زیست‌شناسی فمینیستی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زیست‌شناسی فمینیستی (انگلیسی: Feminist biology) رویکردی به زیست‌شناسی است که به تأثیر ارزش‌های جنسیتی، حذف تعصب جنسیتی و درک نقش کلی ارزش‌های اجتماعی در تحقیقات و عملکردهای زیست‌شناختی می‌پردازد.[۱] زیست‌شناسی فمینیستی توسط روث بلیر از دانشگاه ویسکانسین-مدیسن (که در سال ۱۹۸۴ اثر علم و جنسیت: نقد زیست‌شناسی و نظریه‌های آن در مورد زنان را نویسندگی کرد و الهام‌بخش کمک مالی دانشگاه برای زیست‌شناسی فمینیستی بود) تأسیس شد.[۲] هدف زیست‌شناسی فمینیستی ارتقای زیست‌شناسی با گنجاندن نقد فمینیستی در موضوعات مختلف از مکانیسم‌های زیست‌شناسی سلولی و انتخاب جنسیت تا ارزیابی معنای واژه‌هایی مانند «جنس» و «جنسیت» است. به‌طور کلی، این حوزه به فلسفه‌های پشت عمل بیولوژیکی و فمینیستی مربوط می‌شود. ملاحظات زیست‌شناسی فمینیستی را قابل بحث و تضاد با خود می‌سازد، به‌ویژه زمانی که به مسائل جبر زیستی مربوط می‌شود، که به موجب آن اصطلاحات جنسی زن و مرد ذاتاً محدودکننده هستند، یا پست‌مدرنیسم افراطی، که به موجب آن بدن بیشتر به‌عنوان یک ساختار اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.[۳] با این حال، علی‌رغم نظریات از جبرگرا تا پست‌مدرن، زیست‌شناسان، فمینیست‌ها و زیست‌شناسان فمینیست با برچسب‌های مختلف ادعاهایی مبنی بر سودمندی استفاده از ایدئولوژی فمینیستی در عمل و رویه بیولوژیکی داشته‌اند.

منابع[ویرایش]

  1. Fehr, Carla (June 22, 2011). "Feminist Philosophy of Biology". In Zalta, Edward N. (ed.). Stanford Encyclopedia of Philosophy.
  2. David, Tenembaum. "First in the Nation: UW-Madison Establishes Post-doc in Feminist Biology." University of Wisconsin-Madison News. University of Wisconsin-Madison, 17 Apr. 2014.
  3. Dominguez, Johnna. "A Fine Line: Feminism and Biology." Club Antro: UA Anthropology Blog Network. University of Alabama, 27 Aug. 2012. Web.