پادفرهنگ دهه ۱۹۶۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باید منطبق با عنوان باشد، در متن مقاله «دهه ۶۰ میلادی» آمده است
برچسب: خنثی‌سازی
جز Amir smt صفحهٔ پادفرهنگ دهه ۱۹۶۰ را به پادفرهنگ دهه ۶۰ میلادی که تغییرمسیر بود منتقل کرد: ترجمه صحیح 1960s ، «دهه ۶۰ میلادی» است و «دهه ۱۹۶۰» معنا نمی‌دهد، کاربر مخالف می‌تواند به اینترنت رجوع کند تا معنای صحیح را ببیند
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۱۵ مارس ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۲۰

نشان صلح نخست در بریتانیا برای کارزار خلع سلاح هسته‌ای طراحی شد اما بعدتر به نمادی برای مخالفت با جنگ ویتنام تبدیل شد

پادفرهنگ دههٔ ۱۹۶۰ (انگلیسی: Counterculture of the 1960s) به پدیده فرهنگی ضدسیستمی گفته می‌شود که در دهه ۶۰ میلادی از بریتانیا و آمریکا آغاز شد، به‌سرعت گسترهٔ وسیعی از کشورهای غربی را درنوردید و تا اواسط دهه ۱۹۷۰ ادامه یافت. شهرهای لندن، نیویورک و سانفرانسیسکو در این میان محوریت داشتند.

جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار (۶۸–۱۹۵۵) در محبوبیت و فراگیر شدن پادفرهنگ دهه ۱۹۶۰ نقش بسزایی داشت و با گسترش اعتراضات به مداخله نظامی آمریکا در ویتنام، موج گرایش‌های ضدسیستم وجهی انقلابی و تعیین‌کننده یافت.

از پررنگ‌ترین گرایش‌ها و نمادهای رایج این ضدفرهنگ می‌توان به بروز تنش‌های شدید اجتماعی همچون تقابل نسل جدید و قدیم، ظهور سبک‌های زندگی نامتعارف هیپی و بوهمینیسم، پافشاری بر حقوق زنان، انقلاب جنسی، تجربهٔ بی‌رویهٔ انواع روانگردانها، موسیقی راک، و تفسیرهای رنگارنگ از رؤیای آمریکایی اشاره کرد.

جستارهای وابسته

منابع