفا احمدپور بازداشت شد». خبرگزاری فارس نیوز 24. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۷.
  14. «وفا احمدپور، رپر معترض: با وثیقه آزاد شدم و به فعالیتم ادامه می‌دهم؛ زنده باد ایران». ir.voanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۸.
  15. «وفادار، خواننده رپ معترض: به جرم تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شدم». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۴-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۲.