پرش به محتوا

درگاه:افغانستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درگاه افغانستان


به درگاه افغانستان خوش آمدید
د افغانستان تانبې ته ښه راغلۍ

پرچم افغانستان
پرچم افغانستان
محل افغانستان در نقشهٔ جهان

افغانستان کشوری در آسیای میانه است که حدفاصل آسیای میانه، جنوب باختر آسیا و خاورمیانه می‌باشد و پایتخت آن کابل است. همسایگان افغانستان، پاکستان در جنوب و خاور؛ ایران در باختر؛ تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان در شمال؛ و چین در شمال خاوری هستند. افغانستان یک کشور محاط در خشکی است، ولی در گذشته به خاطر راه ابریشم، کاروان‌های بازرگانی فراوانی از این کشور گذر می‌کردند. محدودهٔ سرزمین امروزی افغانستان تاریخ و فرهنگی کهن دارد که به دوران آریایی‌های باستان بازمی‌گردد.
افغانستان دارای ۶۵۲٬۸۶۴ کیلومتر مربع مساحت چهل‌و یکمین کشور وسیع دنیا است و جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۲ میلیون نفر بوده که آن را در رتبه چهل‌ودوم پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا قرار می‌دهد. فارسی دری و پشتو زبان‌های رسمی این کشور و اسلام دین رسمی آن است. حدود چهار دهه جنگ، افغانستان را به یکی از کشورهای خطرناک و فقیر دنیا تبدیل کرده‌است. تولید ناخالص ملی سرانه این کشور در سال ۲۰۱۶ بر اساس ارزش اسمی دلار معادل ۶۰۰ دلار آمریکا است و بر اساس برابری قدرت خرید به ۱۹۹۴ دلار می‌رسد. این کشور در سال ۲۰۱۱ با شاخص توسعه انسانی ۰٫۳۹۸ در رتبه ۱۷۲ دنیا قرار گرفته‌است.

نوشتار برگزیده

حزب دموکراتیک خلق افغانستان اصلی‌ترین حزب چپ‌گرا و مارکسیست لنینیست کشور افغانستان بود که در تاریخ اول ژانویه سال ۱۹۶۵ تأسیس گردید.

این حزب دارای دو شاخه مستقل بنام‌های خلق و پرچم بود. در ظاهر این دو شاخه باهم وحدت کردند اما هر کدام آن تاریخ و مشی سیاسی خود را داشت. شاخه پرچم خود را حزب زحمتکشان افغانستان و شاخه خلق خود را حزب پیشاهنگ طبقه کارگر افغانستان می‌خواند.

شاخهٔ پرچم را ببرک کارمل و شاخهٔ خلق را نورمحمد تره کی رهبری می‌کرد. این حزب در زمان حاکمیت نجیب الله نامش را تغییر داد و بنام حزب وطن یاد می‌شد. پس از آنکه دولت نجیب الله سقوط کرد رهبری حزب وطن در جلسه‌ای در وزارت خارجه افغانستان محمود بریالی را به مقام ریاست حزب برگزید و این حزب دوباره بنام حزب دموکراتیک خلق افغانستان (حزب وطن) یاد می‌شد. هم اکنون حزب وطن یکی از احزاب رسمی ومستقل می‌باشد.

پس از آنکه مجاهدین، قدرت را در افغانستان در دست گرفتند، تعداد زیادی از اعضا و کادری‌های حزب یا کشته شدند یا به خارج از کشور مجبور به فرار شدند؛ و حدود بیست حزب را بنامهای مختلف تأسیس نمودند از جمله حزب مردم در اروپا به رهبری داود کاوش، حزب متحد ملی به رهبری نورالحق علومی و نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان برهبری شیر بزگر در افغانستان یکی از قوی‌ترین حزب روشنفکران بشمار می‌آید. این احزاب بصورت علنی فعالیت سیاسی دارند.

ادامه مطلب ...

زندگی‌نامه برگزیده

احمدشاه مسعود ملقب به شیر دره پنجشیر شهریور (سنبله) ۱۳۳۲ در پنجشیر – ۱۸ شهریور (سنبله) ۱۳۸۰ در تخار)، از فرماندهان و مجاهدین افغانستان بود که سالها با ارتش شوروی سابق که افغانستان را اشغال کرده بود جنگید و پس از آن هم در درگیری‌های داخلی افغانستان نقش عمده‌ای داشت. وی روز ۱۸ شهریور ۱۳۸۰ (نهم سپتامبر ۲۰۰۱)، بر اثر انفجار انتحاری دو تروریست مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدین ولایت تخار افغانستان کشته شد.
ادامه ...

گفتار برگزیده


حقایق را نمی‌توان به گمان و خیال و توهم از میان برد .

سید جمال الدین افغان
کتاب سخنان برگزیده از زبان حکیم مشرق زمین.

برابر فارسی ایران

  • انقره = آنکارا
  • استوکهلم = استکهلم
  • وارسا = ورشو
  • نیویارک = نیویورک
  • پشاور = پیشاور

نوشتارهای نو

نگاره برگزیده

منار جام با ارتفاع ۶۲ متر در نزدیکی شهر چغچران افغانستان مربوط به دوران غوریان

آیا می‌دانید

ویکی‌پروژه‌ها

آنچه می‌توانید انجام دهید

رده‌ها

موضوعات

همسایه‌ها

درگاه‌های وابسته

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا