بی‌اف اسکینر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بوریس فردریک اسکینر)
بی‌اف اسکینر
Skinner at the Harvard Psychology Department, ح. ۱۹۵۰ (نگاره ای از اسکینر در دپارتمان روانشناسی دانشگاه هاروارد سال ۱۹۵۰ میلادی)
زادهٔ۲۰ مارس ۱۹۰۴
Susquehanna, Pennsylvania (زاده شهر ساسکاهونا، ایالت پنسیلوانیا)
درگذشت۱۸ اوت ۱۹۹۰ (۸۶ سال) (متولد ۱۹۰۴ میلادی- درگذشت: ۱۹۹۰ میلادی)
کمبریج، ماساچوست
ملیتآمریکایی‌ها
محل تحصیلکالج همیلتون
دانشگاه هاروارد
شناخته‌شده برایشرطی‌شدن فعال
operant conditioning chamber
رفتارگرایی رادیکال، روانشناسی شخصیت، روانشناسی غیرانسانی(جانداران)
همسر(ها)Yvonne (Eve) Blue (-پس از ۱۹۹۰) همسر: یوون ایو بلو تا زمان مرگش
فرزندانJulie (۱۹۳۸-)
Deborah فرزندان: جولی وارگاس دبورا
جایزه(ها)نشان ملی علوم (اخذ: ۱۹۶۸ میلادی)
پیشینه علمی
شاخه(ها)روان‌شناسی، زبان‌شناسی، فلسفه، نویسندگی، علوم تجربی
محل کاردانشگاه مینه‌سوتا
دانشگاه ایالتی ایندیانا
دانشگاه هاروارد
تأثیر گرفته ازچارلز داروین
ایوان پاولف
ارنست ماخ
جک لپ
ادوارد ثورندایک
ویلیام جیمز
ژان-ژاک روسو
هنری دیوید ثورو
امضاء

بوروس فردریک اسکینر (Burrhus Frederic skinner) (زاده ۱۹۰۴ میلادی-درگذشته ۱۹۹۰ میلادی) روانشناس و نویسنده علمی برجسته آمریکایی بود. وی در شهر ساسکاهانا واقع در ایالت پنسیلوانیا ی ایالات متحده آمریکا متولد شد. او درجه کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۳۰ و درجه دکتری اش را در سال ۱۹۳۱ از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. اسکینر در سال‌های بین ۱۹۳۶ و ۱۹۴۵ در دانشگاه ایالتی مینه سوتا به آموزش روانشناسی پرداخت و در همین مدت کتاب (رفتار جانداران) را نوشت. اسکینر در سال ۱۹۴۵ به دانشگاه ایالتی ایندیانا رفت و سرپرستی بخش روانشناسی را به عهده گرفت و در سال ۱۹۴۸ به دانشگاه هاروارد مراجعت کرد و تا سال مرگش در سال ۱۹۹۰ میلادی در آنجا بعنوان استاد ممتاز باقی ماند. مورخان روانشناسی در فهرست روانشناسان تمام طول تاریخ اسکینر را در رتبه هشتم و در فهرست روانشناسان معاصر(۱۲۰ سال اخیر) او را در رتبه اول قرار داده اند. اسکینر یکی از نظریه‌پردازان مهم در حوزه شخصیت نیز بود. پدر او وکیلی با آرزوی سیاستمدار شدن بود، در حالی که مادرش در خانه ماند تا از دو فرزند خود مراقبت کند. او در خانواده مرفه طبقه متوسط بالا بزرگ شد و والدین او ارزش های خویشتنداری، خدمت کردن، صداقت، و سخت کوشی را به کار بستند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

او از ۱۹۵۸ تا زمان بازنشستگی‌اش در سال ۱۹۷۴ استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد بود. او که مدت‌ها با دانشگاه هاروارد همکاری داشت از پیشگامان رفتارگرایی است.[۱] او ابداع‌کننده چند روش مهم برای مطالعه آزمایشی رفتار بود. به علاوه او پایه‌ریز فلسفهٔ علمی تازه‌ای به نام رفتارگرایی رادیکال بود و اعتقاد داشت روانشناسی باید با تجدید نظر در جنبه‌های غیر علمی خود، به علمی به استواری فیزیک و شیمی تبدیل شود. وی همچنین بنیادگذار تحلیل تجربی رفتار بود. او را یکی از اثرگذارترین روان‌شناسان تاریخ و حتی بزرگترین روانشناس سدهٔ بیستم می‌دانند. او نویسنده‌ای پرکار بود که ۲۱ کتاب و ۱۸۰ مقاله نگاشت.

کتاب والدن دو روش تعلیم و تربیتی و یادگیری جدیدی پیشنهاد می‌کند. والدن دو شهر افسانه‌ای یا یک جامعه تخیلی رفتارگرایانه است که در آن اسکینر برای ۲۰ سال اول زندگی روش یادگیری خاصی را پیشنهاد کرده‌است. وی معتقد است کودک از همان ماه‌های اول تولد با کنجکاوی‌های طبیعی خود، شروع به یادگیری نیازهای طبیعی می‌کند. در این روش یادگیری، کلاس درس وجود ندارد، زیرا آمادگی و توانایی‌های کودکان مختلف به یک نسبت رشد نمی‌کند، پس کودکان را تشویق می‌کنند تا هر چه سریعتر در هر زمینه‌ای که علاقه دارند، یادگیری خود را گسترش دهند و بیهوده وقت خود را در کلاس‌های درس نگذرانند. روش‌های یادگیری آموخته می‌شود که به کودکان کمک کند در زمینه‌های علمی، هنری و … مطابق ذوق و استعداد خویش به یادگیری بپردازند.

بنابراین مضمون اصلی کارهای اسکینر این است که رفتار از راه پیامدهایش شکل می‌گیرد. ما آن کاری را می‌کنیم که برای ما حاصلی داشته باشد و از انجام آنچه حاصلی ندارد سرباز می‌زنیم.[۱]

او عضو انجمن برادری لاندا خی آلفا بود. او یک خداناباور بود.

او در اثر بیماری سرطان خون درگذشت.

اتاق شرطی‌سازی عامل (جعبه اسکینر)[ویرایش]

اکثر کارهای اولیه اسکینر با یک اتاقک کوچک که به جعبه اسکینر شهرت یافته‌است انجام شده‌اند. این جعبه معمولاً دارای کف سیمی مشبک، یک چراغ، یک اهرم و یک ظرف غذاست و طوری درست شده‌است که، وقتی حیوان اهرم را فشار می‌دهد، مکانیسم غذادهی راه اندازی می‌شود و مقداری غذا به درون ظرف غذا می‌افتد.

اختراعات[ویرایش]

ماشین یادگیری اسکینر، یکی از اختراعات اسکینر، روان‌شناس رفتارگرای آمریکایی

این اختراعات عبارتند از محیطی کنترل شده برای نوزادان به نام «گهواره هوائی»، ساز و کاری برای هدایت موشک با استفاده از کبوتر، دستگاه شرطی شدن عامل یا «جعبه اسکینر» و ماشین یادگیری (آموزش).[۱]

جایزه‌ها[ویرایش]

انتقادها[ویرایش]

از مشهورترین منتقدانِ اسکینر نوآم چامسکی است که در ۱۹۵۹ نقدی بر کتاب رفتار زبانی نوشت که اسکینر دو سال قبل از آن منتشر کرده بود.[۲] این نقد را از موفق‌ترین نقدهایی دانسته‌اند که بر رفتارگرایی وارد شده‌است.[۳]

کتابشناسی[ویرایش]

از میان کتاب‌های اسکینر می‌توانیم رفتار موجودات ۱۹۳۸ (The Behavior of Organisms)، والدن دو ۱۹۴۸ (Walden II)، دربارهٔ رفتارگرائی، ۱۹۷۴ (About Behaviorism) را نام ببریم.[۱] معروفترین و بحث انگیزترین کتاب اسکینر کتاب فراسوی آزادی و شأن (Beyond the freedom and dignity) نام دارد که اسکینر در آن به چگونگی طراحی و تکامل یک فرهنگ از طریق بررسی رفتار می‌پردازد.

آثار اسکینر[۴][ویرایش]

  • رفتار ارگانیزم‌ها (۱۹۳۸)
  • والدن ۲ (۱۹۴۸)
  • علم و رفتار انسان (۱۹۵۳)
  • فراسوی آزادی و شأن (۱۹۷۱)
  • دربارهٔ رفتارگرایی (۱۹۷۴)
  • تأملاتی دربارهٔ رفتارگرایی و جامعه (۱۹۷۸)
  • به خاطر تأمل بیشتر(۱۹۸۷)
  • جلد ۱ زندگی‌نامه اسکینر: جزئیات زندگی من (۱۹۷۶)
  • جلد ۲: شکل‌گیری یک رفتارگرا (۱۹۷۹)
  • جلد ۳: موضوع پیامدها (۱۹۸۳)

منابع و پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ فرهنگ توصیفی روان‌شناسی، فرانک برونو، ۱۹۸۶، ترجمه فرزانه طاهری، مهشید یاسائی، ۱۳۷۰ صفحه ۳۳–۳۲
  2. Noam Chomsky, "A review of B.F. Skinner's Verbal Behavior," بایگانی‌شده در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine Language 30, (1959): 26-58.
  3. George Graham, "Behaviorism", Stanford Encyclopedia of Philosophy (2015), p. 148.
  4. رحیمی، توسط محمد (۲۰۱۹-۱۰-۱۵). «اسکینر: زندگی‌نامه و آثار یکی از بزرگ‌ترین روان‌شناسان قرن بیستم». پرسونالوژی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۱.

۴. نظریه‌های یادگیری، اثر دکتر السون و دکتر هرگنهان- ترجمه دکتر علی اکبر سیف، ۱۳۹۵ صفحه ۱۲۰ و ۱۲۱ و ۱۲۵ و ۱۲۶