درگاه:زندگی‌نامه

این صفحه یک درگاه برگزیده است.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درگاه زندگی‌نامه


Icon

زندگی‌نامه سبکی در ادبیات و فیلم‌های مستند است که مربوط می‌شود به شرح و توصیف رخدادها و روند زندگی یک یا چند نفر. بیشتر زندگینامه‌ها بر پایهٔ یادداشت‌های شخصی افراد ترتیب داده می‌شوند و داستان‌هایی واقعی‌اند نه تخیلی. زندگی‌نامه به فهرست کردن داده‌ها در مورد یک شخص مانند زادگاه و زادروز و تاریخ رخدادها محدود نمی‌شود و به بازگویی و گاه کندوکاو رویدادها می‌پردازد.

زندگی‌نامهٔ برگزیده

الکسی لئونوف کیهان‌نورد روسی نخستین انسانی است که اقدام به راهپیمایی فضایی کرده‌است. الکسی لئونوف فضانورد و تیمسار بازنشسته نیروی هوایی روسیهشوروی سابق) است. وی در کنار فضانوردی به هنر نقاشی هم اشتغال داشته و عضو فرهنگستان هنری روسیه است. لئونوف در تمام ماموریت‌های فضایی‌اش، به همراه خود مداد رنگی و مداد شمعی به مدار زمین می‌برده و صحنه‌هایی را که از فضاپیما می‌دیده نقاشی می‌کرده‌است.

الکسی لئونوف در دو ماموریت تاریخی شرکت داشته‌است: در ماموریت واسخود-۲ نخستین راهپیمایی فضایی را انجام داد و در پروژه آزمایشی آپولو-سایوز در نخستین همکاری بین‌المللی فضایی نقش موثری ایفا کرد. وی پس از انجام ماموریت‌های فضایی‌اش، از سال ۱۹۷۶ فرماندهی گروه کیهان‌نوردان شوروی و پس از آن روسیه، مدیریت مرکز آموزش فضانوردان گاگارین، و ویراستاری گاهنامه فضانوردی نپتون را به عهده گرفت. آلکسی لئونوف در سال ۱۹۹۱ بازنشسته شد.

گفتار برگزیده

بسی رنج بردم بدین سال سیعجم زنده کردم بدین پارسی
پی افکندم از نظم کاخی بلندکه از باد و باران نیابد گزند
بناهای آباد گردد خرابز باران و از تابش آفتاب

فردوسی

شاهنامه

نوشتارهای برگزیده

نوشتارهای برگزیده: خیامجودی فاستریوری گاگاریناحمد شاملوصادق هدایتآنا آخماتوواآماندا باینسناصر فکوهیالکسی لئونوفمحمدژوزه مورینیوجانی دپامینماستیو جابزتیم برتونحجت بن حسنقرةالعینکوروش بزرگدیاکوفرورتیشداعی کبیر

نوشتارهای خوب: محمد زکریای رازیرضاشاهآنتون چخوفیوهان سباستیان باخمحمد فضولیجلیل ضیاءپوربابی رابسونهوشنگ ایرانیمارکو پولومحمدرضا پهلویاسپهبد خورشیدخان احمد خاناردشیر بابکان

رده‌ها

رده:زندگی‌نامه‌هارده:افراد
بر پایه وابستگیبر پایه رفتاربر پایه قومیتبر پایه جنسیتبر پایه زبانبر پایه کشور
رده:افراد بر پایه پیشه:

افراد بر پایه مکانافراد بر پایه گرایش سیاسیافراد بر پایه دین
افراد بر پایه وضعیت:

افراد بر پایه زمانفهرست‌های افراد

ویکی‌پروژه‌ها

نگارهٔ برگزیده

الیزابت تیلور بازیگر سرشناس آمریکایی و برندهٔ جایزه اسکار برای بهترین بازیگری بود.او از مشهورترین بازیگران انگلیسی-آمریکایی سینمای هالیوود است. وی در بسیاری از ماندگارترین و مشهورترین فیلم‌های کلاسیک سینمای آمریکا که بعدها به «دوران طلایی هالیوود» مشهور شد به ایفای نقش پرداخته‌است.الیزابت تایلور در طول دوران بازیگری خود دو بار موفق به دریافت جایزه اسکار سینمای آمریکا شد تیلور در ۲۳ مارس ۲۰۱۱ در سن ۷۹ سالگی به دلیل ایست قلبی در شهر لس‌آنجلس درگذشت.

بیشتر...

آیا می‌دانید...

آیا می‌دانید...

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

حافظهٔ نهان سرور را پاکسازی کنید