مشکات

مختصات: ۳۴°۱۰′۳۸″شمالی ۵۱°۱۵′۵۱″شرقی / ۳۴٫۱۷۷۲۲۶۷۲°شمالی ۵۱٫۲۶۴۱۵۴۹۲°شرقی / 34.17722672; 51.26415492
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مشکات (شهر))
مشکات
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانکاشان
بخشمرکزی
مردم
جمعیت۵،۳۵۷ نفر (۱۳۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۸۶۷
شناسهٔ ملی خودرو ایران
کد آماری۲۶۵۷
مشکات بر ایران واقع شده‌است
مشکات
روی نقشه ایران
۳۴°۱۰′۳۸″شمالی ۵۱°۱۵′۵۱″شرقی / ۳۴٫۱۷۷۲۲۶۷۲°شمالی ۵۱٫۲۶۴۱۵۴۹۲°شرقی / 34.17722672; 51.26415492

مِشکات شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشان در استان اصفهان ایران است.

مِـشکات شمالی‌ترین شهر استان است که در ۲۵ کیلومتری شهر کاشان ، ۱۹۵ کیلومتری تهران، هفتاد کیلومتری قم است؛ این شهر در حاشیهٔ کویر و مسیر جادهٔ ابریشم، حد فاصل بزرگراه قم–کاشان و جادهٔ ترانزیت مرکز–جنوب واقع شده‌است.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت شهر مِشکات طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ از این قرار است:

جمعیت: ۵٬۳۵۷ نفر

خانوار: ۱۶۸۷

مشخصات[ویرایش]

این شهر از جنوب به اتوبان کاشان–قم دسترسی دارد و از شمال به جاده قدیم کاشان–قم. محصولات کشاورزیِ این شهر عبارتند از زردآلو، آلوچه (همان گوجه سبز)، بادام، باقلا، انار، انجیر، هندوانه، خربزه، طالبی و دیگر محصولات گرمسیری. آب و هوای این منطقه در زمستان‌ها سرد و خشک و در تابستان‌ها گرم می‌باشد. این شهر از جنوب به رشته‌کوه‌های «زاگرس» ختم می‌شود و از شمال به کویر مرکزی ایران.

پیش از اینکه این منطقه تبدیل به شهر گردد دو بخشِ مجزا از هم بوده‌است. یکی روستای محمودآباد و دیگری روستای مَشگان. این دو روستا کاملاً به هم چسبیده بودند و تنها عامل انفصالِ فیزیکیِ آن‌ها جادهٔ قدیم قم–کاشان بود. روستای محمودآباد در ضلع شمالی این جاده و منتهی به کویر مرکزی بود و روستای مَشگان در ضلع جنوبیِ جاده قرار داشت و منتهی به رشته‌کوه‌های واقع در این منطقه بود.

پیش از احداث اتوبان قم–کاشان، جادهٔ قدیم تنها مسیر ارتباطی میانِ قم و کاشان بود که از بین این دو روستا عبور می‌کرد و البته این جاده مسیر ترانزیتی جنوب به مرکز ایران نیز بود. به همین دلیل، همه ساله تصادفات شدیدی نیز در این محور صورت می‌گرفت و قربانیان زیادی از این دو روستا بر جای می‌گذاشت.

این جاده تا حدود سال ۱۳۵۴ وضعیت آسفالت و علامتگذاری مناسبی نداشت و در این سال بود که به دلیل افزایش حجم تردد به‌طور اساسی زیرسازی و آسفالت گردید.

پیش از این که تردد در این جاده رونق بگیرد، اهالی هر دو روستای سابق (ناحیهٔ ۱ و ۲ کنونی) برای تردد به کاشان و قم از ایستگاه‌های قطار که فاصله‌ای در حدود ۵ کیلومتر از این جاده دارد استفاده می‌کرده‌اند.

عموماً این دو روستا در دو طرف این جاده استقرار یافته بودند و به صورت نانوشته تبیین شده بود که زمین‌های هر طرفِ جاده به یک روستا تعلق دارد. البته این مورد تنها برای منازل مسکونی صدق می‌کند و برای زمین‌های کشاورزی این قاعده وجود نداشت بگونه‌ای که زمین‌های کشاورزیِ روستای مشگانِ سابق (ناحیهٔ ۱) در ضلع شمالی جاده قرار داشته و دارد.

تنها ساختمانی که متعلق به روستای مشگان بود ولی در ضلع شمالی جاده قرار داشت دبستان لاجوردی بود. هم‌اکنون تقریباً اثری از شکل اصلیِ این بنا وجود ندارد و به جای آن مدارس جدید در قسمت جنوبی جاده ساخته شده‌است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پایگاه تحلیلی خبری مشکات آنلاین

منابع[ویرایش]

  • ماندگار ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ خورشیدی.