سروناز احمدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سروناز احمدی مددکار اجتماعی و فعال حقوق کودکان است که در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران به همراه همسرش کامیار فکور، فعال کارگری و خبرنگار سایت «خبر آنلاین»،[۱] بازداشت شد.

دادگاه[ویرایش]

در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند.[۲]

احمدی بر اساس حکم دادگاه بدوی، به ریاست قاضی صلواتی، بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» به پنج سال حبس، و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد.[۳] بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر، محکومیت وی به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری کاهش یافت.[۴]

سروناز یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ به همراه همسرش کامیار، در حالی که نزدیک به سه هفته از ازدواج‌شان گذشته بود، بازداشت شدند. سروناز احمدی ۱۶ آذر ۱۴۰۱ با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان پایان مراحل دادرسی، از زندان اوین آزاد و کامیار فکور بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم‌زدن امنیت ملی»، به یک سال زندان محکوم و برای اجرای حکم به زندان منتقل شد.[۲][۵] بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر، محکومیت کامیار فکور به ۸ ماه حبس کاهش یافت.[۲]

این دو، یک ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بودند و در سلول انفرادی نگهداری شدند.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «سروناز احمدی، فعال حقوق کارگران به ۶ سال زندان محکوم شد». ایران‌وایز. دریافت‌شده در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ «سروناز احمدی و کامیار فکور در دادگاه تجدیدنظر به زندان محکوم شدند». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۸.
  3. «سروناز احمدی، فعال مدنی، از سوی دادگاهی به ریاست صلواتی به شش سال حبس محکوم شد». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳.
  4. «دادگاه تجدیدنظر؛ کامیار فکور و سروناز احمدی به حبس محکوم شدند». خبرگزاری هرانا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۸.
  5. «سروناز احمدی، فعال مدافع حقوق کودکان را به شش سال زندان محکوم کردند». رادیو زمانه. دریافت‌شده در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳.