بهرام مشیری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بهرام مشیری
نام اصلی
بهرام مشیری
زاده۲ فروردین ۱۳۲۶
گلپایگان
محل زندگیدر ایران: تهران، تبریز
در آمریکا: تگزاس و واشینگتن و لس آنجلس

پیشهنویسنده و مجری تلویزیون
زمینه کاریتاریخ، سیاست، شعر، فلسفه ، موسیقی، نجوم و علوم
ملیتایرانی
تحصیلاتکارشناسی ارشد مهندسی شیمی
دانشگاهدانشگاه کاتولیک واشینگتن
دورهپهلوی
جمهوری اسلامی ایران
سال‌های فعالیت۱۹۹۰ تا کنون
بنیانگذاربرنامه سرزمین جاوید
کتاب‌هااز آتن تا هیروشیما
تصحیح شاهنامه فردوسی
مغالطات (در دست تحریر)
دیوان اشعاراشعاری پراکنده اعم از غزل و دوبیتی (گاهگاهی به زبان طنز)
تأثیرپذیرفته ازفردوسی، حافظ، سعدی، رازی، ابن مقفع، محمد مصدق، احمد کسروی
وبگاه

بهرام مشیری (زادهٔ ۲ فروردین ۱۳۲۶) نویسنده، نوازنده تار، پژوهشگر تاریخ، مجری و برنامه ساز تلویزیونی ایرانی است. وی اجرای برنامهٔ سرزمین جاوید در تلویزیون پارس را بر عهده دارد. برنامه سرزمین جاوید از سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شده و به مذهب، تاریخ، ادبیات، فلسفه، سیاست و مسائل روز می‌پردازد. مشیری همچنین در رادیوهای فارسی‌زبان در آمریکا دربارهٔ ایران و تاریخ ایران و علل انحطاط ایران باستان و ایران کنونی به بیان نظریات خود می‌پردازد.[۱][۲][۳]

زندگی[ویرایش]

بهرام مشیری متولد ۱۳۲۶ است. پدرش، عزت‌الله مشیری، اهل روستای دُر (از توابع گلپایگان) و مادرش بی‌بی گوهرتاج (دختر میرزا حسین خان انتظام الملک) از ایل بختیاری می‌باشد. وی پس از اخذ دیپلم در گلپایگان، در دوران پهلوی دوم، وارد شهربانی شد. پس از پایان دانشگاه، به خدمت در شهربانی درمی‌آید، در سال ۱۹۷۴ میلادی، به آمریکا می‌رود. مشیری دارای مدرک فوق لیسانس در علم مواد و مهندسی شیمی از دانشگاه کاتولیک آمریکا می‌باشد.

سو قصد[ویرایش]

بهرام مشیری در یکی از برنامه های تلویزیونی از سوء قصد بجان خود توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پرده برداشت. وی در برنامه تلویزیونی، شرح کامل ماجرا را توضیح داد. و نهایتا از تحت حمایت قرار گرفتن خود توسط FBI و سایر سازمان‌های تحت امر دولت آمریکا خبر داد. [۴]

عقاید و نظرات[ویرایش]

چندین دهه فعالیتهای فرهنگی و ادبی بهرام مشیری را می‌توان تلاشی مستمر از جانب او در راستای نفی فرهنگ خرافه ، استبداد ستیزی، نقد دین آزادی‌خواهی و بازگشت به خرد گرایی دانست.

در حال حاضر برنامه‌های او از طریق رادیو، تلویزیون و اینترنت، منتشر می‌شود.[۵] وی در این برنامه‌ها-سرزمین جاوید- به بیان نظراتش در مورد موضوعات مختلف مانند اسلام، تاریخ اسلام، تسنن، تشیع، سیاست، مسائل روز ایران و جهان، ادیان و مذاهب، تاریخ کهن، تاریخ معاصر ایران و جهان، مسائل اجتماعی، شعر، هنر، فلسفه، فرهنگ، ادبیات، علوم تجربی، تاریخ علم، سینما، موسیقی سنتی خصوصاً تکنوازی تار می‌پردازد.

او در این برنامه‌ها اسلام و عقاید اسلامی را مورد انتقاد شدیدی قرار می‌دهد و اغلب زبان طنز و نقد را چاشنی سخنانش می‌کند که عدّه‌ای وی را به همین سبب محکوم کرده و کارهای وی را توهین به مقدسات اسلامی می‌دانند.

وی با رد این ادعاها سخنان خود را روشنگری بر اساس متون کلاسیک اسلام مانند تاریخ طبری و مغازی می‌داند که گاهی این منابع را در مقابل دوربین می‌خواند و به آنها استناد می‌کند. وی دلیل انتقاد از دین اسلام را حاکمیت آخوندهای شیعه و سلطهٔ آنان بر مبنای این مذهب اعلام می‌دارد و ریشهٔ مشکلات جامعه را حکومت مذهبی برمی‌شمرد. وی تلویحاً -بلکه تصریحاً- اعلام کرده اگر حکومت بر مبنای اسلام نبود او به تحلیل منتقدانه از اسلام نمی‌پرداخت.

وی از جمله منتقدان حکومت پهلوی است. به نظر او حاکمیت کنونی روحانیون به دلیل سانسور و اختناق دوره پهلوی بوده و کودتای ۲۸ مرداد را انحرافی بزرگ در راه آزادی‌خواهی ملت ایران و نقطهٔ سیاه تاریخ ایران خصوصاً بعد از مشروطه می‌داند؛ و انقلاب مشروطه را نقطه عطف پیشرفت کشور بر مبنای آزادی‌خواهی می‌داند. او همواره تاریخ ایران به‌خصوص دوره مشروطه را می‌ستاید.

وی از پیروان دکتر محمد مصدق است؛ ولی هیچ‌گاه خود را متعلق به گروه یا ارگان خاصی نمی‌داند.[۶]

مشیری در برنامه‌های خود به‌طور متناوب بخشی را به خوانش صحیح شاهنامه و اشعار سعدی اختصاص می‌دهد و سعی می‌کند تا با زبانی هرچه ساده‌تر این آثار را برای مخاطبان خود شرح و بسط دهد. وی در خلال خوانش شاهنامه ریشه‌های تاریخی مطالب آن را آشکار می‌سازد و نکات مستتر در آن را نقد و بررسی می‌کند و ازجمله ستایندگان ابوالقاسم فردوسی است و او را از بزرگ‌ترین میراث‌داران زبان و ادب پارسی می‌داند.

کتاب‌ها[ویرایش]

کتاب جدید بهرام مشیری تحت عنوان: نقدی بر چاپ‌های انتقادی شاهنامه و تصحیحی جدید از داستان رستم و سهراب به زیر چاپ رفت.[۷] این کتاب، نقدی است بر چاپ‌های شاهنامه ماکان ، چاپ مول، چاپ مسکو و چاپ جلال خالقی مطلق.

همچنین بهرام مشیری در یکی از کتاب‌های خود با عنوان از آتن تا هیروشیما، به فیزیک اتمی و مصیبت‌های وارد شده به هیروشیما و ناکازاکی می‌پردازد.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. «NationMaster - Encyclopedia: Bahram Moshiri». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ مه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱.
  2. پایگاه اطلاع‌رسانی جام نیوز - پارس: بهرام مشیری، مجری شبکه: بزرگترین شهید تاریخ سقراط است نه حسین[پیوند مرده]
  3. «Bahram Moshiri - گفتارهایی از بهرام مشیری». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱.
  4. «Graduates of The Catholic University of America/Alumni of The Catholic University of America; Graduates of Note - 134 Items». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱.
  5. وبگاه بهرام مشیری
  6. «بهرام مشیری کیست ؟». شیعه لیدرز. ۹ مرداد ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۴.
  7. https://esam.ir/item/17459694/کتاب-نقدی-بر-چاپهای-انتقادی-شاهنامه-بهرام-مشیری-
  8. Dena Publishing[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]