درب بهشت

مختصات: ۲۹°۱۳′۵۲″شمالی ۵۷°۲۰′۳۸″شرقی / ۲۹٫۲۳۱۰۳۵۴۳۷۶۳۶۷۲۷°شمالی ۵۷٫۳۴۳۹۳۸۴۳۸۷۶۴۸۶°شرقی / 29.231035437636727; 57.34393843876486
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
درب بهشت
ساردو
کشور ایران
استانکرمان
شهرستانجیرفت
بخشبخش ساردوئیه
نام(های) دیگرساردو
نام(های) پیشیندرب مزار (درمزار)
مردم
جمعیت۱۰٬۶۷۰ نفر(۱۳۹۵)
رشد جمعیت۶۳٪+ افزایش(۵سال)
جغرافیای طبیعی
مساحت۳.۸ کیلومترمربع
ارتفاع۲۶۳۵ متر از سطح دریا
میانگین بارش سالانه۳۱۲ میلی متر
اطلاعات شهری
شهردارمحمدعلی کریمی پور[۱]
ره‌آوردمیوه جات سردسیری، عسل
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۴
شناسهٔ ملی خودرو ایران
کد آماری۲۳۳۹
درب بهشت بر ایران واقع شده‌است
درب بهشت
روی نقشه ایران
۲۹°۱۳′۵۲″شمالی ۵۷°۲۰′۳۸″شرقی / ۲۹٫۲۳۱۰۳۵۴۳۷۶۳۶۷۲۷°شمالی ۵۷٫۳۴۳۹۳۸۴۳۸۷۶۴۸۶°شرقی / 29.231035437636727; 57.34393843876486

درب بهشت، شهری است مرتفع، کوهستان و سردسیر در شهرستان جیرفت و استان کرمان که در مسیر جاده بافت - جیرفت قرار گرفته است.[۲] [۳] [۴]

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۱۰٬۶۷۰ نفر (در ۳٬۲۶۹ خانوار) بوده‌است.[۵]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۸۵۳٬۴۵۶—    
۱۳۹۰۶٬۵۳۸۸۹٫۲٪+
۱۳۹۵۱۰٬۶۷۰۶۳٫۲٪+

رتبه در استان[ویرایش]

شهر درب بهشت مرکز بخش ساردوئیه براساس سرشماری سال ۹۵ سومین بخش پرجمعیت استان کرمان است. [۶] لیست ۱۰ بخش پرجمعیت استان کرمان که در آینده شهرستان خواهند شد.

ردیف بخش شهرستان جمعیت سال ۱۳۹۵
۱ بخش بروات بم ۵۹٬۶۱۲
۲ بخش اسماعیلی جیرفت ۴۲٬۸۶۷
۳ بخش ساردوئیه جیرفت ۳۹٬۱۵۸
۴ بخش ماهان کرمان ۳۳٬۵۲۱
۵ بخش گلباف کرمان ٣٢٣۵۴
۶ بخش چترود کرمان ۳۱٬۱۸۳
۷ بخش زیدآباد سیرجان ۲۷٬۸۱۸
۸ بخش نگین کویر فهرج ۲۶٬۹۲۲
۹ بخش گنبکی ریگان ۲۵٬۹۷۶
۱۰ بخش چاه دادخدا قلعه گنج ۲۵٬۵۴۰

هم اکنون جمعیت بخش ساردوئیه از ۵ شهرستان استان کرمان بیشتر است که در زیر آمده است.

ردیف شهرستان مرکز تاریخ تأسیس جمعیت ۱۳۹۵
۱ شهرستان ارزوئیه ارزوئیه ۱۳۸۹ ۳۸٬۵۱۰
۲ شهرستان انار انار ۱۳۸۸ ۳۶٬۸۹۷
۳ شهرستان رابر رابر ۱۳۸۸ ۳۵٬۳۶۲
۴ شهرستان فاریاب فاریاب ۱۳۸۹ ۳۴٬۰۰۰
۵ شهرستان کوهبنان کوهبنان ۱۳۸۳ ۲۱٬۲۰۵

آب و هوا و اقلیم[ویرایش]

آب و هوای این شهر سرد و کوهستانی است. این منطقه به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا از مناطق برف‌گیر کشور محسوب می‌شود. در زمستان ۱۳۸۳ بیش از یک متر برف در بخش ساردوئیه به زمین نشست. همچنین در زمستان ۱۳۹۸ هم حدود یک متر برف در این منطقه باریده است. ارتفاع روستای دوچار و گَرِک ( حدفاصل محور شوسه سربیژن - دهبکری) حتی به بیش از۳۲۰۰ متر از سطح دریاهای آزاد می‌رسد. چشمه‌ها و آبشارهای زیادی در منطقه ساردوئیه وجود دارد. آبشار گلم دخترکش دلفارد و آبشار منطقه ده والی جز زیباترین آبشارهای استان محسوب می‌شوند. درب بهشت در دامنه کوه‌های هزار و بهراسمان قرار گرفته‌است.

فضای سبز شهری[ویرایش]

فضای سبز شهر درب بهشت بیشتر درختان چنار و سپیدار است. به دلیل آب و هوای مناسب، سرانه فضای سبز شهر درب بهشت مطلوب است.

پارک ها و بوستان ها[ویرایش]

  • پارک حرم
  • پارک ورودی شهر درب بهشت

مراکز تفریحی[ویرایش]

مجتمع تفریحی و گردشگری درحال احداث بام بهشت[ویرایش]

مجموعه تفریحی گردشگری بام بهشت در زمینی قریب به ۹ هکتار در دامنه تل زرد روبروی مقبره امام‌زاده سلطان سید احمد در حال احداث است.[۷]

بارش[ویرایش]

میانگین بارش سالانه در شهر درب بهشت ۳۱۲ میلی‌متر و در ارتفاعات دلفارد و سربیژن به ۴۰۰ میلی‌متر هم می‌رسد؛ به شکلی که اهالی روستای سربیژن و برخی مناطق بخش ساردوئیه در تابستان روزهای بارانی را تجربه می‌کنند. در برخی از روزهای داغ تابستان که گرما در جیرفت به ۴۸ درجه می‌رسد، دمای هوا در درب بهشت در ساعات بامداد تک رقمی شده و اهالی این مناطق مجبور به استفاده از لباس گرم و وسایل گرمایشی می‌شوند.

پوشش گیاهی[ویرایش]

گردنه‌های سربیژن و امیرالمؤمنین همچنین مناطق جنگلی دلفارد، آب برده و سربیژن در محور ساردوئیه قرار گرفته‌اند. پوشش گیاهی در بخش ساردوئیه در هر منطقه با توجه به میزان بارندگی، جنس خاک، وضعیت دما متفاوت است. به گونه‌ای که در منطقه باغ‌علیشیر و شمال بُندر سراجی به دلیل بالا بودن دما و پایین بودن ارتفاع از درختچه‌های گز و کنار و کهکم به صورت پراکنده‌ پوشیده شده و کمی آن‌طرف‌تر جنگل‌های منحصربه‌فرد و متراکم گلپرک (انار شیطان) از زمین سر برافراشته‌اند. با گذر از گلپرکی و رسیدن به منطقه مدیترانه‌ای دلفارد پوشش گیاهی متفاوتی از درختان متراکم بنه، بادام کوهی و باغ‌های انگور، انار، مرکبات، زیتون و درختان سردسیری مشاهده می‌شوند که در هم ادغام شده‌‌اند. و هرچه به سمت شمال دلفارد پیش برویم متراکم‌تر می‌شوند. در فصل بهار فاصله بین درختها پوشیده از بوته‌های علف و گل‌های وحشی می‌شود، که طی سالهای اخیر متأسفانه بر اثر کاهش بارندگی و تجدید خشکسالی در شرف نابودی تدریجی قرار گرفته‌اند. در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر جیرفت پس از دلفارد ارتفاعات و کوهستان سربیژن قرار گرفته. سربیژن و ارتفاعات آن پوشیده از درختان سرو کوهی، ارچین، بادام کوهی و بوته‌های درمنه ترکی است. چمنزارهای سربیژن جز زیبایی‌های بخش ساردوئیه محسوب می‌شوند که متأسفانه بر اثر کاهش نزولات جوی، چرای بی‌رویه دامها و تبدیل به اراضی کشاورزی طی یک دهه اخیر مساحت آن‌ها به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است. در شهر درب بهشت و روستای بهراسمان جنگل‌ها پراکنده و بیشتر به صورت بوته‌های متراکم درمنه می‌باشد.

حیات وحش[ویرایش]

ساردوئیه زیستگاه حیواناتی نظیر خرس سیاه آسیایی، گراز، گرگ، روباه، خرگوش، لاک‌پشت، مار، گربه وحشی، شغال و کل؛ و پرندگانی نظیر کبک، عقاب قهوه‌ای، قرقی، کلاغ، جغد، سار، انواع گوناگون فنچ، بلدرچین، شاهین، سینه سرخ، زرده مرغ، گنجشک، کراجیک و… است که نسل برخی از آن‌ها در حال انقراض بوده یا منقرض شده‌اند. این شهر در فصل تابستان دارای میوه‌های سردسیری فراوانی همچون گردو، گیلاس، هلو، زردآلو، گلابی، سیب و ... می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

این شهر از شرق به بم و منطقه جبالبارز، از غرب به شهرستان‌های رابر و بافت و از شمال به شهر راین (کرمان) و از جنوب به شهر جیرفت محدود می‌شود. شهر درب بهشت یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای کرمان و ایران به شمار می آید که در فاصله ۸۵ کیلومتری جیرفت و ۱۶۰ کیلومتری کلان‌شهر کرمان واقع شده‌است. مقبره امامزاده سلطان سید احمد نیز که یکی از نوادگان موسی بن جعفر می‌باشد در این بخش واقع شده‌است. به‌طور معمول آخر هفته و روزهای تعطیل شهر درب بهشت و جاده ساردوئیه پذیرای عده زیادی مسافر از سایر نواحی و استان‌های مجاور است که برای زیارت و تفریح عازم این منطقه می‌شوند. در بعضی روزهای تعطیل شمار مسافران و گردشگرانی که به این شهر وارد می‌شوند به ۵ تا ۱۰ هزار نفر هم می‌رسد.

منابع[ویرایش]

  1. https://taranomma.ir/%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%B4%D8%AF/
  2. «از جنوب کرمان به مقصد بهشت - ایسنا». www.isna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۷.
  3. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۳۹۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۳۶). «نوروز را به"درب بهشت"جیرفت سفر کنید». fa. دریافت‌شده در 2021-06-17. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. Saadati، Elnaz (۲۰۲۰-۰۴-۰۱). «درب بهشت کرمان ، منطقه ای زیبا و خوش آب و هوا | Kerman - تاپ توریست | مجله گردشگری .». تاپ توریست | مجله گردشگری و سفر. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۷.
  5. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  6. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران. ۲۳ اسفند ۱۳۹۵.
  7. خبری شبستان: مجتمع تفریحی و گردشگری بام بهشت در حال احداث است[پیوند مرده]