ویکی‌پدیا:سیاست نام کاربری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:نام کاربری)

سیاست نام کاربری شیوه‌های پذیرفته‌شده و رفتار مناسب برای گزیدن نام و کاربرد حساب کاربری را در ویکی‌پدیا مشخص می‌کند.

اگر هنوز حساب کاربری ندارید، ممکن است بخواهید یک حساب کاربری بسازید. ایجاد حساب کاربری دارای مزایایی است؛ به ویژه اینکه مشارکت‌های شما به نام کاربری خودتان نسبت داده خواهد شد. برای راهنمایی دربارهٔ ورود به حسابی که هم‌اکنون ساخته‌اید وپ:روش ورود به سامانه را ببینید.

نام کاربری ما به چه دردی می‌خورد؟

هنگامی‌که حساب کاربری جدیدی ایجاد می‌کنید، با آن نام وارد سیستم می‌شوید. برای این‌کار لازم است یک نام کاربری برگزینید. این صفحه شامل برخی توصیه‌ها دربارهٔ انجام این‌کار است.

نام کاربری شما به تمام ویرایش‌هایتان در تمام صفحات ویکی‌پدیا پیوند می‌خورد. این‌کار از جنبهٔ حق تکثیر هم مفید است: به عنوان مثال؛ اگر فردی بخواهد از ویرایش‌های شما در راهی که قوانین حق تکثیر ویکی‌پدیا اجازه‌اش را نمی‌دهد استفاده کند، می‌تواند در صفحهٔ بحث شما این اجازه را از شما بگیرد. همچنین جی‌اف‌دی‌ال تشویق به اعتبار بخشیدن به پدیدآورندگان می‌کند و نام کاربری شما برای اعتبار بخشیدن به شما استفاده می‌شود. دلایل دیگر را می‌توانید در صفحهٔ ویکی‌پدیا:چرا حساب درست کنیم؟ بیابید.

امکان تغییر یافتن نام کاربری شما نیز وجود دارد، نگاهی به ویکی‌پدیا:تغییر نام کاربری بیاندازید.

ما داشتن چند نام کاربری را تا هنگامی‌که دلیل موجه وجود نداشته باشد توصیه نمی‌کنیم. نگاهی به ویکی‌پدیا:حساب زاپاس بیاندازید.

نام‌های کاربری مناسب

بهترین نام‌های کاربری می‌تواند نام حقیقی شما یا نام مستعاری باشد که شما برای ویکی‌پدیا استفاده می‌کنید. این بستگی به تمایل شما به ناشناس بودن در هنگام ویرایش مقالات دارد.

لطفاً نام کاربری‌ای برگزینید که به ما در نوشتن دانشنامه کمک کند. بدین معنی که نه تنها نامی باشد که خودتان در نوشتن با آن راحتید بلکه باید به گونه‌ای باشد که مشارکت‌کنندگان دیگر هم با دیدن آن راحت باشند. به یاد داشته باشید که اسامی حساسیت برانگیز می‌تواند بر روی دیدگاه دیگران نسبت به اعتبار و دیدگاه سیاسی شما اثرگذار باشد. به‌علاوه، ویکی‌پدیا یک کتاب مرجع جهانی است، پس مراقب باشید که از هر چیزی که افرادی از فرهنگ‌ها، مذاهب و گروه‌های دیگر را برنجاند، پرهیز کنید.

نام‌های کاربری نامناسب

این بخش به نام‌های کاربری‌ای می‌پردازد که نامناسب تشخیص داده می‌شوند. همین معیارها در مورد امضاها نیز صادق است.

فهرست زیر لزوماً کامل نیست. هنگام به‌کارگیری این قواعد از عقل سلیم بهره بگیرید (برای نمونه نامی که در یک چهارچوب ممکن است اهانت‌آمیز باشد، ممکن است در یک چهارچوب دیگر معنای ملایم‌تری داشته باشد). برای راهنمایی در مورد نام‌های کاربری نامناسب، بخش برخورد با نام‌های کاربری نامناسب را ببینید.

چهار گونه از نام‌های کاربری مشخصا مجاز نیستند:

  • نام‌های کاربری گمراه‌کننده که در مورد مشارکت‌کننده موارد گمراه‌کننده‌ای را بیان می‌کنند. این گونه از نام‌ها بسیار بیشتر از آن هستند که بشود اینجا فهرست کرد اما مطمئناً شامل نام‌هایی می‌شود که به نوعی بیان کند که شما دارای منصبی در ویکی‌پدیا هستید، یا نام‌هایی که ممکن است در قالب امضا ایجاد اختلال کند، مثلاً نام‌هایی که مانند نشانی آی‌پی یا برچسب زمان باشند.

اگر کاربری نام کاربری‌اش مربوط به یک شرکت یا وبگاه است اما در ویکی مشارکت تبلیغاتی برای آن شرکت یا وبگاه نمی‌کند، نباید حسابش را بست اما باید به او توصیه کرد که نام کاربری‌اش را تغییر دهد.[۱]
  • نام‌های کاربری اهانت‌آمیز یا نفاق‌افکن به نام‌هایی گفته می‌شود که موجب رنجش دیگر مشارکت‌کنندگان شود و ویرایش در کنار یکدیگر را مشکل کند.
  • نام‌های کاربری دردسرساز شامل ترولهای آشکار یا حمله‌های شخصی، از جمله واژگان رکیک یا نام‌هایی که به روشنی نشان بدهد برای مختل کردن ویکی‌پدیا ساخته‌شده‌اند.

اگر چنین نام کاربری‌ای انتخاب کنید، حساب شما ممکن است مسدود شود - اما از شما دعوت می‌شود یک نام کاربری تازه و پذیرفتنی بسازید. اگر شما سهواً یک نام کاربری نامناسب ساخته‌اید، می‌توانید تغییرش دهید - برای تغییر نام کاربری پایین همین صفحه را ببینید. اگر نام کاربری شما لب مرز باشد، ممکن است از شما خواسته شود داوطلبانه آن را تغییر دهید.

به عنوان بخشی از قوانین مربوط به نام‌های گمراه‌کننده، نام کاربری شما نباید بیانگر این باشد که حساب کاربری شما دارای مجوزهایی که ندارد است؛ بنابراین نام کاربری شما نمی‌تواند شامل عبارت‌هایی مثل مدیر، دیوان‌سالار، استوارد، بازرس، پنهان‌گر، یا عبارت‌های مشابه باشد (همچنین عبارت‌های انگلیسی مانند admin, sysop یا moderator). همچنین اگر نام کاربری شما برای ربات ساخته نشده، نباید به گونه‌ای باشد که گمان رود ربات است، یعنی نباید عبارت bot در آن به شکلی به کار رفته باشد که موجب گمراهی شود (عبارت bot برای شناسایی حساب ربات‌ها استفاده می‌شود. نام کاربری نباید شامل اسکریپ‌هایی باشد که به انجام خودکار فرایندها اشاره دارند. نام‌های کاربری نباید شامل عبارت «ویکی‌پدیا»، «ویکی‌مدیا»، «ویکی‌واژه» و… باشند، در غیر این صورت ممکن است این احساس را ایجاد کنند که حساب شما رسماً به بنیاد یا یکی از پروژه‌های آن وابسته‌است.

این معیارها هم بر نام‌های کاربری و هم بر امضاها اعمال می‌شوند. به یاد داشته باشید که هدف از نام کاربری یا امضای شما، شناسایی شما به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان است. اگر امضاء یا نام کاربری شما پیچیدگی نالازمی داشته باشد، کاربران ممکن است از شما بخواهند آن را تغییر دهید.

کلیهٔ نام‌های کاربری‌ای که در زبان‌های دیگر نامناسب هستند، یا به نوعی نمایان‌گر یکی از گونه‌های نام‌های کاربری نامناسب اما با هجی اشتباه یا نویسه‌های جایگزین باشند، یا چنین کاری را به صورت غیرمستقیم یا در معنا انجام دهند، همچنان نامناسب تلقی می‌شوند. در نهایت، خط میان نام‌های کاربری مناسب و نامناسب، بر پایهٔ نظر دیگر کاربران است.

ویکی‌پدیا توصیه می‌کند که کاربران از موارد زیر دوری کنند:

  1. نام سیاستمداران، نظامیان و افراد یا وقایع مذهبی.
  2. هر نام دیگری که می‌تواند بالقوه آزاردهنده باشد، یا در جهت یا در ضد دیدگاهی سیاسی، قوانین و عقایدی باشد.

به نظرات دیگران اهمیت دهید.

افراد باید قادر باشند که شما را تنها از روی مشارکت‌هایتان قضاوت کنند و نه از روی احساساتی که یک نام مستعار حساسیت‌برانگیز در آنها ایجاد می‌کند. دوری گزیدن از این نامها به خود شما بستگی دارد. پس لطفاً دقت کنید. به یاد داشته باشید که شما به عنوان بخشی از یک جامعه فعالیت می‌کنید. به همگان همان احترامی را بگذارید که انتظار دارید آنان به شما بگذارند.

نام واقعی

میانبر سیاست:

استفاده از نام واقعی جای پای شخص حقیقی را در مشارکت‌ها پررنگ می‌کند. این امر ممکن است موجب آسیب‌پذیری فرد در مقابل مسائلی چون آزار و اذیت شود (هم در خود ویکی‌پدیا و هم در خارج از آن). شما باید پیش از مشارکت با نام واقعی، مزیت‌ها و اشکالاتی را که ممکن است در آینده پیش آید در نظر بگیرید، به ویژه در ویرایش یا گفتگو پیرامون موضوعاتی که پتانسیل جدال برانگیختن دارند. با وجود اینکه می‌توان نام‌های کاربری را تغییر داد (بخش تغییر نام کاربری را در پایین ببینید)، اما تاریخچه‌ای از نام پیشین همچنان باقی خواهد ماند.

با نام اشخاص زندهٔ سرشناس نام‌نویسی نکنید، مگر اینکه نام واقعی خودتان باشد. این شامل مواردی که ادعای ارتباط با اشخاص دیگر را داشته‌باشید، نیز می‌شود. اگر نام شما با نام یک شخص مشهور یکسان است، باید این امر را مشخص کنید که شما آن فرد مشهور نیستید. چنین نام‌هایی ممکن است به عنوان احتیاط تا زمان ثابت‌شدن هویت، قطع دسترسی شوند.

  • اگر شما به خاطر استفاده از نام واقعی خود مسدود شده‌اید، لطفاً این موضوع را اهانت تلقی نکنید؛ هدف ما این است که مانع شویم کسی خودش را به جای شما جا بزند! شما آزادید که از نام واقعی خود استفاده کنید، اما در برخی موارد ممکن است لازم باشد ثابت کنید همان فردی که می‌گویید هستید. می‌توانید اینکار را از راه رایانشانی info-fa@wikimedia.org انجام دهید؛ آگاه باشید که گروه داوطلب پاسخ‌گویی که رایانامه‌ها را بررسی می‌کند کاملاً توسط داوطلب‌ها اداره می‌شود و ممکن است پاسخ سریع ممکن نباشد.

نشانی‌های اینترنتی

قاطی کردن هویت ویکی‌پدیایی‌تان با هویت چیز دیگری روی اینترنت ممکن است مشکل‌ساز شود.

رایانشانی‌ها و نشانی‌ها وب نام‌های کاربری درستی نیستند. نام‌های کاربری‌ای که نام یک دامنهٔ ساده باشند (بدون پسوندهای ‎com.، ‎co.، ‎.ir و…) گاهی پذیرفتنی‌اند؛ مثلاً در جایی که نام آن دامنه برای شناسایی شما به عنوان یک شخص به کار رفته باشد؛ اما اگر تبلیغ یک وبگاه تجاری باشند نامناسب خواهند بود. برخی کاربران تصمیم می‌گیرند که از که از نشانی آی‌پی خودشان به عنوان نام کاربری استفاده کنند، اما این کار توصیه نمی‌شود.

Х معمولاً پذیرفته نیست:

  • کاربر: مثال.کام
  • کاربر: آلیس@مثال.کام

نام شرکت‌ها/گروه‌ها

استفادهٔ آشکار از یک نشانی وب، نام یک شرکت، گروه یا محصول به عنوان یک نام کاربری، معمولاً مجاز نیست. این موضوع استفاده از نام همهٔ گروه‌ها، شرکت‌ها و محصولات را به عنوان بخشی از نام کاربری ممنوع نمی‌کند.

  • کاربرانی که چنین نام‌های کاربری‌ای داشته باشند و رفتار تبلیغاتی نامناسب داشته باشند، معمولاً مسدود خواهند شد
  • کاربرانی که چنین نام کاربری‌ای داشته باشند اما در مقالات مشکل‌ساز مورد نظر ویرایش نکنند، نباید قطع دسترسی شوند. به جای آن، باید با لحنی مناسب به تغییر نام کاربری تشویق گردند.

حساب‌هایی که مفهوم نمایندگی یک شرکت یا گروه را داشته باشند مجاز نیستند و تفاوتی نمی‌کند که نام‌شان چگونه است؛ بخش اشتراک‌گذاری حساب کاربری را در پایین ببینید.

ویرایش‌های تبلیغ‌گونه صرف نظر از نام کاربری، مجاز نیستند. فرقی نمی‌کند چه نام کاربری‌ای داشته باشید، سیاست تعارض منافع همهٔ کاربران را دعوت می‌کند که از ویرایش در مورد حرفه، سازمان، محصول، یا دیگر موضوعاتی که با آن در ارتباط نزدیک هستند بپرهیزند. اگر می‌خواهید در مقاله‌ای که به هر شکل با شرکت شما در ارتباط است ویرایش کنید، باید به دقت توصیه‌های مربوط به ویرایش با تعارض منافع را دنبال کنید.

Х معمولاً پذیرفته نیست: کاربر:نام‌شرکت، کاربر:خرید محصول مثال، کاربر:حساب‌بازاریابی، کاربر:دانشجویان‌فلان

نام‌های کاربری با نویسه‌های غیر لاتین

لازم نیست که نام‌های کاربری به انگلیسی باشند. از این گذشته، کاربران آزادند که از نام‌های کاربری‌ای که از الفبای لاتین استفاده نمی‌کنند داشته باشند. اما باید در ذهن داشته باشید که متن‌های زبان‌های غیر لاتین (مانند عربی، سیریلیک، چینی، ژاپنی یا یونانی) برای بیشتر مشارکت‌کنندگان پروژه‌های دیگر ناخوانا هستند و ممکن است گاهی نویسه‌ها به درستی نمایش پیدا نکنند. برای دوری از سردرگمی و کمک به ناوبری، از کاربرانی که دارای چنین نام‌هایی هستد دعوت می‌شود در پروژه‌های زبان‌های دیگر از امضایی با نویسه‌های لاتین استفاده کنند.

نام کاربری دارای نویسهٔ غیر نوشتاری

با توجه به دشواری برخی از مرورگرهای وب در نمایش نویسه‌های غیرمجاز و ایموجی، و همچنین نگرانی‌های مربوط به مناسب بودن این شخصیت‌ها به عنوان نام، کاربرانی که بعد از ۶ نوامبر ۲۰۱۷ ثبت می‌شوند اجازه ندارند نام کاربری زیر را داشته باشند:

در صورتی که در مورد نام کاربر شک و شبه‌ای وجود داشت برای اعمال نظر باید در وپ:تام مطرح شود.

توجه داشته باشید که این محدودیت بر وپ: امضا تأثیری نمی‌گذارد.

نام‌های کاربری مشابه

نام‌های کاربری‌ای که خیلی شبیه به نمونه‌های موجود باشند را تنها مدیران می‌توانند بسازند. اگر می‌خواهید چنین نامی استفاده کنید، برای ساخت آن می‌توانید در تابلوی اعلانات مدیران درخواست دهید. شما نباید از نام‌های کاربری‌ای استفاده کنید که به سادگی با یک کاربر فعال دیگر اشتباه می‌شوند؛ نام‌های کاربری‌ای که مشابه حساب‌های غیرفعال یا استفاده‌نشده باشند مشکلی ایجاد نمی‌کنند. برای پیدا کردن این نام‌ها می‌توانید از ویژه:فهرست کاربران استفاده کنید. برنامه‌ای که مشابهت‌ها را بررسی می‌کند، بیش از حد حساس است — اگر نام کاربری به اندازهٔ کافی متفاوت باشد که افراد بتوانند دو کاربر را از هم تشخیص دهند، حساب بدون توجه به میزان فعالیت کاربری کنونی باید پذیرفته شود.

افراد نباید از نام‌های کاربری‌ای استفاده کنند که بیانگر ارتباط آنان با دیگر مشارکت‌کنندگان است (مگر اینکه حساب واقعاً توسط آن کاربر ساخته‌شده باشد یا این ارتباط توسط آن کاربران تصدیق شده باشد).

اگر یک نام کاربری با نام یک مشارکت‌کننده یا مقالهٔ دیگر مشابه است، ممکن است بخواهید از یکی از روش‌های ابهام‌زدایی در بالای صفحهٔ کاربری استفاده کنید، مثلاً {{اشتباه نشود}}.

روش برخورد با نام‌های کاربری نامناسب

اگر با یک نام کاربری نامناسب برخورد کردید — به ویژه نام کاربری‌ای که مطابق آنچه بالاتر گفته‌شد گمراه‌کننده، تبلیغاتی، تهاجمی یا دردسرساز است، چندین گزینه پیش رو دارید که با توجه به وخامت موضوع و در نظر گرفتن روش مناسب برای ویکی‌پدیا، باید یکی را برگزینید. در انتخاب خود از عقل سلیم استفاده کنید و با چماق به استقبال تازه‌واردان نروید.

با کاربر صحبت کنید

بسیاری از کاربرانی که نام کاربری تازه‌ای می‌سازند این سیاست را نخوانده‌اند. اگر یک نام کاربری مشکل‌ساز دیدید که مطمئن نبودید با نیت بد ساخته شده، باید تلاش کنید کاربر را به ساختن حسابی تازه با نام کاربری‌ای بهتر دعوت کنید. اغلب می‌توان مشکل را دوستانه حل کرد.

دیدگاه دیگران را بپرسید

اگر مطمئن نیستید که آیا کاربر باید بخاطر نام کاربری‌اش مسدود شود یا نه —مثلا نام اگر در مورد نام کاربری‌شان با آن‌ها صحبت کردید ولی آن‌ها نپذیرفتند که تغییرش دهند— می‌توانید دیدگاه دیگران را در مورد آن نام کاربری بپرسید؛ ولی مطمئن شوید که ابتدا از راه گفتمان در صفحهٔ بحث کاربر پیش بروید و فرصت کافی برای پاسخ‌گویی آنان بدهید. مانند همیشه فرض حسن نیت را هنگام برخورد با نام‌هایی که آشکارا خط‌های قرمز را پشت سر نگذاشته‌اند و حداقل‌ها را دارا هستند از نظر دور مدارید.

نقض آشکار

اگر فکر می‌کنید یک نام کاربری باید بی‌درنگ مسدود شود و مورد آشکاری است، آن را در وپ:تابلوی اعلانات مدیران/نام‌های کاربری نامناسب گزارش کنید.

تعارض منافع

اگر یک نام کاربری تنها مشخص می‌کرد که فرد دارای تعارض منافع است، و هیچ نشانهٔ دیگری از نام‌های کاربری نامناسب نداشت، مطابق همان سیاست برخورد کنید.

سیاست‌های دیگر

سیاست نام کاربری همیشه نباید بر دیگر سیاست‌ها اولویت یابد؛ مثلاً اگر کاربری را دیدید که در حال هرزنویسی یا خرابکاری با یک نام کاربری نامناسب است، باید سیاست‌های هرزنویسی یا خرابکاری را دنبال کنید.

تغییر نام کاربری

نام‌های کاربری را تغییرنام‌دهندگان سراسری یا ویکی‌بدها می‌توانند تغییر دهند. در خواست تغییر نام کاربری را می‌توانید در فراویکی مطرح کنید. حساب‌های کاربری‌ای که ویرایش کمی داشته باشند یا ویرایش نداشته باشند را معمولاً تغییر نام نمی‌دهند زیرا ایجاد یک حساب کاربری تازه ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

پس از این‌که یک نام کاربری تغییر کرد، مشارکت‌های پیشین آن در تاریخچهٔ صفحه‌ها، تفاوت‌ها، سیاهه‌ها و مشارکت‌های کاربر، با نام جدید فهرست خواهد شد. امضاهایی که کاربر در صفحه‌های بحث داشته همچنان با نام قدیمی خواهند ماند، با وجود این‌که می‌شود این‌ها را دستی تغییر داد، انجام این کار توصیه نمی‌شود، مگر این‌که مشارکت‌کننده بخواهد تا حد ممکن اطلاعات نام کاربری پیشین خود را پاک کند. در چنین شرایطی نام کاربری قدیمی همچنان در نسخه‌های قدیمی صفحه‌های بحث باقی خواهد ماند.

حساب‌های مشترک

هر حساب کاربری باید نمایندهٔ یک فرد باشد و نه یک گروه (و یک فرد معمولاً باید تنها یک حساب کاربری داشته باشد؛ بخش بعدی را ببینید). به اشتراک گذاشتن یک حساب کاربری — یا گذرواژهٔ ورود به آن — با دیگران ممنوع است و در صورتی که مدرکی دال بر این موضوع یافت شود منجر به مسدود شدن حساب خواهد شد. برای آن دسته از حساب‌های کاربری که به نمایندگی از یک گروه یا سازمان ساخته شده‌اند بخش نام شرکت‌ها/گروه‌ها در بالا را ببینید.

یکی از استثناهای این قانون در مورد حساب‌های ربات‌است که به دست بیش از یک مشارکت‌کننده نگهداری می‌شوند، به شرطی که وجود چنین تمهیدی روشن شده باشد و اجماع نیز بر آن باشد.

استفاده از چندین حساب

میانبر سیاست:

توصیه می‌شود که مشارکت‌کنندگان بدون داشتن دلایل مناسب از چند حساب کاربری استفاده ننمایند. برای نمونه، یک کاربر ممکن است بخواهد برای احتیاط از یک حساب کاربری جایگزین برای استفاده در رایانه‌های عمومی استفاده کند تا حساب کاربری اصلیش بیشتر محفوظ باشد. مشارکت‌کنندگانی که هرگونه ویرایشی که دارای فرآیندی خودکار است اجرا می‌کنند، باید این کار را در یک حساب ربات انجام دهند. لازم است حساب‌های کاربری مختلف در صفحه‌های کاربری‌شان این موضوع را مشخص کنند؛ برای این کار می‌توان از الگوهایی مانند {{حساب کاربری جایگزین}} استفاده کرد.

استفاده از چندین حساب کاربری خارج از محدودهٔ سیاست تعیین‌شده زاپاس‌بازی محسوب می‌شود و مجاز نیست. برای نمونه، استفاده از چند حساب کاربری برای گذاشتن نظر در یک نظرخواهی یا درخواست، دادن رأی، یا شرکت در جنگ ویرایشی ممنوع است.

سیاست‌ها بر افراد اعمال می‌شوند و نه بر حساب‌ها. کاربران مسدودشده یا تحریم‌شده حق ندارند از حساب زاپاس برای دورزدن قطع دسترسی استفاده کنند؛ چنین کاری منجر به افزایش مدت قطع دسترسی یا تحریم خواهد شد.

حذف کردن نام کاربری

میانبر سیاست:

نام‌های کاربری که در ویکی‌پدیا مشارکت داشته‌اند، قابل حذف نیستند. چراکه ویرایش‌های موجود در ویکی‌پدیا می‌بایست به یک نام کاربری یا نشانی آی‌پی اختصاص یابند. البته می‌توانید درخواست حذف صفحهٔ کاربری و بحث خود را مطابق رهنمودهای ویکی‌پدیا:صفحه‌های کاربری و ویکی‌پدیا:ترک دائمی بنمایید.

منابع