لطیفی

مختصات: ۲۷°۴۱′۳۷″شمالی ۵۴°۲۳′۲۱″شرقی / ۲۷٫۶۹۳۵۲۸°شمالی ۵۴٫۳۸۹۰۵۸°شرقی / 27.693528; 54.389058
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لطیفی
چرخاب
کشور ایران
استانفارس
شهرستانلارستان
بخشمرکزی
نام(های) پیشینچرخو، درویش عالی، چرخاب
سال شهرشدن۱۳۸۶خورشیدی
مردم
جمعیت۷٬۳۰۰ تن (۱۳۹۵)[۱]
جغرافیای طبیعی
مساحتتقريبا ٣/٨ كيلومتر مربع
ارتفاع۸۷۰متر
میانگین دمای سالانه۳۲
اطلاعات شهری
شهرداررحمت الله واحدی
تأسیس شهرداری۱۳۸۶
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۷۱۵۲۴۱
وبگاه
لطیفی بر ایران واقع شده‌است
لطیفی
روی نقشه ایران
۲۷°۴۱′۳۷″شمالی ۵۴°۲۳′۲۱″شرقی / ۲۷٫۶۹۳۵۲۸°شمالی ۵۴٫۳۸۹۰۵۸°شرقی / 27.693528; 54.389058

لطیفی شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان لارستان در جنوب استان فارس در ایران، و در چند کیلومتری شمال شرقی شهر لار واقع شده‌است.

ساکنان شهر[ویرایش]

ساکنان این شهر از دو قسمت شیعه و سنی تشکیل می‌شوند، از منظر دیگر شهروندان لطیفی را می‌توان به دو گروه با اصلیت «چرخوی» و «لطیف بو» تقسیم کرد.

شیعیان لطیفی نیز خود به سه قسمت تقسیم می‌شوند. گروهی که از ابتدا در لطیفی سکونت داشته‌اند. دو گروه دیگر جهرمی‌ها و ترک‌ها هستند که در زمان سیاست یکجانشینی رضا خان همانند آنچه در شهر لار اتفاق افتاد در لطیفی سکونت گزیده‌اند. تعدادی از شهروندان لطیفی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سکونت دارند.

وجه تسمیه چرخاب[ویرایش]

احتمالاً از پیرمردها و پیرزنها لطیفی یا روستاهای اطراف اصطلاح<چرخوی>یا <چرخ آب>را شنیده باشید، <چرخاو> همان <چرخاب> فارسی است و <چرخاب> مخفف <چرخ آب> یعنی همان وسیله‌ای است که در قدیم با آن آب را از چاه بیرون می‌کشیده اندو دلیل این نام‌گذاری نیز این بوده‌است که مردم این روستا از این وسیله استفاده می‌کردند. این موضوع در سفرنامه <ژان پاتیست تارونیه> سیاح و مؤلف فرانسوی که در زمان صفویه به لار مسافرت کرده‌است چنین نقل شده‌است:اول ماه آوریل ۵ ساعت بعد از نیمه شب به لار حرکت کردیم تا ۳ ساعت بعد از ظهر رفتیم و تمام در سنگلاخ ره سپردیم بیایان خشک و بی آب و علفی بود فقط یک قریه در این راه دیده شد، موسوم به <چرخاب> که درخت خرمای زیاد و قدری هم زراعت گندم داشت.

در سیصد سال پیش خالی از سکنه بود و تعدادی از اجداد و ساکنان فعلی لطیفی در سیصد سال پیش در فاصله ده کیلومتری خاوری لار در زیارتگاهی بنام <درویش عالی> زندگی می‌کردند، و ساکنان و ساکنان این منطقه از دو قوم <حسن چرخابی>و <باقر چرخابی> بودند و به آنان<چرخاب>می‌گفتند و از طریق کشاورزی و باغداری و به وسیله چاههای و چرخهای آبکش امرار معاش می‌نمودند و چرخاب به علت تخریب حوادث طبیعی یا شاید از زمان حمله افغان‌ها یا هنگام تسلط محمد خان بلوچ یا بالاخره در زمان نادر شاه افشار و لشکر کشی وی این قریه خراب، و مردم آن را کوچانده باشند.

لازم به توضیح است: که علت انتخاب نام لطیفی به عنوان محل سکونت به خاطر وجود آبی بوده که از قنوات<نیمه سال> لار به طرف لطیفی سرازیر شده بود.

قبایل لطیفی[ویرایش]

در این شهر چند قوم وجود دارد از جمله مردم بومی لطیفی ترک‌ها و جهرمی‌ها. اکثریت جمعیت لطیفی را مردم بومی تشکیل داده‌اند در رده دوم جهرمی‌ها و در رده سوم ترک‌ها.

جمعیت[ویرایش]

جمعت این شهر برابر با ۷۳۰۰ تن می‌باشد (سرشماری ۱۳۹۵)[۱]، که دو گروه اهل تشیع و اهل سنت تقسیم می‌شوند.[نیازمند منبع]

دلیل بنیاد این شهر[ویرایش]

گویا این قوم «چرخوی» در سابق در روستائی به همین نام «چرخوی» در نزیکی لار زندگی می‌کرده‌اند که امروزه از بین رفته‌است. تصور می‌رود که در حملهٔ افغان‌ها ویا هنگام تسلط محمدخان بلوچ ویا بالآخره در زمان نادر شاه ولشکر کشی وی این قریه «چرخوی» خراب ومردم آن را کوچانیده باشند که قسمتی از آن‌ها به نام (چرخوی) در قریه لطیفی سکونت کرده‌اند. تصور اینکه در هنگام لشکر کشی نادر شاه برای دفع محمدخان بلوچ وغلبه بر مردم شافعی مذهب لارستان وپرا کندن آن‌ها این قریه ساخته شده باشد صحیح تر است.

زیرا طائفه‌ای که اکنون به نام «چرخوی» در روستای «لطیفی» در نزدیکی لار سکونت دارند سنی شافعی بوده وبا گروه دوم که به نام «لطیف بو» نامیده می‌شوند وشیعه هستند در قریه مزبور (لطیفی) زندگی می‌کنند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران.

پیوند به بیرون[ویرایش]