هادیشهر

مختصات: ۳۸°۵۱′۰۰″شمالی ۴۵°۴۱′۰۰″شرقی / ۳۸٫۸۵۰۰°شمالی ۴۵٫۶۸۳۳°شرقی / 38.8500; 45.6833
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هادی‌شهر (جلفا))
هادیشهر
کشور ایران
استانآذربایجان شرقی
شهرستانجلفا
بخشمرکزی
نام(های) پیشینعلمدار_ گرگر
مردم
جمعیت۳۴,۳۴۶ نفر (۱۳۹۵) [۱]
جغرافیای طبیعی
مساحت10کیلومتر
ارتفاع۱۰۳۴
اطلاعات شهری
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۴۱
وبگاه
شناسهٔ ملی خودرو ایران
هادیشهر بر ایران واقع شده‌است
هادیشهر
روی نقشه ایران
۳۸°۵۱′۰۰″شمالی ۴۵°۴۱′۰۰″شرقی / ۳۸٫۸۵۰۰°شمالی ۴۵٫۶۸۳۳°شرقی / 38.8500; 45.6833

هادیشهر شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی است.

هادیشهر دهمین شهر استان آذربایجان شرقی از لحاظ جمعیت و از توابع شهرستان جلفا است. کهن شهری در شمال غرب کشور که وجود تپه‌های باستانی چون کول تپه گواه از دیرینگی آن دارد. طبق کاوش‌های اخیر باستان شناسان، قدمت این تپه تاریخی به 7000 سال پیش می‌رسد. محل کنونی هادیشهر در گذشته دو آبادی به نام گرگر و علمدار بوده است که از اتصال آن‌ها هادیشهر کنونی شکل گرفته است. اقلیم هادیشهر سرد و نیمه خشک است. این شهر تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی نسبتاً سرد و ملایم دارد. پیشهٔ اصلی مردمان هادیشهر باغداری و کشاورزی است. این سرزمین از سمت شمال به رود ارس محدود می‌شود. سواحل این رود و بازارچه‌های متعدد حاشیهٔ آن، طبیعت زیبای اطراف توأم با جاذبه‌های تاریخی منطقه این شهر را از مناطق مستعد گردشگری ساخته است. ساکنان هادیشهر آذری بوده و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند. قلم زنی، سفال و سرامیک، منبت روی چوب از صنایع دستی و اوماج حالواسی یا حلوای اوماج از سوغات‌های منطقه می‌باشد.

راه‌های دسترسی[ویرایش]

این شهر با شهرهای مرند، یامچی، جلفا، نوردوز، زنوز و سیه رود مجاورت دارد. این شهر دارای محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد نیست و از اماکن مهم این شهر می‌توان به پارک شهر هادیشهر، کتابخانه عمومی هادیشهر اشاره کرد. برای سفر زمینی به کشور ارمنستان با گذر از این شهر و رسیدن به نوردوز می توانید مسیر خود را طی کنید. برای سفر زمینی به کشور آذربایجان از کمربندی این شهر به سمت جلفا حرکت کنید سپس با گذر از مرز جلفا وارد کشور آذربایجان و شهری مرزی جلفا واقع در کشور آذربایجان شوید. در این سفر می توانید از بازارچه های مرزی شهر جلفا مانند بازار آراز، بازار روسها ، پاساژ ستارخان، پاساژ سیتی سنتر و دهها مرکز خرید دیگر دیدن کنید.

هادیشهر با هزار هکتار وسعت محدوده شهری از لحاظ پیشرفت عمرانی در سطح متوسط قرار دارد.این شهر با آب هوای معتدل و تابستان های نسبتاً گرم و زمستان های سرد و خیلی سرد طبیعت زیبایی دارد و و مناطق و مناظر دیدنی اطراف شهر سالانه گردشگران زیادی را به دور خود جمع میکند.همجواری آن با منطقه آزاد ارس و جاذبه های به نام آن باعث گردیده است که رفت و آمد در این شهر نیز دو چندان گردد.کرانه رود ارس و باغات و مناطق سرسبز چشم اندازهای زیبایی را به طبیعت  این شهر بخشیده است.روستای زاویه(Zeyveh)،روستای قشلاق،آبشار آسیاب خرابه از جاذبه های دیدنی در اطراف شهر میباشد.همچنین کوه های بلند و زیبای آن پذیرای گروه های کوه نوردی زیادی است و محل مناسبی برای پاراگلایدر سوار ها محسوب می گردد.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]