ویکی‌پدیا:تفکیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


اگر مقاله‌ای بیش از حد بزرگ، یا قسمت یا بخشی از مقاله بطور نامتناسبی طولانی گردد، توصیه می‌گردد که از تکنیک تفکیک استفاده شود. هنگام تفکیک، توجه شود که از نظر حجم، دقیقاً براساس ویکی‌پدیای انگلیسی عمل نشود، چرا که حجم حروف فارسی دو برابر کارکترهای انگلیسی است. در این موارد، ممکن است نیاز باشد که نسخه فارسی مقاله تا دو برابر حجم داشته باشد. همچنین به یاد داشته باشید که پس از تفکیک، خلاصه‌ای از مطالب را در مقالهٔ اصلی بگذارید و از الگو:اصلی استفاده کنید. مواردی که دانشنامه‌ای نیستند را نیز تفکیک نکنید و پس از اجماع، از مقاله حذف کنید.

چه زمانی تفکیک کنیم (طبق معیار ویکی‌پدیای انگلیسی)[ویرایش]

اینکه چه زمانی یک مقاله تفکیک شود، مرز مشخصی ندارد. اما توصیه می‌شود که این حدود در نظر گرفته شوند:

طول مقاله چه می‌توانید انجام دهید
بیش از ۱۰۰ کیلوبایت تقریباً، مقاله باید تفکیک شود
بیش از ۶۰ کیلوبایت تفکیک شود، بهتر است
بیش از ۴۰ کیلوبایت نهایتاً باید به فکر تفکیک کردن باشید
بیش از ۳۰ کیلوبایت نیاز نیست تفکیک کنید
کمتر از ۱ کیلوبایت اگر مقاله یا فهرستی مدت بسیاری را در این اندازه سپری کند،
شاید ادغام کردنش با مقاله‌ای دیگر بهتر باشد.

تفکیک کردن چیست؟[ویرایش]

گاهی طول مقاله‌ها به حدی بلند می‌شود که برخی کاربران، در دیدن و استفاده از مقاله دچار اشکال فنی می‌شوند. این موضوع بخصوص در مورد کاربرانی اهمیت دارد که با سرعت خط پایین وصل می‌شوند. بدیهی است که مقاله‌ای که بیش از حد معمول طول داشته باشد، برای اینگونه کاربران عملاً غیرقابل استفاده باشد.

یک راه حل خوب برای کاهش طول مقاله و رفع این مسئله، بدون این‌که مطلبی از آن حذف شود، تفکیک مقاله است.

تفکیک یعنی این‌که قسمتی از مقاله را، پس از بحث و اجماع میان ویراستاران، تبدیل به مقاله‌ای مجزا و مستقل کنید. گاهی برخی ویراستاران پس از این کار، خلاصه‌ای از آن بخش را نیز در مقالهٔ اصلی جانشین می‌کنند و لینکی به مقالهٔ تازه نیز در اول بخش (یا انتهای مقاله) اضافه می‌کنند.

این کار باعث سهولت در استفاده و دادن فضای رشد بیشتر به مقاله جدید می‌شود.

روش[ویرایش]

نخست بحثی ایجاد کنید و پس از جلب توجه کاربران و اجماع، بستن بحث گام بعدی است. پس از این، تفکیک را انجام دهید و اگر مقاله(های) جدیدی نیاز است، بسازیدشان. گام پایانی، تمیزکاری است؛ پس از جدا کردن مطالب، احتمالاً نیاز است که خلاصه‌ای از آنان در مقاله بیاید و با الگو:اصلی به مقالهٔ جدید پیوند داده شود.

نکات[ویرایش]

  • اگر شمار منابع آنلاین در یک مقاله زیاد است و این منابع بایگانی شده‌اند، احتمالاً بخش قابل توجهی از حجم مقاله را منابع آن تشکیل می‌دهند.
  • در مقاله‌های خوب و برگزیده، معمولاً منابع بیشتری استفاده شده‌است و معیار حجمی برای آنان ممکن است متفاوت باشد. اگر در این مقاله‌ها نیاز به تفکیک بود، خلاصه‌ای از مطالب به گونه‌ای که بی‌طرفی و وزن حفظ شود، آورده شود.
  • توجه شود که تفکیک برای مطالب دانشنامه‌ای است و اگر موردی ارزش دانشنامه‌ای ندارد، می‌توان آن را حذف کرد.

حجم ۲ برابری حروف فارسی نسبت به انگلیسی[ویرایش]

هنگام تفکیک، توجه شود که از نظر حجمی دقیقاً براساس ویکی‌پدیای انگلیسی عمل نشود. چرا که حجم ذخیره‌سازی حروف فارسی دو برابر حروف انگلیسی است. در این موارد، ممکن است نیاز باشد که نسخهٔ فارسی مقاله تا ۱٫۴ برابر حجم داشته باشد. البته حجم قابل توجهی از مقاله‌های خوب و برگزیده را منابع آنان تشکیل می‌دهند؛ که احتمال دارد منابع انگلیسی باشند و در این صورت، باید کاربران حاضر در بحث بر درصدی پایین‌تر توافق کنند.

جستارهای وابسته[ویرایش]