محمدعلی کامفیروزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدعلی کام‌فیروزی
زادهٔ۲۵ شهریور ۱۳۶۲
شیراز
ملیتایرانی
پیشهوکیل
فعال حقوق مدنی

محمدعلی (عباس) کام‌فیروزی (زادهٔ ۱۳۶۲ در شیراز) فعال حقوق مدنی، وکیل دادگستری و فعال دانشجویی سابق ایرانی است که اغلب برای برعهده گرفتن وکالت پرونده‌های فعالان سیاسی و دانشجویان زندانی شناخته می‌شود.[۱][۲]

زندگی شخصی[ویرایش]

محمدعلی کام‌فیروزی متولد شیراز بوده و پدر او ازشهدای عملیات کربلای ۵ است. محمدعلی کام‌فیروزی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده‌است.

کام‌فیروزی در دوره دانشجویی به عنوان نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم انتخاب شد. او در تیر ۱۳۹۵ به عنوان نماینده دانشجویان در دیدار با سیدعلی خامنه‌ای سخنرانی کرد.[۳] کامفیروزی در متن سخنرانی خود به غیرقانونی بودن برخی اقدامات رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای تحت امر او اشاره کرد.[۴][۵]

وکالت[ویرایش]

کام‌فیروزی تاکنون وکالت بسیاری از پرونده‌های سیاسی از جمله خبرنگاران و دانشجویان را برعهده گرفته‌است. پرونده سعید مدنی، پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی (خبرنگاران بازداشتی) و پرونده دانشجویان بازداشت شده در اعتراض های سال ۱۴۰۱ ایران از جمله فعالیت‌های او است.[۶]

محکومیت‌ها و بازداشت[ویرایش]

«اگر رهبری (خامنه‌ای) از نقض حقوق شهروندی خبر ندارند جای تأسف دارد و اگر خبر دارند، صد برابر، جای تأسف دارد.» (سخنی از کامفیروزی، وکیل بازداشت‌شده در خیزش ۱۴۰۱ ایران)[۷]

سخنرانی او در دانشگاه شیراز که در آن به نقد عملکرد رهبری پرداخته بود منجر به طرح شکایاتی از سوی نهادهای امنیتی شد.[۸][۹]در تیر ۱۳۹۹ توسط دادگاه انقلاب شیراز و به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال حبس تعلیقی و ۶۰ بار مسافرت به شیراز و معرفی خود به سازمان اطلاعات سپاه محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر او را تبرئه کرد.[۱۰][۱۱]

این وکیل دادگستری سه ماه پس از آغاز خیزش سراسری ایرانیان در سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۲۴ آذر ۱۴۰۱ زمانی که برای پیگیری پرونده یکی از موکلین خود به دادسرای اوین مراجعه کرده بود بازداشت شد[۱۲][۱۳] به گفته وکیل محمدعلی کام‌فیروزی این بازداشت بدون طی تشریفات قانونی صورت گرفت[۱۴] و طی مدت بازداشت حق تماس با خانواده‌اش را نداشت[۱۵]کام‌فیروزی در ۱۹ دی ۱۴۰۱ با وثیقه آزاد شد.[۱۶][۱۷]

به گفته برخی از نزدیکانش در سال ۸۸ نیز برای مدتی در بازداشت بوده‌است.[۱۸]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «وکیل و موکل در زندان - روزنامه هم‌میهن». hammihanonline.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  2. «کامفیروزی؛ روایت تلاش 25ساله یک نسل». شرق. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  3. «منتخب فیلم جناب آقای محمدعلی کامفیروزی – نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی». پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای. دریافت‌شده در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳.
  4. «رهبر باید پاسخگوی تصمیم خود در قبال حصر باشد». زیتون. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۳۱.
  5. «بر اساس قانون اساسی محدودیت‌های برخی مسئولین سابق نظام، غیرقانونی است». کلمه. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۳۱.
  6. فرخه، نسترن. «نگاهی به ابعاد حقوقی بازداشت نیلوفر حامدی و الهه محمدی». شرق. دریافت‌شده در ۱۴ آوریل ۲۰۲۳.
  7. «محمدعلی کامفیروزی، وکیل تعدادی از زندانیان جنبش "زن، زندگی، آزادی" را بازداشت کردند». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۰.
  8. «یک وکیل دادگستری به دلیل دو جمله انتقاد ساده از خامنه‌ای به ۲ سال زندان محکوم شد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  9. «محمدعلی کامفیروزی به اتهام «توهین به رهبری» به ۶۰ بار سفر به شیراز محکوم شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  10. «محمدعلی کامفیروزی تبرئه شد | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۰-۰۷-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  11. TABNAK، تابناک | (۱۳۹۹/۰۴/۱۴–۱۶:۲۴). «محمدعلی کامفیروزی تبرئه شد». fa. دریافت‌شده در 2023-01-09. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  12. «آخرین جزئیات از بازداشت محمدعلی کامفیروزی وکیل دادگستری». اعتمادآنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  13. «محمدعلی کامفیروزی، وکیل 2 روزنامه‌نگار بازداشتی دستگیر شد». روزنامه دنیای اقتصاد. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  14. «آخرین جزئیات از بازداشت محمدعلی کامفیروزی وکیل دادگستری». اعتمادآنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  15. جهان، Fararu | فرارو | اخبار روز ایران و (۱۴۰۱/۱۰/۱۰–۱۰:۳۸). «وضعیت عجیب محمدعلی کامفیروزی در زندان». fa. دریافت‌شده در 2023-01-09. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  16. Entekhab.ir، پایگاه خبری تحلیلی انتخاب | (۱۴۰۱/۱۰/۱۹–۱۷:۵۸). ««محمدعلی کامفیروزی»، وکیل نیلوفر حامدی و الهه محمدی آزاد شد». fa. دریافت‌شده در 2023-01-09. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  17. جهان، Fararu | فرارو | اخبار روز ایران و (۱۴۰۱/۱۰/۱۹–۱۸:۰۰). «محمدعلی کامفیروزی به قید وثیقه آزاد شد». fa. دریافت‌شده در 2023-01-09. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  18. «کامفیروزی؛ روایت تلاش 25ساله یک نسل». شرق. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.