قلعه بردزنجیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قلعه بردزنجیر
نامقلعه بردزنجیر
کشورایران
استاناستان کرمانشاه
شهرستانشهرستان جوانرود
اطلاعات اثر
نام محلیسراب برد زنجیر
نام‌های دیگرقلای زنجیر
نوع بناسنگچین
سال‌های مرمتتخریب شده
کاربریقلعه
دیرینگیدوره اشکانیان و ساسانیان، دوره صفوی
دورهٔ ساخت اثردوره اشکانیان

قلعه بردزنجیر در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر جوانرود در استان کرمانشاه قرار دارد. این قلعه در جنوب شرقی روستای هوان دران در بخش مرکزیِ دهستان بازان قرار دارد. فاصله آن تا روستا به خط مستقیم ۲۷۰ متر و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۹۶ متر است.

بقایای معماری این قلعه بطول ۱۳۰ متر و عرض ۴۰ متر بر فراز کوهی مشرف به روستا واقع شده است. سازه اصلی پلانی تقریباً بیضی شکل دارد که بطول ۳۰ متر و عرض ۲۰ متر است. با توجه به قطعات سفال دوره‌های تاریخی (اشکانی- ساسانی) در این قلعه و وجود پراکنش سطحی سفال‌های این دو دوره در دهانه دره و اطراف روستا خصوصاً گورستان آن احتمالاً این دره در دوره دوره مذکور از اهمیت استراتژیکی برخوردار بوده است.[۱].

بنظر در دوره صفوی محل حکمرانی سومین وکیل قبادخان، یعنی نوشیروان بوده است[۲].این احتمال مطرح شده که این قلعه همان قلعه زنجیر است که در تاریخ عالم آرای عباسی به آن اشاره شده و جزو درتنگ ذکر شده است.[۳]


منابع[ویرایش]

  1. شیدرنگ، سونیا و فریدون بیگلری ۱۳۹۰، گزارش بررسی غارها و پناهگاه های صخره ای شهرستان جوانرود، استان کرمانشاه (۱۳۸۸-۱۳۸۹)، آرشیو اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه
  2. سلماسی زاده، محمدو برهان عباسی ۱۳۹۶،درنه، شهری فراموش شده در ثلاث باباجانی، پژوهش در هنر و علوم انسانی سال دوم شهریور، شماره ۳ (پیاپی ۵)
  3. اسکندر منشی ۱۳۵۰، تاریخ عالم آرای عباسی، تصحيح ايرج افشار،امير كبير، تهران