کپور سرگنده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کپور سرگنده
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرتوبالگان
راسته: کپورماهی‌سانان[۱]
تیره: کپورماهیان[۲]
سرده: Hypophthalmichthys
گونه: H. nobilis
نام دوبخشی
Hypophthalmichthys nobilis
(ریچاردسون، ۱۸۴۵)

کپور سرگنده از ماهی‌های آب شیرین و یکی از کپورهای آسیایی است. تغذیه‌ان از پلانکتون‌های جانوری و گیاهی است.

ماهی کپور سر گنده دارای ارزش اقتصادی می‌باشد و تکثیر و پرورش مصنوعی آن نیز معمول است. پراکنش این ماهی در ایران حوضه دریای خزر و دیگر نقاط است.

ریخت‌شناسی[ویرایش]

دندان حلقی یک ردیفی(۴-۴)؛ بیشینه درازا و وزن به ترتیب ۱۱۰سانتی متر و ۳۵ کیلوگرم (میانگین ۳۸ سانتی متر و ۲۲۰۰ گرم)؛ سطح ساینده دندان‌های حلقی فاقد شیارند. شبه کپور نقره‌ای است اما در این ماهی کیل شکمی تیز محدودتر بوده و بین باله‌های لگنی و مخرج واقع شده‌اند و همچنین باله‌های سینه‌ای تا قاعده باله‌های لگنی می‌رسند؛ علاوه بر این رنگ آن تیره تر، سر بزرگتر و چشم پائین تر از محور طولی بدن قرار دارد؛ خارهای آبششی این ماهی نیز بسیار نزدیک به یکدیگر و در قاعده به هم چسبیده هستند. سرپوش آبششی به‌طور مشهودی از پایه باله سینه‌ای جلوتر رفته‌است.

زیست‌شناسی[ویرایش]

محل اصلی زندگی این ماهی در رودخانه آمور می‌باشد. این ماهیان به صورت گروهی اقدام به تخم ریزی می‌کنند. تخمریزی در هنگام سیلابی بودن رودخانه و گل آلودگی آن صورت می‌گیرد. دمای مناسب آب برای تخم ریزی ۲۵-۲۲ درجه سانتی گراد می‌باشد. تعداد تخم‌ها ۱۲۰۰۰۰۰-۲۰۰۰۰۰ عدد و قطر آن‌ها ۱٫۱-۱ میلی‌متر می‌رسد. تخم‌ها به صورت شناور در آبند و پس از ۱٫۵-۱ روز تبدیل به لارو می‌شوند.لاروها پس از جذب کیسه زرده هنگامی که به طول ۸-۷ میلی‌متر می‌رسند، تغذیه فعال خود را آغاز می‌کنند. در محیط اصلی زندگی بلوغ جنسی در ماهیان نر ۷-۶ سالگی و در ماده‌ها ۸-۷ سالگی است.

منابع[ویرایش]

  • ستاری، مسعود. شاهسونی، داور. شفیعی، شهنام. ۱۳۸۲. ماهی‌شناسی (۲) سیستماتیک. انتشارات حق شناس.
  • عسگری، رضا. ۱۳۸۴. ماهی‌شناسی سیستماتیک. انتشارات نقش مهر.
  • وثوقی، غلامحسین. مستجیر، بهزاد. ۱۳۸۳. ماهیان آب شیرین. انتشارات دانشگاه تهران.

پانویس[ویرایش]

  1. Cypriniformes
  2. Cyprinidae

گرداورنده:تکاور محمدیان