قزل‌آلا: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
وهمن (بحث | مشارکت‌ها)
ویرایش‌های Mardomdar (بحث) با فرض حسن نیت خنثی‌سازی شد: بدون منبع. (T)
آراد قزل (بحث | مشارکت‌ها)
جز روش های رشد و پرورش ماهی قزل آلا را توصیف کرده ام و ادامه خواهم داد.
خط ۳۰: خط ۳۰:


از خصوصیاتی که این ماهی را مورد توجه قرار داده، سازش آن با شرایط پرورش متراکم است. از طرف دیگر این ماهی در انتخاب غذا زیاد سختگیر نیست و از سرعت رشد خوبی نیز برخوردار است.
از خصوصیاتی که این ماهی را مورد توجه قرار داده، سازش آن با شرایط پرورش متراکم است. از طرف دیگر این ماهی در انتخاب غذا زیاد سختگیر نیست و از سرعت رشد خوبی نیز برخوردار است.

<br />

= روشهای رشد و پرورش ماهی قزل آلا =

== استخر های استخر های دراز برای پرورش ماهی قزل آلا(Race way): ==
'''<small>این استخر ها که سابقه دیرین دارند و از گذشته برای پرورش [http://www.ghezelsara.ir ماهی قزل آلا] استفاده می شدند، جربان آب به صورت خطی در آنها جریان دارد این استخر های پرورش ماهی قزل آلا در ایران بیشترین استفاده را دارند این نوع استخر های پرورش ماهی قزل آلا در مکان هایی که محدودیت آبی ندارند توصیه می گردد. در این سیستم استخر ها آب از طرفی وارد و از سوی دیگر خارج می گردد.</small>'''

== خصوصیات [http://www.ghezelsara.ir استخر های دراز]: ==
'''<small>الف) غلظت گرادیان به سمت پایین دست افزایش می یابد.</small>'''

'''<small>ب) آب ورودی استخر دارای کیفیت بالا و آب پایین دست استخر (روبه خروجی) دارای کیفیت پایین می باشد.</small>'''

'''<small>ج) تعویض آب به صورت مداوم انجام می گیرد(هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه یک بار).</small>'''


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۵:۰۴

قزل‌آلا
قزل‌آلا، Salmo trutta
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرتوبالگان
راسته: آزادماهی‌سانان
تیره: آزادماهیان
گونه: Salmo trutta
نام دوبخشی
Salmo trutta
قزل‌آلای رنگین‌کمان، Oncorhynchus mykiss

ماهی قِزِل‌آلا یا گُل‌ماهی[۱] از نوع ماهی‌های سردآبی است و در زیرگروه ماهی‌های آزاد جای می‌گیرد دارای بدنی فشرده و داری باله دمی بزرگ‌تر از ماهی آزاد است. ساقه دمی آن مرتفع، سر کند و قسمت خارجی باله دمی تقریباً صاف است. تعداد فلس بین باله چربی و خط جانبی ۱۹–۱۴ عدد و بطور متوسط حدود ۱۶ عدد می‌باشد. تعداد خارهای اولین کمان آبشش بین ۵–۲ عدد است که به شکل شمشیر بوده و در پایین به شکل دکمه درآمده‌اند. حداکثر طول بدن ماهی قزل آلا ۱۴۰ سانتیمتر و وزن آن تقریباً به ۵ کیلوگرم می‌رسد.

نحوه زندگی

تخم‌ریزی آنها بین ماه‌های بهمن و اسفند است. تعداد تخمها حدود ۱۰ هزار عدد است که تقریباً برای هر کیلوگرم و وزن بدن ماهی ماده ۱۵۰۰ عدد تخم برآورد می‌شود. بیشتر ماهیان بالغ نر و ماده بعد از تخم ریزی زنده مانده و در سال بعد برای تخم ریزی مجدداً وارد آب رودخانه می‌شوند.

لارو این ماهی به‌وسیله نوارهای تیره رنگ با نقطه‌های قرمز زیاد مشخص می‌شوند. بچه ماهیان ۵–۱ سال در آب شیرین زندگی می‌کنند که در شمال اروپا این مدت به ۵ سال می‌رسد. هنگامی که طول آنها به ۲۵–۱۵ سانتیمتر رسید وارد آب شده و بیشتر در ساحل دریا بسر می‌برند.

قزل‌آلای رنگین‌کمان

این ماهی دارای یک نوار پهن به صورت رنگین کمان در هر طرف بدن است. دوره تخم ریزی از ماه‌های آخر زمستان تا اواخر بهار و تعداد تخمها بین ۵–۱ هزار عدد است. امروزه ماهی قزل آلای رنگین کمان به صورت ماهی شماره یک اکثر کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی در بیشتر نقاط جهان درآمده‌است.

از خصوصیاتی که این ماهی را مورد توجه قرار داده، سازش آن با شرایط پرورش متراکم است. از طرف دیگر این ماهی در انتخاب غذا زیاد سختگیر نیست و از سرعت رشد خوبی نیز برخوردار است.


روشهای رشد و پرورش ماهی قزل آلا

استخر های استخر های دراز برای پرورش ماهی قزل آلا(Race way):

این استخر ها که سابقه دیرین دارند و از گذشته برای پرورش ماهی قزل آلا استفاده می شدند، جربان آب به صورت خطی در آنها جریان دارد این استخر های پرورش ماهی قزل آلا در ایران بیشترین استفاده را دارند این نوع استخر های پرورش ماهی قزل آلا در مکان هایی که محدودیت آبی ندارند توصیه می گردد. در این سیستم استخر ها آب از طرفی وارد و از سوی دیگر خارج می گردد.

خصوصیات استخر های دراز:

الف) غلظت گرادیان به سمت پایین دست افزایش می یابد.

ب) آب ورودی استخر دارای کیفیت بالا و آب پایین دست استخر (روبه خروجی) دارای کیفیت پایین می باشد.

ج) تعویض آب به صورت مداوم انجام می گیرد(هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه یک بار).

جستارهای وابسته

پانویس

  1. گویش فارسی تاجیکی. این واژه فارسی به زبان ازبکی نیز راه یافته و Gulmoyi گفته می‌شود

پیوند به بیرون