بخش لاله‌آباد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بخش لاله‌آباد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانبابل
مرکز بخشزرگر
شهرهازرگر
مردم
جمعیت۴۹,۱۴۷ (۱۳۹۵)


بخش لاله‌آباد (به مازندرانی: لاله‌وا) یکی از بخش‌های شهرستان بابل در استان مازندران در شمال ایران است.[۱] شغل اصلی ساکنین روستاهای لاله‌آباد کشاورزی بوده و محصول عمده آن برنج است. این منطقه در حد فاصل شهرهای بابل و آمل واقع شده‌است.

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

این بخش، از شمال با شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار، از شرق با بخش مرکزی شهرستان بابل، از غرب با شهرستان آمل و از جنوب با بخش بندپی غربی شهرستان بابل همسایه است.

موقعیت بخش لاله‌آباد (صورتی) در شهرستان بابل

تقسیمات کشوری[ویرایش]

این بخش، در سال ۱۳۷۶ به مرکزیت زرگرمحله، مرکب از دهستان‌های لاله‌آباد و کاری‌پی ایجاد شده و شامل هشتاد آبادی و یک شهر است.[۲] تقسیمات کشوری در بخش لاله‌آباد به شرح زیر است:

شهرها: زرگرمحله

جمعیت[ویرایش]

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش لاله آباد شهرستان بابل در سال ۱۳۹۵ برابر با ۴۹۱۴۲ نفر بوده‌است. سه مرکز مهم جمعیتی آن (بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵) به شرح زیر است.[۳]

  1. زرگرمحله
  2. امین‌آباد
  3. پایین احمدچاله‌پی

زبان[ویرایش]

زبان مردم این منطقه مازندرانی (تبری) است ولی همه مردم با زبان فارسی نیز آشنایی دارند.

اقتصاد[ویرایش]

شغل اصلی ساکنین روستاهای لاله‌آباد کشاورزی بوده و محصولات عمده آن شامل ارقام برنج کم محصول، ارقام برنج پر محصول، کلزا، سیر و باقلا است.[۴] کانال زراعی کاری که سرچشمه آن، رودخانه هراز است سهم بسزایی در تأمین آب کشاورزی روستاهای این بخش دارد.

منابع[ویرایش]

  1. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.
  2. «مرکز پژوهشها - تغییرات تقسیمات کشوری در استان مازندران». rc.majlis.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۷-۰۶.[پیوند مرده]
  3. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۷-۰۶.
  4. حسن, اسدپور،; عطیّه, اباذری، (2015-01-15). "تعیین برنامه کشت بهینه زراعی بخش لاله آباد شهرستان بابل با استفاده از مدل برنامه‌ریزی خطی آرمانی". فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه. 22 (87). Archived from the original on 7 July 2018. Retrieved 6 July 2018.

جستارهای وابسته[ویرایش]