مژگان ایلانلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مژگان ایلانلو
زادهٔ۱۳۴۹
ملیتایرانی
پیشهکارگردان مستند ساز و فعال اجتماعی
اتهام(های) جزاییاجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، اخلال در نظم عمومی، تشویق به اعمال منافی
مجازات(های) جزایی۱۰ سال زندان
۷۴ ضربه شلاق
منع عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی اجتماعی،
منع خروج از کشور
منع فعالیت‌های رسانه ای و تبلیغی به مدت ۲ سال

مژگان ایلانلو (زاده ۱۳۴۹) کارگردان، نویسنده، مستندساز و عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند است. او در حمایت از خیزش ۱۴۰۱ ایران پس از کشته‌شدن مهسا امینی و بازداشت دنیا راد، عکس‌های بدون حجاب اجباری‎ خود را در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام منتشر کرد و در ۲۵ مهر ۱۴۰۱ توسط جمهوری اسلامی بازداشت و در ۲۶ بهمن پس از ۴ ماه بازداشت از زندان آزاد شد.[۱][۲] او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ ادیان و عرفان از دانشگاه تهران است. او در ۲۰ آذر ۱۴۰۱ برنده جایزه ویژه حقوق بشر جشنواره فیلم حقوق بشر وین برای فیلم «هزاران زن» شد که او این جایزه را به زنان گمنام و ناشناس ایران تقدیم کرد.[۳]

«سلام

من این جایزه را به هزاران زن گمنام و ناشناس سرزمینم تقدیم می‌کنم که این روزها برای به‌دست آوردن ابتدایی‌ترین حقوق خود، با موثرترین سلاح جهان که همان جانشان می‌باشد، به میدان آمده‌اند.

از زنان کارگر و دستفروش، تا پزشکان متخصص و صنعتگر و هنرمند و خانه‌دار، همه آمده‌اند؛ همهٔ آن‌هایی که رنج تبعیض و نابرابری را با تمام وجود حس کرده‌اند.

و همچنین این جایزه را به هزاران مرد دلیر و آزادی‌خواهی تقدیم می‌کنم که دست در دست این زنان پا به میدان گذاشته‌اند تا به دنیا نشان دهند که دفاع از حقوق زنان یک مسئله جنسیتی نیست، بلکه یک اصل بنیادین حقوق‌بشر است.

این قهرمانان نه یک نام و عنوان، بلکه یک فعل جمع هستند به‌نام مردم قهرمان ایران.

من در برابر عظمت این زنان و مردان تاریخ‌ساز، همچون قطره‌ای از اقیانوسم.

لطفاً به‌جای نام هر فرد و شخصی، نام مردم باشکوه ایران را به‌خاطر بسپارید.»

— مژگان ایلانلو، زندان قرچک ورامین

حمایت از خیزش ۱۴۰۱[ویرایش]

او پس از کشته‌شدن مهسا امینی با انتشار ویدیویی‌هایی از خیزش ۱۴۰۱ ایران حمایت کرد. او در یکی از ویدیوها بدون حجاب اجباری گفت «من می‌ترسم که آخرین قطره از شرافت و وجدان و انسانیتی که در وجودم هست با سکوت از بین بره .. شما نمی‌ترسی؟». او در هشتم مهر تصاویری بدون حجاب اجباری از خودش در حالی که در سطح شهر بود، منتشر کرد.[۴]

بازداشت و محاکمه[ویرایش]

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی او را در صبح ۲۵ مهر ۱۴۰۱ با هجوم به خانه‌اش پس از شکستن دوربین‌های مجتمع مسکونی‌شان بازداشت کردند و به خانواده او گفتند که به شعبه ۳۳ دادسرای «شهید مقدس» (زندان اوین) مراجعه کنند.[۴] او بیش از ۹۰ روز است که در بازداشت به سر می‌برد و ۴۰ روز از این دوره را در سلول انفرادی گذرانده‌است. مژگان ایلانلو در زندان اوین دچار شکستگی استخوان پا شده و به سختی توانایی تحرک دارد و علیرغم پیگیری‌های وکیلش از قاضی، جهت برخورداری قانونی از مرخصی برای انجام امور درمان در خارج از زندان موافقت نشده‌است.

در دادگاه انقلاب توسط قاضی ایمان افشاری به جرم اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و تشویق به اعمال منافی محکوم شد. او برای این اتهام‌ها به ۱۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت مجازات تعیین شده‌است.

مژگان ایلانلو همچنین به منع عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی اجتماعی، منع خروج از کشور، منع اشتغال به امور مربوط به جرم ارتکابی از قبیل فعالیت‌های رسانه ای و تبلیغی به مدت ۲ سال محکوم شده‌است. همچنین رایانهٔ شخصی و تلفن همراه وی نیز به نفع دولت ضبط شده‌است.[۵]

مژگان ایلانلو در ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ آزاد شد. او پس از آزادی از زندان، تصویر بدون حجاب اجباری از خود در مقابل زندان اوین منتشر کرد.[۲]

آثار و فعالیت‌ها[ویرایش]

  • کتاب گفت و گوهایی دربارهٔ عرفان و انسان (مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، ۱۳۸۴)
  • مستند «زنان فرماندار»[۶]
  • مستند «حق ناحق بودن»[۷]
  • مستند «شکارچیان بهترین پیروانند»[۸]
  • مستند «هزاران زن»
  • مستند «آسمان امن است»[۹]

منابع[ویرایش]

  1. SYK. "خبرگزاری هرانا | مژگان ایلانلو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-12.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «دلار از ۴۷ هزار تومان گذشت - BBC Persian». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۵.
  3. «اهدای جایزه ویژه حقوق بشر فستیوال فیلم وین به مژگان ایلانلو». iranwire.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «نمود ترس حکومت از تئاتر و سینما در بازداشت گسترده هنرمندان». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۲.
  5. ««مژگان ایلانلو» به ۱۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد». شرق. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۸.
  6. «عابدزاده و زنان فرماندار می‌آیند/ نمایش مستند «سچانک» - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency». webcache.googleusercontent.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۲.
  7. ««حق نا حق بودن» اینانلو روی میز تدوین قرار گرفت». اخبار سینمای ایران و جهان - سینماپرس. ۲۰۱۵-۰۵-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۲.
  8. «گفتوگو با مژگان ایلانلو، کارگردان «مثل یک زن» / دوست داشتم اسم فیلم را «کرگدن» بگذارم | پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما». webcache.googleusercontent.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۲.
  9. «راهِ ابریشم - پرسش گری زنان مستندساز ایران». ار. اف. ای - RFI. ۲۰۱۳-۱۱-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۲.