شهرستان ایرانشهر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهرستان ایرانشهر
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانسیستان و بلوچستان
مرکز شهرستانایرانشهر
سایر شهرهابزمان
بخش‌هامرکزی، بزمان، دامن
سال تأسیس۱۳۲۶ خورشیدی
نام‌های پیشینپهره
اداره
فرماندارمهرداد جهاندیده[۱]
مردم
جمعیت۱۹۳٬۷۵۷ نفر (۱۳۹۵)
تراکم جمعیت۱۲ نفر بر کیلومتر مربع
مذهباهل سنت حنفی
داده‌های دیگر
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۵۴

شهرستان ایرانشهر یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایران است. مرکز این شهرستان، شهر ایرانشهر است. ترکیب جمعیتی شهرستان به نفع اهل سنت است. سنی ها 70% و شیعیان 30% جمعیت ایرانشهر را تشکیل می دهند.[۲]

جمعیت[ویرایش]

جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۹۳٬۷۵۷ نفر بوده است.

جغرافیا[ویرایش]

شهرستان ایرانشهر با مساحت ۱۶۶۴۸ کیلومتر مربع در مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان ۳۲۱ کیلومتر است. این شهرستان از شمال به شهرستان‌های خاش و زاهدان، از جنوب شرقی به شهرستان سرباز، از جنوب غربی به شهرستان نیکشهر، از شرق به شهرستان مهرستان،از شمال غربی به شهرستان ریگان در استان کرمان و از غرب به شهرستان‌های بمپور و دلگان منتهی می‌شود.

سرچشمه رودخانه و منتهی به رودخانه‌های کاجوباهو و رابیچ در این شهرستان واقع می‌باشد.

آب این شهرستان از طریق ۱۰۴۲ حلقه چاه ۱۳ رشته قنات ---رشته چشمه با میزان آبدهی ۵/۹۵ میلیون متر مکعب و رودخانه‌های کاجو با میزان آبدهی ۵۰۰ میلیون متر مکعب به‌طور متوسط سالانه تأمین می‌شود.

شهرستان ایرانشهر دارای اقلیم بیابانی گرم و خشک می‌باشد. میانگین بارش سالانه در این شهرستان ۵/۱۰۵ میلی‌متر و متوسط دمای آن در سال ۸۲ از ۲/۴۷ الی ۲/۲- درجه سانتی گراد در تغییر است.

تقسیمات کشوری[ویرایش]

شهرستان ایرانشهر دارای ۳ بخش،۶ دهستان و ۲ شهر به شرح زیر است:

شهرستان ایرانشهر[ویرایش]

بخش مرکز بخش جمعیت بخش ۱۳۹۵ نام دهستان مرکز دهستان جمعیت دهستان ۱۳۹۵ شهر جمعیت شهر ۱۳۹۵
مرکزی ایرانشهر ۱۷۰٬۵۳۶ نفر حومه شهردراز ۴۶٬۱۶۲ نفر ایرانشهر ۱۱۳٬۷۵۰ نفر
ابتر ابتر ۱۰٬۶۲۴ نفر
بزمان بزمان ۱۱٬۸۲۷ نفر بزمان گیمان ۵٬۰۱۴ نفر بزمان ۵٬۱۹۲ نفر
آب رئیس مسجد ابوالفضل ۱٬۶۲۱ نفر
دامن زهلنفان ۱۱٬۳۹۲ نفر آبادان آبادان ۶٬۰۲۶ نفر ****************
دامن کوران سفلی ۵٬۳۶۶ نفر

کشاورزی و منابع طبیعی[ویرایش]

در سال زراعی ۸۳–۱۳۸۲ سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان ایرانشهر بالغ بر ۳۸۰۸۴ هکتار بود که ۷/۲۳ درصد از سطح کشت زیر کشت استان را تشکیل می‌داد. از این مقدار ۲۵ درصد به کشت باغات و۷۵ درصد به زراعت‌های سالانه اختصاص دارد. محصولات عمده زراعی شهرستان غلات می‌باشد. طی همان سال، ۱۵ واحد صنعتی پرورش و نگهداری دام و طیور در سطح شهرستان فعال بوده است. همچنین میزان تولید شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و عسل به ترتیب ۵/۱۵، ۱/۳، ۶/۰و۰۰۲/۰ هزار تن بوده است. لازم است ذکر شود این شهرستان دارای ۴۴ واحد پرورش ماهی با تولید ۱۳۲هزار تن می‌باشد.

صنعت و معدن[ویرایش]

تعداد صنایع موجود شهرستان ایرانشهر ۷۶ واحد می‌باشد که تعداد – واحد آن در نقاط روستایی و تعداد – واحد بقیه در نقاط شهری مستقر می‌باشند. در سال ۱۳۸۲ تعداد ۲ کارگاه فعال مسئولیت استخراج معادن را به عهده داشته که عمده‌ترین معادن موجود در سطح این شهرستان عبارت‌اند از: آهک – مرمر – منگنز – تالک – (صادره در سال ۸۳) سهم شهرستان از کارگاه‌های معدنی فعال استان ۳/۱۳ درصد می‌باشد. همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی ایرانشهر از منابع تأمین انرژی در این شهرستان است.

منابع[ویرایش]

  1. ««مهرداد جهاندیده» فرماندار ایرانشهر شد | عصر هامون». www.asrehamoon.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۳۰.
  2. قدس (25 دی 1391). «ترکیب جمعیت ایرانشهر : 70%سنی و 30% شیعه». قدس آنلاین. دریافت‌شده در 2013. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)