آبشار شوی

مختصات: ۳۲°۴۷′ شمالی ۴۸°۴۹′ شرقی / ۳۲٫۷۸۳°شمالی ۴۸٫۸۱۷°شرقی / 32.783; 48.817
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آبشار شوی
Map
ارتفاع کلیحدود ۹۰ متر


آبشار شِوی یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای طبیعی خاورمیانه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. آبشار شوی در موقعیت جغرافیایی E484936 N324745 و در منطقه زاگرس بختیاری و در روستایی به نام شوی از توابع بخش شهیون و دهستان امامزاده سید محمود شهرستان دزفول در استان خوزستان واقع شده‌است. سایت رسمی متعلق به مرکز آمار ایران در بخش تقسیمات کشوری، قرارگیری آن در استان خوزستان و شهرستان دزفول را محرز می‌کند.[۱][۱][۲][۲][۳][۴] این آبشار در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران (احتمالا به شماره ۲۰۳[۵]) و ششمین اثر طبیعی ملی استان خوزستان پس از خلیج فارس، رود کارون، سرو زربین پیر سلی، چشمه‌های قیر و تشکوه به ثبت رسیده‌است.[۶]

توصیف آبشار[ویرایش]

آبشار شوی، پس از بیرون آمدن از غار، از پرتگاهی بلند به پایین سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشار ۸۵ متر و عرض آن ۷۰ متر است. آب آن پس از عبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و نهایتاً به دریاچهٔ سد دز در استان خوزستان می‌ریزد.[۷] پوشش گیاهی اطراف این آبشار، از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط تشکیل شده‌است. در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن گیاه سیاه‌وشان و سایر گیاهان آب‌دوست روییده‌اند. در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به عنوان آبشار دوم شوی یاد می‌شود.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «پایگاه جستجوی نامهای جغرافیایی». gndb.ncc.gov.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ فوریه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۵.
  2. «سفر به دیار کهن(۱) آبشارشوی». دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۸-۰۸.
  3. «" شوی" آبشاری زیبا، بکر و دست نخورده خوزستان +تصاویر». باشگاه خبرنگاران جوان (به لرfa). ۲۰۱۰-۱۱-۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۸-۰۸.
  4. «شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اندیمشک وبگاه=شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» (به عربی). بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۸-۰۸.
  5. فهرست میراث طبیعی ملی ایران بر پایه تاریخ ثبت
  6. فهرست میراث طبیعی ملی ایران بر پایه تاریخ ثبت
  7. «گروه کوهنوردی زاگرس». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲ مارس ۲۰۱۰.