مذی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مذی در اثر تحریک نقاط حساس بدن

مَذی[۱] یا مایع پیش‌منی[۲] یا مایع پیش‌انزال مایعی را که قبل از منی از آلت تناسلی مرد خارج می‌شود می‌گویند. این مایع روشن، بی‌رنگ و چسب‌ناک است که از مجرای ادرار از آلت تناسلی مرد در طول تحریک جنسی یا گاهی در هنگام خواب بیرون می‌آید. از نظر ترکیب شبیه مایع منی است ولی تفاوت‌های شیمیایی مشخصی دارد. وجود اسپرم در مذی از کم تا صفر متغیر است. این مایع در عملکردهای قبل از انزال به عنوان روان‌کننده و خنثی‌کننده اسید نقش ایفا می‌کند و مقدار آن معمولاً کم و گاهی نسبتاً زیاد است. ضمناً مذی دارای مقادیری سلول اسپرم می‌باشد. واژه مذی در عربی در اصل به معنای آبی است که از روزنه حوض بیرون می‌رود و در فقه شیعه نجس نیست و غسل نیاز ندارد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «مذی» [علوم سلامت] هم‌ارزِ «pre-cum»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر سیزدهم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی (ذیل سرواژهٔ مذی)
  2. «مایع پیش‌منی» [علوم سلامت] هم‌ارزِ «pre-seminal fluid, pre-ejaculate, pre-ejaculatory fluid, Cowper's fluid» مترادفِ: «مذی» هم‌ارزِ واژهٔ بیگانه‌ای دیگر (pre-cum)؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر سیزدهم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی (ذیل سرواژهٔ مایع پیش‌منی)