ویکی‌پدیا:واژه‌نامه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:تراگنجایش)

واژه‌نامه

فهرست

آ

آداب معاشرت
آزار و اذیت
هرگونه آزار کاربران دیگر شامل کمین، اوتینگ،... را گویند که تخلف محسوب شده و مجازات ویژه خود را دارد.
آمایشگاه
محلی برای قرارگیری مقاله‌هایی که استانداردهای ویکی‌پدیا را نداشته اما پتانسیل رسیدن به آنها را دارند.
آموزشگاه مدیران جدید
صفحه‌هایی برای آموزش مدیران جدید
آوانویسی
روشی برای نمایش آوایش درست واژه‌ها و پرهیز از غلط‌خوانی
آی‌پی (IP)
  1. به کاربری گویند که بدون ورود به حساب کاربری در ویکی‌پدیا ویرایش می‌کند. برای این کاربرها محدودیتهایی برای ویرایش و بارگذاری نگاره وجود دارد.
  2. سرواژهٔ Internet Protocol، شماره‌ای است که به هر رایانه متصل به اینترنت داده می‌شود تا از این طریق در شبکه تعریف شده و بتواند به ارتباط با سایر رایانه‌های موجود در شبکه بپردازد.
آی‌آرسی
کانال‌های آی‌آرسی یک روش برای برقراری ارتباط ویکی‌نویسان با یکدیگر در محیطی چت‌گونه (مانند مسنجرها) است که می‌تواند به صورت عمومی در صفحهٔ کانال یا به صورت خصوصی با کاربری خاص انجام شود. همچنین با استفاده از کانال پویش تغییرات اخیر، می‌توان هر تغییری را که در ویکی انجام می‌شود در همان لحظه مشاهده کرد.

ا

ابهام‌زدایی
فرایندی‌ست که در آن تعارض‌های عنوان مقاله‌ها -یعنی هنگامی که یک عبارت بر بیش از یک موضوع دلالت می‌کند- برطرف می‌شود.
اثبات‌پذیری
هر آنچه که به ویکی‌پدیا اضافه می‌شود باید به منبعی منتسب گردد که به ارائه مطالب درست معروف و متناسب با اطلاعات مربوط باشد.
ارجاع‌پذیری
ارجاع دادن تمامی مطالب ویکی‌پدیا به منابع معتبر و چاپ شده را گویند. بدینوسیله خوانندگان قادرند وجود مطالب اضافه شده به ویکی‌پدیا را در منابع معتبر مورد بررسی قرار دهند.
اجماع
توافق کاربران در یک موضوع خاص که معمولاً با فرایندهایی مثل نظرخواهی انجام می‌شود.
اخلالگری
عدم توجه به اجماع نوعی اخلال محسوب می‌شود.
ارجاع
فرایندی که طی آن به منبع ویرایش انجام‌شده اشاره می‌کنید.
الگو
به کدهایی گفته می‌شود که در فضای نام الگو ذخیره می‌شوند و برای نمایش جدول‌های بالا و پایین مقاله یا پرچم‌ها و… کاربرد دارند. الگوها کار function در زبان‌های برنامه‌نویسی را نیز انجام می‌دهند.
امضا
نام مستعاری است که برای خود انتخاب کرده‌اید. این نام با هربار قرار دادن ۴ علامت مدک (این‌گونه: ~~~~) به همراه تاریخ و ساعت همان لحظه، به نمایش درمی‌آید.
ابزار
قابلیت مبتنی بر جاوااسکریپت و در برخی موارد از سی‌اس‌اس که کارهای پیچیده‌تر را با صرف زمان کمتری انجام داده، یا ویژگی‌های جدیدی به ویکی اضافه می‌کند. ابزارها جزئی از خود نرم‌افزار ویکی (مدیاویکی) نیستند.
ادغام
اساس‌نامه
اشاره به سیاست‌ها و راهنمودهای ویکی‌پدیا دارد.
اسکریپت
اسلش
یکی از نویسه‌های پر کاربرد در کدنویسی
استوارد
ویکی‌بد
اعتیاد
ویژگی فردی که از وسواس فکری نسبت به ویکی‌پدیا یا سایر ویکی‌ها رنج می‌برد و علامت‌های ویکی‌اعتیاددر او مشاهده می‌شود. (مطایبه‌آمیز)
انب
انتخاب نگاره برگزیده
انتخابات
به فرایندی اشاره دارد که برای تشکیل هیئت نظارت و هیئت داوری برگزار می‌شود.
انتخاب نگاره هفته
فرایندی است که به انتخاب نگارهٔ برگزیده می‌انجامد.
انشا
رده انشاهای ویکی‌پدیا را ببینید.
انشعاب محتوا
(به انگلیسی: Content forking) به ایجاد مقالات مختلف در یک موضوع مشخص که معمولاً برای دور زدن به کار می‌رود.
ادغام
به فرایند ادغام دو مقاله گویند که فرایندی دستی (غیررباتیک) و وابسته به کاربر است. بیشتر موارد ادغام شامل مقالات کوتاهی است که پیرامون یک موضوع مشخص ایجاد شده‌اند.
اوتینگ
افشای اطلاعات شخصی هر کسی (اسم قانونی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، شماره ملی…) بدون رضایت فرد مقابل گویند.

ب

باز
واژه‌ای که معمولاً در داخل پرانتز در صفحهٔ مشارکت‌ها نمایش داده می‌شود و به معنی اینست که تا کنون هیچ کاربری آن صفحه را تغییر نداده و آخرین تغییر مربوط به همان کاربر است.
بازی با سامانه
استفاده از قوانین و رهنمودهای ویکی‌پدیا در راه نادرست یا تلاشی عامدانه برای مخالفت یا مختل‌کردن تلاش جمعی برای ویرایش گروهی را گویند.
بازرس کاربر
به کاربری گفته می‌شود که دسترسی مشاهدهٔ اطلاعات آی‌پی کاربران دیگر را دارد تا از هر گونه اخلال و زاپاس‌بازی جلوگیری شود.
باگزیلا
در اصطلاح کاربرهای ویکی‌پدیا منظور وبگاه https://bugzilla.wikimedia.org است که در آنجا اشکال‌ها و پیشنهادهای مرتبط با مدیاویکی ارایه و پیگیری می‌گردند.
بحث
  1. به صفحه‌هایی از دانشنامه گویند که ویرایشگران دربارهٔ انتخاب بهترین محتوا برای مدخل با یکدیگر گفتگو می‌کنند. برای هر مدخل در دانشنامه یک صفحه بحث وجود دارد که با کلیک بر روی دکمه بحث در کنار دکمه مقاله می‌توان وارد آن شد.
  2. به فرایندی اشاره دارد که به ویژه در هنگام اختلافات ویرایشی از آن برای اجماع استفاده می‌کنند. این فرایند در صفحهٔ بحث هر مقاله انجام می‌شود.
برچسب
توضیحات چندخطی که داخل یک کادر مستطیلی بالای هر مقاله می‌بینید. برچسب‌های مختلفی برای اشاره به موضوعات مختلف وجود دارد؛ مثلاً برچسب حذف سریع، برچسب تمیزکاری. برای مثال فهرست برچسب‌های حق تکثیر رو ببینید. در برچسب‌زنی می‌بایست دقت شود.
بن‌بست
صفحه‌ای که به غیر از پیوندهای میان‌ویکی هیچ پیوندی به صفحه‌های دیگر در ویکی‌پدیا ندارد را صفحهٔ بن‌بست گویند. در ویکی‌پدیای فارسی از طریق این صفحهٔ ویژه می‌توانید لیستی از آنها را مشاهده کنید. در برخی از ویکی‌ها به دلایل مشکلات بازدهی این قابلیت را غیرفعال می‌کنند.
بخش
یکی از اجزای تقسیم‌بندی‌های مقاله است؛ که شامل چند زیربخش است. اینجا را ببینید.
بایگانی

بایگانی صفحه‌ها

پ

پالایه
سامانه‌ای که به صورت هوشمند تغییرات خرابکارانه را شناسایی می‌کند و به ویرایشگران اخطار می‌دهد.
پایتون
یک زبان برنامه‌نویسی است.
پیوند به بیرون
پیوند به یک وبگاه که متعلق به ویکی‌مدیا نباشد. جایگزین‌های این نوع پیوند می‌تواند پیوند درونی، ویکی‌پیوند یا یک پیوند آزاد به یکی از پروژهای خواهر ویکی‌پدیا باشد. جستارهای وابسته: ویکی‌پدیا:پیوند به بیرون، ویکی‌پدیا:هرزنامه.
پیوند پایدار، پیوند دائمی
پیوندی به یک نسخهٔ خاص از یک صفحه در ویکی‌پدیا که ویرایش‌هایی که بعداً در صفحه انجام شده‌اند را بازتاب نمی‌دهد.
پراکسی باز
پیگیری
فرایندی که طی آن کاربر یک صفحه را پیگیری می‌کند. در این حالت همهٔ تغییرات و ویرایش‌های انجام‌شده در آن صفحه در فهرست پیگیری‌ شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید فهرست صفحه‌هایی را که پیگیری می‌کنید از اینجا ببینید و صفحه‌های پیگیری خود را مدیریت کنید.
پنهانگر
پروژه‌های خواهر
پنج بنیاد
پرچم
پرونده
پیش نمایش
پیوند بین پروژهای خواهر ویکی‌مدیا

ت

تاد
تابلوی اعلانات دیوان‌سالاران
تام
مخففی برای تابلو اعلانات مدیران
تابلوی اعلانات منابع معتبر
تابلوی اعلانات تحقیق دست اول
تاریخچه صفحه

صفحه‌ای که در آن همهٔ نسخه‌های متفاوت یک مقاله که حاصل ویرایش‌های کاربران مختلف است فهرست می‌شود. برای مشاهده تاریخچه صفحه هر مقاله از دکمه:تاریخچه در بالای مقاله استفاده کنید.

تراگنجانش
آوردن نام صفحه یا الگو میان {{}} که باعث می‌شود محتوایش در صفحهٔ مقصد نمایش داده شود بی آن که در آنجا کپی شود.
تراگنجانندهٔ ویکی
سامانه‌ای برای انتقال یک صفحه به پروژه‌های دیگر ویکی‌مدیا، مثل ابزار به‌ویکی‌فا انبوه.
ترول
اصطلاحاً به کاربرانی گفته می‌شود که سعی در جلب نظر و ایجاد تشنج با بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز می‌کنند. برای توصیف این کاربران می‌توان از این واژه‌ها بهره برد: رادیکال، هوچی‌گر.
همچنین ببینید: واژگان اینترنتی، ردهٔ فرهنگ اینترنتی و مقاله ترول.
توهین

ویکی‌پدیا:حمله‌های شخصی ممنوع

تحریم
سیاستی که طی آن کاربر از ویرایش یک یا چند مقاله محروم می‌شود.
ترجیحات
تغییرات اخیر
صفحه‌ای که آخرین تغییرات در دانشنامه را فهرست می‌کند. نگهبان تغییرات اخیر کاربرانی‌اند که متعهد می‌شوند با سرزدن‌های مکرر به صفحه تغییرات اخیر آخرین تغییرات مقاله‌ها را رصد کنند و در صورت اشتباهات یا احیاناً خرابکاری مقاله‌ها را اصلاح کنند.
تحقیق دست‌اول
تغییر مسیر
تغییر مسیر دوتایی
تعارض منافع
تفاوت
در نسخه انگلیسی با diff نشان داده می‌شود.
تفکیک
فرایندی برای کم‌کردن حجم یک مقالهٔ سنگین
تمیزکاری
تهمت
افترا به دیگر کاربران را گویند که یکی از سیاست‌های حقوقی ویکی‌پدیا دربارهٔ آن است؛ و عواقب مشخص برای مفتری، تعریف شده‌است.
تول‌سرور

ج

جارزنی
فرستادن پیام به چندین ویکی‌نویس به منظور آگاهانیدن ایشان از بحثی که در جریان است. این کار در مواردی لازم است ولی پیام‌های دعوتی که به منظور تأثیر بر نتیجه، به جای ارتقای کیفیت بحث، نوشته می‌شوند به روند اجماع‌سازی ضربه می‌زنند و ممکن است اخلالگرانه تلقی شوند.
جاسازی کردن صفحه
جستارهای وابسته
فهرست کوچکی از مقاله‌های دیگر ویکی‌پدیای فارسی که موضوعشان با موضوع مقالهٔ مورد بازدید ارتباط دارد. این فهرست در پایین صفحه‌های مقاله‌ها می‌آید.
جدول
جعبه ناوبری
جعبه ناوبری (به انگلیسی: Navbox) الگوهایی هستند که در پایین مقاله مشاهده می‌شوند و برای فهرست کردن عنوان مقاله‌های مرتبط کاربرد دارد.
جعبه‌ابزار
یکی از منوهای ستون سمت راست، در زیر جعبهٔ جستجو
جعبه جستجو
(به انگلیسی: Search Box) مستطیلی که کاربران واژه‌های مورد نظر خود را در آن تایپ می‌کنند و به وسیلهٔ آن وارد صفحه‌های موردنظر خود می‌شوند. در گوشهٔ سمت چپ صفحه‌ها وجود دارد.
جنگ ویرایشی
جی‌پی‌ال
یکی از مجوزهای بسیار رایج نرم‌افزارهای آزاد است که ضمانت می‌کند کاربران حق مطالعه، ویرایش، اشتراک‌گذاری و انتشار نرم‌افزار را خواهند داشت.
جیمی ولز
بنیانگذار مدیاویکی

چ

چپق (پایپ)
نویسهٔ | را گویند؛ که در کدنویسی در ویکی استفاده می‌شود. در صفحه‌کلید استاندارد پارسی از نگه‌داشتن شیفت و زدن کلید Backslash می‌توان آن را اضافه کرد.
چرندیات محض
ویکی‌پدیا مطالب باارزشی دارد؛ اما گاهی چرندیات محض به آن اضافه می‌شود. چرندیات محض از ویکی‌پدیا حذف می‌شوند.
چرا ویکی‌پدیا دیگر دوزار نمی‌ارزد
ویکی‌پدیا احتمالاً از برخی از آرمان‌هایش عدول کرده، ولی با این همه، دنیای بدون ویکی‌پدیا، دنیای بدتری است. پس همیشه می‌توان روی دیگر سکه را دید و اشتباهات را جبران کرد.

ح

حق تکثیر
حل اختلاف یا سیاست حل اختلاف
کارهایی را که در زمان بروز اختلاف با ویرایشگر دیگر می‌توانید انجام دهید را توضیح می‌دهد.
حساب زاپاس
حذف
  1. یکی از سیاست‌های ویکی‌پدیا که معیاری برای بررسی حذف مقالات است. محس را هم نگاه کنید. دلایل نامناسب برای حذف را هم ببینید.
  2. به فرایند حذف مقالات یا سایر صفحه‌ها در ویکی‌پدیا اشاره دارد.

خ

خالی‌کردن میانگیر یا کاشه (Purge)

به عملی گفته می‌شود که کاربر سرورهای ویکی‌پدیا را مجبور می‌کند تا حافظه موقت خود را به‌روز کنند که این عمل با علامت * موجود در دکمه مثلث پایین‌رونده‌ای که در کنار پنجره جستجو قرار دارد انجام می‌گیرد.
خرابکاری
خرد
خلاصهٔ ویرایش
متنی است که بعد از ویرایش مقاله راجع به نوع ویرایش داخل جعبهٔ خلاصه ویرایش نوشته می‌شود. این مطلب را از شیوه‌نامه نگاه کنید.
خالی‌کردن کاشهٔ مرورگر (Cache) یا حافظهٔ موقت مرورگر
به دو روش می‌توانید کاشهٔ مرورگرتان را خالی کنید.
  1. زدن همزمان دکمه‌های Shift+Ctrl+R
  2. زدن همزمان دکمهٔ Shift + کلیک‌کردن بر روی علامت Reload یا Refresh در کنار نوار URL مرورگر که اکثراً به شکل ↺ می‌باشد.

د

دانشنامه
دبط
به سیاست دیدگاه بی‌طرف اشاره دارد. در زبان انگلیسی غالباً به صورت "NPOV" خلاصه می‌شود. شهروندان ویکی‌پدیای انگلیسی به مقاله‌هایی که متعصبانه نوشته شده‌اند یا به‌طور روشنی از یک دیدگاه ویژه طرفداری می‌کنند، "POV" اطلاق می‌کنند.
درخواست بازرس کاربر شدن
درخواست‌های مدیر شدن
راهنمای درخواست‌های مدیر شدن را ببینید. فهرست درخواست‌های مدیریتی را از اینجا ببینید.
درخواست محافظت

نوعی درخواست است که کاربران در موارد ویژه آن را در تام مطرح می‌کنند. یکی از شایعترین موارد آن خرابکاری‌های گسترده توسط آی‌پی‌هاست که در اینصورت مدیران صفحه را در برابر آی‌پی محافظت می‌کنند.

درخواست برابر فارسی
محلی برای درخواست برابرهای واژه‌ها به فارسی. این محل برای ترجمه بسیار مفید است.
درخواست میانجی‌گری
درخواست بازرسی کاربر
دردانه
سوگلی ویکی، ته‌تغاری ویکی، به کاربری گفته‌می‌شود که برای جلب توجه دیگر کاربران و تأکید بر نقش خود اقدام به ترک یک پروژه یا استعفاء و نهایتاً ترک ویکی‌پدیا می‌کند.
درست‌نویسی
درگاه
(به انگلیسی: Portal) نام صفحه‌هایی که برای دسترسی بهتر کاربران در مورد گروهی از مدخل‌های موجود در دانشنامه در یک موضوع خاص طراحی شده‌است. فهرست درگاه‌ها را از رده درگاه‌ها ببینید.
دستور خط
به مجموعه قواعد و شیوه‌های تایپ استاندارد فارسی گویند.
دیوان‌سالار

ر

رابط کاربری
ربات
مجموعه کدهایی که به وسیله کاربری با نام ربات اجرا می‌شوند که معمولاً این کدها با زبان‌های پایتون، جاوا، جاوااسکریپت و… نوشته می‌شوند. ربات‌ها برای انجام کارهای تکراری و طاقت‌فرسا که کاربرهای عادی به خاطر وقت و حوصله از انجام آن سرباز می‌زنند به کار می‌روند. برای اطلاع بیشتر سیاست رباتیک و ویکی‌پدیا:ربات را ببینید.
راهنما
یکی از فضای نام‌های ویکی‌پدیا است که در خود مقالات آموزشی و راهنمایی جهت کاربران را گنجانده‌است. برای دیدن فهرستی از موضوعات و مفاهیم ویکی‌پدیایی می‌توانید رده:مدیریت ویکی‌پدیا را نگاه کنید. از اینجا می‌توانید فهرستی از کلیپ‌های آموزشی را مشاهده کنید.
رده
رده (به انگلیسی: Category) به صفحه‌ای گفته می‌شود که فهرستی از مقاله‌ها یا صفحه‌های هم موضوع را در خود نمایش می‌دهد. رده‌ها در فضای‌نام رده‌ها قرار گرفته‌اند؛ و معمولاً در پایینی‌ترین بخش هر مقاله (مدخل) رده‌های مربوط به آن مقاله دیده‌می‌شود. رده‌ها به منظور دسته‌بندی مقالات و یافتن مقالات مرتبط به هم کاربرد دارند.
رده مادر
به رده‌ها اصلی‌ای گفته می‌شود که رده‌های دیگر را فهرست می‌کند مانند رده:معماری برای رده:معماری در ایران.
روف
روزشمار ویکی‌پدیای فارسی، که در آن مهمترین پیشامدها در ویکی‌فا فهرست می‌شود.
رهنمود

رهنمودها در سطحی پایین‌تر از سیاست‌ها قرار دارند.

ز

زیرعنوان
به تیتر بخش‌های کوچکتر درون هر مقاله گفته می‌شود. به خود این بخش‌ها هم می‌توان زیرعنوان اطلاق کرد.
زاپاس
به حسابی جایگزین که کاربر علاوه بر حساب اصلی خود ایجاد می‌کند و می‌تواند جهت اخلال‌گری از آن سوءاستفاده شود. البته موارد مشروع استفاده از حساب‌های جایگزین هم وجود دارد.
زاپاس‌بازی
به همهٔ کارهایی اطلاق می‌شود که طی اون کاربران به هر وسیله توسط حسابی به غیر از حساب اصلی خود (مثلا با حساب‌های دیگر یا آی‌پی) به اخلال در دانشنامه می‌پردازند.
زندگی‌نامه زندگان

س

سافت‌ریدایرکت
سرشناسی
یکی از رهنمودهای محتوایی ویکی‌پدیا است؛ که به بااهمیت بودن موضوع مقاله اشاره می‌کند. رهنمودهای سرشناسی ویکی‌پدیا را ببینید.
سره‌نویسی
سرنویس
سرنویس‌ها (به انگلیسی: Hatnote) یا پیغام‌های سرصفحه یادداشت‌های مختصری هستند که در بالای مقاله، پیش از بخش آغازین و به صورت مورب می‌آیند و بیشتر به منظور میسر ساختن ابهام‌زدایی از عبارات وابسته نزدیک به هم یا خلاصه‌نویسی یک عنوان و شرح سرحدهای آن به کار می‌روند.
سه‌برگردان (قانون ۳ برگردان)
نام قانونی است در ویکی‌پدیا که بر اساس آن کاربرانی که در مدت ۲۴ ساعت بیش از سه بار مطلبی را در مقاله‌ای واگردانی کنند شامل تنبیه قطع دسترسی احتمالی از سوی مدیران می‌شوند. موارد نقض قانون را در اینجا گزارش دهید.

سیاست حذف

یکی از سیاست‌های ویکی‌پدیاست که بر مبنای آن مقاله‌های نامناسب حذف می‌شوند.
سیاهه
برابر فارسی واژه list است. فهرست سیاهه‌ها را از اینجا ببینید.
سیاست
به قوانین ویکی‌پدیا اشاره دارد. می‌توان به ۵ دسته محتوایی، رفتاری، حذفی، اجرایی، حقوقی تقسیم کرد. فهرست سیاست‌ها را نگاه کنید.
سیاست
سواستفاده از ابزارهای مدیریتی
به مواردی مثل واگردانی تصمیم مدیریتی مدیری دیگر اطلاق می‌شود.

ش

شکایت
می‌تواند از مدیر، دیوانسالار یا کاربر و… باشد. شکایت از مدیران یا کاربران را براساس نوع آن باید در تام یا تاد مطرح کرد.
شیوه‌نامه
هدف شیوه‌نامه یکدست‌سازی شیوهٔ نگارشی مقاله‌ها در ویکی‌پدیا است. حتماً فهرست شیوه‌نامه‌ها را ببینید.
شیوه‌نامه پیوند
مجموعه دستورالعمل‌هایی برای پیوند دادن در ویکی‌پدیا

ص

صفحه تمرین
جایی است که تازه‌کاران ورزیده می‌شوند و پیش‌کسوت‌ها آزمایش می‌کنند.
صفحهٔ اصلی
صفحه‌های کاربری
پربازدیدترین صفحه ویکی‌پدیا است که مانند درگاهی برای ورود به سایر قسمت‌هاست.
صفحه‌کلید استاندارد فارسی
به نرم‌افزار وصله‌ای اشاره دارد که روی ویندوز یا لینوکس نصب می‌شود و چینش صفحه‌کلید رایانه را مطابق با استاندارد فارسی می‌کند. برای نصب و استفاده از آن به این صفحه بروید.
صفحه بحث
صفحه‌هایی که در آن کاربران در مورد یک موضوع خاص با یکدیگر به گفتگو و تبادل‌نظر می‌پردازند. به ازای هر فضای‌نام یک صفحه بحث ویژهٔ آن در نظر گرفته شده. مانند صفحه بحث مقاله، صفحه بحث کاربری، صفحه بحث الگو،... رهنمود صفحه بحث را هم ببینید.
صفحه‌های بلند
صفحه‌های ویژه
نام صفحه‌ای که لیستی از صفحه‌های مهم و کاربردی را در خود لیست کرده‌است. لینک رفتن به این صفحه در جعبه‌ابزار وجود دارد.

صفحه‌هایی که حجم آنها معمولاً بالای ۱۰۰ کیلوبایت است.

صفحه‌های تازه
صفحه‌هایی که به تازگی توسط ویرایشگران ایجاد شده‌اند. سیاههٔ صفحه‌های تازه را از اینجا ببینید.
صداقت

ع

عده‌کشی
تیم‌بازی، شکل بحث‌برانگیزی از همزاد بازی و یارگیری است.
عمق
متغیری که نشان‌دهنده میزان مشارکت کاربران در ویرایش مقالات است. فرمول عمق در ویکی‌پدیا به صورت Edits/Articles × Non-Articles/Articles × Stub-ratio تعریف می‌شود. مقایسه نسخه‌های زبانی مختلف ویکی‌پدیا را از نظر عمق از اینجا ببینید. ستون آخر مربوط به عمق است؛ و فرمول عمق در meta:Wikipedia article depth در دسترس است.

ف

فارسی‌نویسی
به کاربرد واژگان فارسی اشاره دارد. این صفحه را ببینید.
فاصلهٔ مَجازی (ZWNJ)
نویسه‌ای بدون عرض که سبب می‌شود دو حرف دوطرفش به هم نچسبند. مثل: فاصلهٔ میان زیست و شناسی در «زیست‌شناسی».
فضای نام
فضای نام مجازی
فحن
فرض حسن نیت
فراویکی
فرمول‌نویسی
فرهنگ شهروندی
فضای کاربری
به مجموعه صفحه‌های کاربری، صفحه‌های بحث‌کاربری و زیرصفحه‌های کاربری فضای کاربری گویند.
فضای نام ویکی‌پدیا
به این فضای نام، فضای نام پروژه هم می‌گویند. تمام صفحه‌های این فضای نام، پیشوند ویکی‌پدیا: دارند.
فهرست سیاه
فهرست وبگاه‌هایی که نباید به آنها پیوند داده شود.

ق

قهوه‌خانه
نام صفحه‌ای در دانشنامه ویکی‌پدیا است که در آن ویرایشگران به بحث و گفتگو پیرامون موضوعات مختلف دانشنامه‌نویسی می‌پردازند. برای رفتن به قهوه‌خانهٔ ویکی‌فا از اینجا وارد شوید. این صفحه در ویکینگلیش به نام Village pump وجود دارد. برای رفتن به قهوه‌خانه‌های زبان‌های دیگر می‌توان از پیوندهای میان‌ویکی استفاده کرد.
قطع دسترسی (بندایش)
فرایندی که دسترسی کاربر به دانشنامه محدود می‌شود. االگوهای قطع دسترسی را ببینید. می‌توانید فهرست قطع‌دسترسی‌ها را از اینجا ببینید.
قلم
فونت

ک

کتاب کاربری یا کتاب‌های ویکی‌پدیا
به مجموعه‌ای از مقالات گفته می‌شود که یک کاربر در یک موضوع ویژه جمع‌آوری می‌کند. این کتاب‌ها را می‌توان به آسانی ذخیره و رندر الکتریکی کرد تا در نهایت بتوان به سهولت آن را به چاپ رساند یا در کتاب‌خوان‌های دیجیتال مانند کیندل، آیپد، آیفون و… آن را مطالعه کرد. معمولاً کاربران کتاب‌های خود را در زیرصفحه‌های کاربری خود قرار می‌دهند. برای دیدن فهرست کتاب‌های کاربری که توسط کاربران تهیه شده این رده را نگاه کنید همچنین برای مشاهده کتاب‌هایی که آماده چاپ هستند موارد موجود در این رده را مشاهده کنید.
کاربر تأییدشده (auto confirm)
به کاربرهایی که بیش از ۱۰۰ ویرایش دارند یا از زمان ثبت‌نام آنها در ویکی‌پدیا بیش از ۴ روز می‌گذرد.
واژه‌های جادویی
دستوراتی هستند که باعث می‌شوند نرم‌افزار مدیاویکی (که ویکی‌پدیا بر آن استوار شده‌است) کارهای خاصی را انجام بدهد.
کریتیو کامانز
کپی‌کاری
کمیته میانجی‌گری
کدنویسی
اصطلاحی رایج در علوم رایانه که به فرایند نوشتن کدها در طی برنامه‌نویسی گویند. کدنویسی اصطلاحی کلی است و می‌تواند در همه موارد مانند کدنویسی HTML یا سایر زبان‌های برنامه‌نویسی به کار رود. به کسی که کدنویسی می‌کند، کدنویس یا برنامه‌نویس (به انگلیسی: Coder یا Programmer) گویند.

گ

گشت‌زنی
به فعالیتی گفته می‌شود که کاربران باسابقه فعالیت کاربران تازه‌وارد را زیرنظر می‌گیرند و در صورت بروز مشکل به آنها کمک می‌کنند یا خرابکاری‌ها را بازگردانی می‌کنند. برای درخواست دسترسی گشت‌زنی در اینجا درخواست دهید.
گروه مجوزدهندگان ربات

ل

لنگر
یک اصطلاح اچ‌تی‌ام‌ال است و به کدی گفته‌می‌شود که به شما اجازه می‌دهد با استفاده از نویسهٔ «#» به یک نقطهٔ مشخص از یک صفحه پیوند دهید. می‌توانید از لنگرها برای پیوند دادن به بخش‌های مختلف یک صفحه استفاده کنید، مثلا: ویکی‌پدیا:راهنمای ویرایش صفحه‌ها#پیوندها و نشانی‌های وب

م

متاداده
مختصات (coord) یا مختصات‌دهی
به روشی گفته می‌شود که به کمک {{coord}} به مقاله‌هایی که به مختصات یا مکان خاصی اشاره دارند مختصات داده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر
مشارکت‌ها
به صفحه‌ای گفته می‌شود که همهٔ مشارکت‌های یک کاربر را در دانشنامه نمایش می‌دهد. برای رفتن به این صفحه پس از وارد شدن به صفحهٔ کاربر در جعبه‌ابزار (یکی از منوهای ستون سمت راست) روی مشارکت‌ها کلیک کنید.
مدیاویکی
نرم‌افزار گرداننده ویکی‌پدیا و پروژه‌های خواهر آن و همچنین چند پروژه نامرتبط با ویکی‌مدیا.
محس
مدیر
گروهی از ویرایشگران هستند که دسترسی‌های بیشتری نسبت به کاربران معمولی دارند. فهرست مدیران ویکی‌فا را از این صفحه ببینید.

مقاله‌های درخواستی

مقاله‌هایی که کاربران پیشنهاد می‌دهند تا در دانشنامه شروع شوند.

مقاله‌های مظلوم

مقاله‌هایی که علی‌رغم اهمیت موضوعشان از اطلاعات بسیار کمی برخوردارند.
منابع معتبر
میان‌ویکی
به پیوندهایی گفته می‌شود که در سمت راست (در ویکی‌های راست به چپ) مشاهده می‌شوند و این پیوندها بیان کننده این مطلب هستند که این صفحه در ویکی‌های نام برده شده دارای مطلب است. (پیوند بین زبان‌ها). میان‌ویکی می‌تواند مقاله را به پروژه‌های خواهر هم پیوند بزند. برای مثال در مقاله ایران پیوندی در پایین مقاله به صفحه ایران در ویکی‌انبار وجود دارد.
میلینگ لیست
سامانه‌ای که کاربران یا مدیران برای ارتباط با هم استفاده می‌کنند. برای ملحق شدن به میلینگ لیست به اینجا بروید. برای داشتن یک میلینگ لیست کافی است لیستی از رایانامه‌هایی که می‌خواهید برای آنها ایمیل بزنید را در جعبه to قرار دهید و برای پاسخ هم از reply to all استفاده کنید.
مونوبوک
میز فنی
یکی از میزهای قهوه‌خانه است که در آن ویرایشگران پرسش‌های فنی خود را مطرح می‌کنند.
میز مرجع (نام جدید، پرسش‌های متفرقه، تعطیل شد)
میز کمک (نام جدید، درخواست راهنمایی)
صفحه‌ای برای طرح پرسش‌های مربوط به چگونگی کارکردن در ویکی‌پدیاست.
محافظت
به محدود کردن دامنه ویرایشگران یک مقاله گویند. اولین سطح آن محافظت در برابر آی‌پی هاست که در اینصورت آی‌پی‌ها نمی‌توانند ویرایش کنند. قابلیت محافظت مقالات یکی از دسترسی‌های مدیریتی است.
میانبر

ن

نام کاربری
نامی که کاربر برای خود انتخاب می‌کند. نام‌های نامناسب را در اینجا گزارش کنید.
ناوبری
به قابلیتی از ویکی‌پدیا اشاره می‌کند که به وسیله آن مقالات مخلف به‌هم پیوند دارد.
ناوباکس
نظرخواهی برای حذف (نبح)
به فرایندی که طی آن یک مدخل برای حذف به رای گذاشته می‌شود. معمولاً دلیل آن اختلاف در سرشناسی موضوع است. در صورتی که به نتیجهٔ نظرخواهی هم اعتراضی باشد می‌توان آن را در تام مطرح کرد.
نگارخانه
گالری. به روش نمایش مجموعه‌ای از تصویرها در ویکی‌پدیا گفته می‌شود.
نظرخواهی
نظر سوم
نگارهٔ هفته
نزاکت
نسخه
صفحه‌ای که دربارهٔ ویژگی‌های فنی نرم‌افزار مدیاویکی اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. صفحه‌های دارای بیشترین نسخه را ببینید.
نمایه
نو
به معنی صفحه‌ای است که جدیداً ساخته شده.
نیت‌یابی

و

واژه‌های گنگ یا ستیزه‌گر
واژه‌هایی که باید از به کاربردن آنها در ویکی‌پدیا و اصولاً هر دانشنامه‌ای اجتناب کرد.
واگردانی
به فرایند خنثی‌سازی ویرایش‌های اشتباه یا خرابکارانه گویند. کاربران عادی تنها قادرند که هر ویرایش را به‌طور جداگانه واگردانی کنند ولی با داشتن دسترسی واگردانی می‌توان چند ویرایش آخر را خنثی نمود. معمولاً این دسترسی به کاربران آشنا به قوانین و نسبتاً با تجربه داده می‌شود. برای درخواست دسترسی واگردانی باید در اینجا درخواست داد.
وقایع‌اتفاقیه
صفحه‌ای که آخرین اخبار داخلی ویکی‌فا در آن منعکس می‌شود.
ویرایش
فرایندی که طی آن کاربران صفحه‌های دانشنامه را تغییر می‌دهند. در ویکی‌پدیا همهٔ ویرایش‌ها برای همیشه ثبت می‌شوند. ویرایش‌ها توسط کاربران دیگر، گشت‌زن‌ها و مدیران بازبینی می‌شوند.
ویرایش‌شمار
ابزارهای شمارندهٔ تعداد ویرایش‌های انجام‌شده توسط کاربران ویکی‌پدیا در اینجا
ویکی
به وبگاهی گفته می‌شود که با مشارکت خوانندگانش نوشته و اداره می‌شود.
ویکی‌انبار
یکی از پروژه‌های خواهر ویکی‌پدیا که به سازماندهی تصاویر و صوت و ویدئوی سایر پروژه‌ها می‌پردازد.
ویکی‌پروژه
محلی برای فعالیت بر روی موضوع مشخص، که تعدادی کاربر تلاش در گسترش و بهبود مقاله‌ها و الگوها و رده‌های آنها دارند. فهرست ویکی‌پروژه‌ها را از اینجا ببینید
ویکی‌پیوند

به پیوندی به یک صفحهٔ دیگر از ویکی‌پدیا یا به یک لنگر در همان صفحه گفته می‌شود. این نوع پیوند در مقابل پیوند به بیرون قرار می‌گیرد. سیاست مربوط را در ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه (پیوند) ببینید. برای دانستن سازوکار ایجاد ویکی‌پیوند به ویکی‌پدیا:راهنمای ویرایش صفحه‌ها مراجعه کنید.

به هر یک از پیوندهای داخل مقالات اطلاق می‌شود که به مقاله‌ای دیگر پیوند خورده‌است.
ویکی‌پدیا
دانشنامهای چندزبانه و مشارکتی که همه توانایی ویرایش در آن را دارند. فهرست ویکی‌پدیاها را ببینید.
ویکی‌مدیا
بنیاد ویکی‌مدیا
ویکی‌سازی
به قالب‌بندی متن با استفاده از نشانه‌گذاری‌های ویکی مانند ( [[]]، {{}} و موارد دیگر) گفته می‌شود و معمولاً به معنای افزودن پیوندهای درونی (ویکی‌پیوندها) است اما به ویکی‌پیوند محدود نمی‌شود. ویکی‌سازی یک مقاله ممکن است به معنای افزودن هرگونه نشانه‌گذاری ویکی‌ای باشد، مانند سرآیندها و چیدمان استاندارد، شامل افزودن جعبه‌های اطلاعات و الگوهای دیگر یا کج‌کردن یا پررنگ‌کردن متن. جستارهای وابسته: ویکی‌پدیا:روش ویکی‌سازی، رده:مقاله‌های نیازمند به ویکی‌سازی، ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه، ویکی‌پدیا:راهنمای طرح‌بندی و آرایش مقاله، ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه (پیوند). . واژهٔ ویکی‌سازی به در برابر متن ساده یا اچ‌تی‌ام‌ال قرار می‌گیرد.
ویکی‌بد
به کاربرانی گفته می‌شود که تمامی خدمات پروژه‌های ویکی‌مدیا توسط ایشان انجام می‌شود و برخی از آنها نیز سالیانه رای‌گیری و انتخاب می‌شوند. این گروه کاربری از ملیت‌های مختلف هستند.
ویکی‌نویس
به نویسندگان و ویرایشگران نوشتارهای ویکی‌پدیا می‌گویند.
ویکی‌کتاب
یکی از پروژه‌های برادر ویکی‌پدیا است.
ویکی‌گفتاورد
یکی از پروژه‌های خواهر (برادر) ویکی‌مدیا است که در آن نقل‌قول‌ها جمع‌آوری می‌شود.
ویکی معتاد

فردی است که از اعتیاد نسبت به ویکی‌پدیا یا سایر ویکی‌ها رنج می‌برد. (طنز آمیز)

ه

هرزنامه (اسپم)
افزودن پیوندهای بیرونی و نامناسبِ تبلیغاتی یا تبلیغ برای خود.
همکاری هفته
ویکی‌پدیانویسان هر هفته مقاله‌ای را به عنوان همکاری هفته برمی‌گزینند تا به کمک هم آن را کامل کنند.
هیئت نظارت
هیئت داوری

ی

یتیم

صفحه، یا تصویری که هیچ پیوندی در ویکی‌پدیا به آن اشاره نمی‌کند را یتیم گویند. در ویکی فارسی از طریق این صفحهٔ ویژه می‌توانید لیستی از صفحه‌های یتیم را ببینید. در برخی ویکی‌ها به علت مشکلات بازدهی این قابلیت را غیرفعال کرده‌اند.

جملات کلیدی

نیت‌یابی نکنید
به این معنی است که کاربر بر پایهٔ فرض حسن نیت با دیگران رفتار کند
لطفاً با چماق به استقبال تازه‌واردها نروید
کلک مزنید
ویکی‌پدیا:تحقیق دست‌اول ممنوع
ویکی‌پدیا:نگران بهره‌وری سامانه نباشید
تهدید قانونی ممنوع
حمله‌های شخصی ممنوع
مسئله را شخصی نکنید!