شهرستان بجستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهرستان بجستان
موقعیت در استان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
مرکز شهرستانبجستان
سایر شهرهابجستان، یونسی
بخش‌هامرکزی، یونسی
سال تأسیس۱۳۸۶
اداره
حوزهٔ انتخابیهگناباد و بجستان
مردم
جمعیت۳۰٬۶۶۴ نفر (۱۳۹۰)
مذهبشیعه
جغرافیای طبیعی
مساحت۳۷۹۲[۱] کیلومتر مربع
داده‌های دیگر
وبگاهhttps://bajestan.khorasan.ir

شهرستان بجستان یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی ایران است. مرکز این شهرستان، شهر بجستان است.[۲] این شهرستان در سال ۱۳۸۶ از شهرستان گناباد جدا و مستقل شده‌است.[۳]

موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی[ویرایش]

شهرستان بجستان در فاصله ۲۷۸ کیلومتری جنوب مشهد با مساحتی بالغ بر ۳۷۰۰ کیلومتر مربع از نظر موقعیت در طول جغرافیایی ۴۳ درجه و ۳۱ دقیقه در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است. این شهرستان از شمال به بردسکن و خلیل‌آباد و از جنوب به فردوس، از شرق به گناباد و از غرب به بشرویه منتهی می‌شود. بلندترین نقطهٔ آن در محدودهٔ روستای آهنگ (ارتفاعات سیاه‌کوه) بالغ بر ۲۴۴۰ متر و پست‌ترین نقطه در اطراف مرندیز و فخرآباد به ارتفاع ۸۳۶ متر از سطح دریا می‌باشد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری بجستان دارای دو بخش مرکزی و بخش یونسی و ۳ دهستان است.

تقسیمات کشوری[ویرایش]

تقسیمات کشوری شهرستان بجستان به صورت زیر می‌باشد:[۴]

جمعیت[ویرایش]

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۰ برابر با ۳۰٬۶۶۴ نفر بوده‌است.[۴]

پانویس[ویرایش]

  1. سالنامهٔ آماری استان خراسان رضوی – ۱۳۹۷، ص ۳۳
  2. «اولین فرماندار شهرستان بجستان معرفی شد». خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی. دریافت‌شده در ۳۱–۱۰–۲۰۰۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  3. «تصویب‌نامه درخصوص اصلاحات تقسیمات کشوری در استان خراسان رضوی شهرستان گناباد». مرکز پژوهشها. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۷ مهر ۱۳۹۹.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «تعداد جمعیت و خانوار تا سطح آبادی براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰، استان خراسان رضوی». مرکز آمار ایران. دریافت‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۴.

جستارهای وابسته[ویرایش]