کوشک فرهاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دخمه روانسر)

«ایران» پارامتر رده‌ای نامعتبر برای الگو:مختصات-نیاز است.
این مشکل معمولاً در نتیجهٔ اشتباهات املایی یا به‌واسطهٔ زیاده‌روی در دقت دسته‌بندی ایجاد می‌شود.
برای مشاهدهٔ فهرست کاملی از رده‌ها، رده:مقالات دسته‌بندی نشده فاقد داده‌های مختصاتی جغرافیایی و زیررده‌های آن را ببینید.

کوشک یا به کردی کۆشک
Map
نامکوشک یا به کردی کۆشک
کشورایران
شهرستانشهرستان روانسر
اطلاعات اثر
نام محلیکوشک، کۆشک
نام‌های دیگردخمۀ‌روانسر، گوردخمۀ روانسر، کۆشک
کاربریگوردخمه
دیرینگیدورۀ ماد یا هخامنشی
دورهٔ ساخت اثردورۀ ماد یا هخامنشی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۰۴۹۳
تاریخ ثبت ملی۱۲ دی ۱۳۸۶[۱]

کۆشک، یا دخمۀ روانسر[۲]، گوردخمه‌ای است که در حاشیه شهر روانسر و در حدود ۵۷ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار دارد. این گور دخمه در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۲۰۴۹۳ به ثبت رسیده است.

دیرینگی[ویرایش]

زمانِ دقیقِ ساختِ این اثر به‌درستی مشخص نشده‌است. نخستین بار ارنست هرتسفلد از این گوردخمه نام برده هرچند شخصاً آن را ندیده‌است. نخستین باستان‌شناسی که از این مکان دیدن کرد، مسعود گلزاری بود که این مکان را متعلق به مادها دانست. پس از او پیتر کالمایر باستان‌شناس آلمانی در بازدید از این مکان و با توجه به نقش برجسته فروهر و مقایسه نقش با یک گور‌دخمه هخامنشی در آناتولی، آن را به دورۀ هخامنشیان منسوب کرد.

آسیب‌ها[ویرایش]

کوشک فرهاد برخلاف اکثر گوردخمه‌های دیگر در ارتفاع کمی از سطح زمین ساخته شده‌‌است. همین مسئله سبب شده تا آسیب‌های متعددی به این اثر تاریخی وارد بیاید. نوشتن یادگاری و تبلیغات تجاری با اسپری و رنگ‌های شیمیایی آسیب زیادی به کوشک فرهاد وارد کرده‌است. همچنین در فصل‌های سرد سال افراد بی‌خانمان از این اثر به عنوان سرپناه استفاده می‌کنند که روشن کردن آتش و سوزاندن لاستیک ماشین در داخل آن سبب آسیب جدی به این اثر شده‌است.[۲] همچنین برخی افراد با هدف پیدا کردن گنج آسیب‌هایی را به گوردخمۀ کوشک فرهاد وارد کرده‌اند.[۳]

مستندنگاری و ساماندهی[ویرایش]

رئیس میراث فرهنگی شهرستان روانسر در ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در جریان بازدید از کوشک فرهاد از برنامۀ‌ این اداره برای مستندنگاری این گوردخمه خبر داد تا در صورت ورود هرگونه آسیبی به آن، امکان بازسازی آن بر اساس نقشۀ اصلی کوشک فرهاد وجود داشته‌باشد. وی همچنین نرده‌گذاری اطراف اثر برای جلوگیری از ورود به داخل و احداث برج نوری برای بازدید گردشگران را برای ساماندهی کوشک فرهاد ضروری دانست.[۲]

در سال ۱۴۰۰ تعیین عرصه و حریم کوشک فرهاد انجام شد و برنامۀ مرمت آن در دستور کار میراث فرهنگی استان کرمانشاه و انجمن میراث فرهنگی روانسر قرار گرفت.[۳]


جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آرامگاه شاهزادۀ باستانی در تصرف کارتن خواب‌ها، نوشته‌شده در ۱۶ آبان ۱۴۰۰؛ بازدید در ۱۶ آبان ۱۴۰۰.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آرامگاه شاهزادۀ باستانی آرام می‌گیرد، نوشته‌شده در ۱۱ آبان ۱۴۰۱؛ بازدید در ۱۱ آبان ۱۴۰۱.

Calmeyer, Peter 1978, “Das Grabrelief von Ravansar,” AMI N.S. 11, pp. 73–85

Golzari, Massoud. , 1994 The Ravansar rock-cut tomb, and three Islamic tombstones. Proceedings of the First Archaeological Symposium in Iran after the Islamic Revolution, Susa, 14–17 April 1994