مژگان کاوسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مژگان کاوسی
زادهٔکلاردشت
تحصیلاتکارشناسی‌ارشد هنرهای زیبا
اتهام(های) جزاییافساد فی الارض، نشر اکاذیب، و تحریک مردم به جنگ و کشتار و همکاری با دولت متخاصم

مژگان کاوسی محقق، نویسنده کرد و زندانی سیاسی است.[۱][۲] او در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۸ در نوشهر پس از اعتراضات آبان ۱۳۹۸ دستگیر شد و بعد از یک دوره محکومیت در دی ۱۴۰۰ آزاد شد اما دوباره در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ ایران در ۳۱ شهریور بازداشت شد.

او از باورمندان به آیین یارسان است و اعلام کرده که بارها در زندان مورد شکنجه‌های گوناگون روحی نظیر تفتیش بدنی با برهنگی کامل،[۳] تحقیر کلامی و… قرار گرفته‌است.[۴]

کتاب «انفال و سرگذشت تیمور، تنها بازمانده از گورهای جمعی زنان و کودکان انفال شده» با ترجمه کاوسی در سال ۱۳۹۸ به چاپ رسیده‌است.[۵] همچنین او فیلم مستندی به نام «هیوا» را کارگردانی کرده‌است.[۶]

بازداشت و محکومیت[ویرایش]

اتهامات او شامل «تبلیغ علیه نظام»، «تشویق مردم به برهم زدن نظم عمومی» و «عضویت در گروه‌های معاند نظام» بود[۷] که در دادگاه انقلاب نوشهر به هفتاد و شش ماه و پانزده روز حبس محکوم شد که پس از تجمیع احکام، ۳۰ ماه آن قابل اجرا بود.[۸][۹]

او از اردیبهشت ۱۳۹۹ به‌ترتیب در زندان‌های اوین و کچوئی زندانی بود[۱۰] و درنهایت در دی ماه ۱۴۰۰ با مرخصی متصل به آزادی، از زندان کچوئی کرج آزاد شد.

مژگان کاوسی در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران بازداشت شد و روز ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب ساری به «افساد فی الارض، نشر اکاذیب، و تحریک مردم به جنگ و کشتار و همکاری با دولت متخاصم» محکوم شده و در خطر اعدام قرار دارد.[۱۱][۱۲]

سر انجام وی از اتهامات تبرعه شد و در ۱۴ دی ۱۴۰۱ با قید وثیقه آزاد شد.

منابع[ویرایش]

  1. مژگان کاوسی، نویسنده و محقق کُرد جهت تحمل زندان بازداشت شد،
  2. «ملاقات با مژگان کاووسی». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۳.
  3. «مژگان کاوسی، زندانی سیاسی: بارها در زندان در برهنگی کامل تفتیش بدنی شدم». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۰۸.
  4. «اظهارات یک زندانی در ایران؛ مژگان کاوسی: در «برهنگی کامل» تفتیش بدنی شدم». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۰۸.
  5. "خبرگزاری هرانا | مژگان کاوسی از زندان کچوئی کرج آزاد شد - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2022-01-08.
  6. «مژگان کاووسی - فعالیت برای حقوق اتنیکی». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۰۸.
  7. صدور حکم جلب مژگان کاوسی در دادگاه انقلاب نوشهر،
  8. «اخبار | کانون حقوق بشر ال یاسین - نهمین روز اعتصاب غذای مژگان کاوسی در زندان اوین». www.ayahra.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۰۸.
  9. «مژگان کاوسی، زنی که باور دارد اعتراض تغییر ایجاد می‌کند». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۳.
  10. «مژگان کاووسی؛ برهنگی کامل در زندان‌های نوشهر، شهر ری، پلیس امنیت اخلاقی تهران، آگاهی کرج و کچوئی کرج به بهانه بازجویی». اخبار روز - سایت سیاسی خبری چپ. ۲۰۲۱-۱۰-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۰۸.
  11. «مژگان کاووسی، فعال حقوق زنان در دادگاه انقلاب ساری به «افساد فی‌الارض» متهم شده». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۳. کاراکتر C1 control character در |نشانی= در موقعیت 221 (کمک)
  12. «مژگان کاوسی، پژوهشگر و فعال مدنی کُرد به «افساد فی‌الارض» متهم شد». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۳.