گله‌دار (مهر)

مختصات: ۲۷°۳۹′۵۲″شمالی ۵۲°۳۹′۳۱″شرقی / ۲۷٫۶۶۴۴°شمالی ۵۲٫۶۵۸۶°شرقی / 27.6644; 52.6586
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گله‌دار (شهر))
گله‌دار
گله‌دار
کشور ایران
استانفارس
شهرستانمهر
سال شهرشدن۱۳۷۹
مردم
جمعیت۱۳٬۴۴۸ تن[۱]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۴۷۴ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۴۰
گله‌دار بر ایران واقع شده‌است
گله‌دار
روی نقشه ایران
۲۷°۳۹′۵۲″شمالی ۵۲°۳۹′۳۱″شرقی / ۲۷٫۶۶۴۴°شمالی ۵۲٫۶۵۸۶°شرقی / 27.6644; 52.6586

گَله‌دار شهری از توابع بخش گله‌دار شهرستان مُهر در جنوب استان فارس و در مرز استان فارس و استان بوشهر است.

از آثار باستانی این شهر می‌توان به تنب پذو و پیر اشاره کرد. در اطراف شهر گله دارِ مُهر نخلستان‌های زیادی وجود دارد. گله دار در حدود ۷۵ الی ۸۰ سال پیش یعنی در اولین تقسیمات کشوری، به دهستان تبدیل شد و بعد از چندین دهه دهستان بودن به بخش ارتقاء یافت و بعدها تبدیل به شهر شده و الان یک شهر است[۲][۳]زبان مردم گله دار زبان لری است.

تاریخچه[ویرایش]

نام پیشین منطقه گله‌دار، پال بوده‌است. پال در روزگاران باستان پناهگاه مردم بندر سیراف به هنگام حملات دزدان دریایی بود. در سدهٔ یازدهم قمری، ملا فریدون لُر با هزار خانوار از منطقه بویراحمد به صحرای پال و اسیر می‌آید و پس از مدتی کوچ‌نشینی در ۶ کیلومتری باختر پال نشیمن می‌گزینند. گفته می‌شود که چون ملا فریدون و قبیله‌اش دارای گله و رمه‌هایی بودند، به سکونتگاه آنان نام گله‌دار داده‌شد.

آب و هوا[ویرایش]

آب و هوای گله دار در تابستان گرم و خشک، و در زمستان سرد و خشک است. دمای هوا در تابستان به‌طور معمول ۳۵ درجه سانتیگراد و در بعضی مواقع به ۴۸ هم می‌رسد. حداقل دما در طول سال ۸ درجه بالای صفر و حداکثر ۶۸ درجه بالای صفر می باشد.

حرفه[ویرایش]

شغل اکثر مردم گله دار تجارت و کشاورزی است. تجارت و واردات کالا از مرزهای جنوبی کشور شغل بسیاری از مردم گله دار است.

مذهب[ویرایش]

دین اکثریت مردم گله دار اسلام است. از این میان ۵۰ درصد مردم سنی مذهب و ۵۰ درصد دیگر شیعه مذهب هستند.[۴] در این شهر بیش از ۸۰ مسجد و مکان‌های مذهبی وجود دارد. تا سال ۱۳۴۵ تعدادی یهودی نیز در این شهر زندگی می‌کردند.

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۸». مرکز آمار ایران.
  2. سازمان تبلیغات اسلامی[پیوند مرده]
  3. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.
  4. محمودیان، حسین؛ نوبخت، رضا (۸۹). «مذهب و باروری: تحلیل رفتار باروری گروه‌های مذهبی سنی و شیعه شهر گله دار استان فارس». مسائل اجتماعی ایران. تهران: دانشگاه خوارزمی. ۱ (۱): ۱۹۵. دریافت‌شده در ۲ مارس ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)