اعتراضات ۱۴۰۱ ایرانیان مقیم خارج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اعتراضات جهانی ۱۴۰۱)
اعتراضات ۱۴۰۱ ایرانیان مقیم خارج
تاریخ۲۶ شهریور – اکنون
(۱ سال، ۷ ماه، ۱ هفته و ۱ روز)
موقعیت
  • تمام استان‌های ایران
  • راهپیمایی‌های اعلام همبستگی در جهان[۱]
علت(ها)کشته‌شدن مهسا امینی
اهدافبراندازی نظام جمهوری اسلامی
روش‌هاروش‌های اعتراض
وضعیتدر جریان
طرف‌های مدنی درگیر

براندازان

  • براندازان و آزادی‌خواهان ایرانی
شخصیت‌های پیشرو
مردمی، خودجوش، و بدون ساختار رهبری حاکمان نظام جمهوری اسلامی
تلفات و کشته‌ها

۳۱۹ نفر[۲] (تا ۱۵ آبان ۱۴۰۱)

شامل ۵۰ کودک (زیر ۱۸ سال)

۲۰ بسیجی

۱۳ عضو نیروهای مسلح
کانادا

اعتراضات ۱۴۰۱ ایرانیان مقیم خارج تظاهرات جهانی ایرانیان مقیم خارج در حمایت از خیزش ۱۴۰۱ ایران که در پی کشته شدن مهسا امینی تحت بازداشت نیروهای گشت ارشاد در ایران رخ داد و اعتراض به حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به معترض‌ها در سراسر ایران و کشته، بازداشت و مجروح شدن عده زیادی از مردم، برای اعلام همبستگی با مردم ایران در بیش از ۱۵۰ شهر از کشورهای جهان توسط ایرانیان مقیم و مردم آن کشورها برگزار گردید. تظاهرات ایرانیان خارج از ایران در تمام سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد.[۵][۶][۷]

شهرها و ایالات مشارکت کننده[ویرایش]

آمریکا
انگلیس
استرالیا

کانادا[ویرایش]

تورنتو[ویرایش]

آمریکا[ویرایش]

تظاهرات ۱۱ فوریه لس‌آنجلس[ویرایش]

در ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه)، با حضور ایرانیانی از سراسر آمریکا، بزرگترین تظاهرات تاریخ ایرانیان در آمریکا برگزار شد. پلیس لس‌آنجلس جمعیت شرکت‌کنندگان در این تجمع را حدود ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده‌است.[۱۲][۱۳]

انگلستان[ویرایش]

استرالیا[ویرایش]

فرانسه

  • پاریس
  • استراسبورگ تظاهرات «۱۲ هزار» نفری در بیست و شش دی ۱۴۰۱ در شهر استراسبورگ در برابر پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی[۱۵]

اتریش[ویرایش]

نروژ[ویرایش]

ترکیه[ویرایش]

نیوزیلند[ویرایش]

اندونزی[ویرایش]

ارمنستان[ویرایش]

کره جنوبی[ویرایش]

ایتالیا[ویرایش]

هلند[ویرایش]

ژاپن[ویرایش]

چک[ویرایش]

آلمان[ویرایش]

برلین[ویرایش]

ایرانیان پرشماری از شهرهای مختلف آلمان و دیگر کشورهای اروپا برای شرکت در این تجمع به برلین رفتند.[۱۸] شمار زیادی از ایرانیان از نقاط مختلف جهان، به ویژه ایرانیان ساکن اروپا، برای حضور در تجمع بزرگ برلین، با هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروهای شخصی، عازم برلین شدند.[۱۹] تجمع بزرگ ایرانیان برابر با شنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱ (۲۲ اکتبر ۲۰۲۲) در برلین به دعوت «حامد اسماعیلیون» سخنگوی انجمن خانواده‌های بازماندگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ داده شد است.[۲۰][۲۱] تعداد افراد شرکت کننده در این تظاهرات هشتاد هزار نفر نفر تخمین زده شده‌است.[۲۲] برگزارکنندگان با شعار «زن، زندگی، آزادی» در صددند تا حمایت خود را از اعتراضات علیه سرکوب و تبعیض در ایران ابراز کنند.[۲۳] یورونیوز از این تجمع با عنوان «بزرگ‌ترین تظاهرات ایرانی‌ها در اروپا» یاد کرده‌است. پلیس آلمان برای این تظاهرات و تجمع ایرانیان، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده‌است.[۲۴]

برلین روز اول مهر نیز شاهد یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات پشتیبانی از اعتراضات مردم ایران بود.[۲۳] پس از آتش‌سوزی در زندان اوین نیز ایرانیان در مقابل سفارت ایران در برلین دست به اعتراض زدند.[۲۵]

سوئیس[ویرایش]

اتریش[ویرایش]

فنلاند[ویرایش]

  • هلسینکی: جمعی از فعالان سیاسی کُرد در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ به مناسبت چهلم ژینا امینی در میدان نارینکاتوری تجمعی اعتراضی برگزار کردند.[۲۶]

گرجستان[ویرایش]

دانمارک[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Worldwide protests continue after the death of 22-year-old Mahsa Amini". USA Today. 24 September 2022. Retrieved 25 September 2022.
  2. «آخرین آمار جان‌باختگان و دستگیرشدگان‌ اعتراضات سراسری ۱۴۰۱؛ پانزدهم آبان». voanews.
  3. "Hengaw Report No. 6 on the Kurdistan protests, 15 dead and 733 injured". Hengaw. Retrieved 23 September 2022.
  4. «شمار کشته‌های خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی به ۲۲۴ نفر رسید». independentpersian.
  5. «تظاهرات جهانی در حمایت از خیزش مردم ایران؛ بیش از ۱۵۰ شهر جهان تجمع برگزار کردند». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۰۲.
  6. «حمایت‌های جهانی از معترضان در ایران؛ مخالفان آماده تظاهرات در ده‌ها شهر جهان شده‌اند». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۰۲.
  7. «مهسا امینی؛ ایرانیان برای تجمع در بیش از ۱۵۰ شهر جهان آماده می‌شوند». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۰۲.
  8. «راهپیمایی «۵۰ هزار نفری» در تورنتوی کانادا در حمایت از اعتراضات ایران». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۰۲.
  9. «پانزدهمین روز تظاهرات سراسری؛ از بستن خیابان جمهوری در تهران تا راهپیمایی ۵۰ هزار نفری ایرانیان در تورنتو». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۰۹.
  10. «تجمع جمعی از معترضان در مقابل مرکز اسلامی امام مهدی تورنتو، یکشنبه یکم آبان».
  11. Nick Ward (اکتبر ۱, ۲۰۲۲). «'They want the world to hear them': St. John's rally held in solidarity with Iran protests» (به (انگلیسی)). CBC.
  12. «Thousands Descend on L.A. as Support for Iranian Freedom Endures» (به انگلیسی). Los Angeles Magazine. ۲۰۲۳-۰۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۴.
  13. «Photos: Thousands in L.A. rally in support of antigovernment movement in Iran». Los Angeles Times (به انگلیسی). ۲۰۲۳-۰۲-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۲.
  14. تجمع جمعی از ایرانیان ساکن شهر آدلاید استرالیا در همراهی با مردم ایران وبا شعار «زن، زندگی، آزادی», retrieved 2022-10-09
  15. «اعتراضات ایران؛ پلیس فرانسه شمار تظاهرکنندگان علیه سپاه در استراسبورگ را «۱۲ هزار» نفر اعلام کرد». euronews. ۲۰۲۳-۰۱-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۷.
  16. «تجمع ایرانیان مقیم استانبول در واکنش به جان باختن مهسا امینی». خبرگزاری آناتولی.
  17. «تظاهرات هشتاد هزار نفری در برلین؛ اعتصابات معلمان ایران آغاز شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۳.
  18. «ایرانیان پرشمار در مسیر تظاهرات بزرگ برلین - BBC Persian». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۲.
  19. «ایرانیان در تجمع بزرگ برلین؛ تجمعات در سایر نقاط جهان در حمایت از خیزش گسترده مردمی در ایران». ار. اف. ای - RFI. ۲۰۲۲-۱۰-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۲.
  20. «آغاز دومین ماه اعتراض‌ها؛ دعوت داریوش اقبالی برای برگزاری تجمع اعتراضی در «روز کوروش»». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۲-۱۰-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۲.
  21. «بیانیه «شش‌رنگ» همزمان با تجمع اعتراضی ایرانیان در برلین». iranwire.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۲.
  22. ««آزادی برای ایران»؛ هشتاد هزار نفر در بزرگترین تظاهرات ایرانی‌های اروپا در برلینِ آلمان گردهم آمدند». euronews. ۲۰۲۲-۱۰-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۷.
  23. ۲۳٫۰ ۲۳٫۱ «پلیس آلمان: برای تظاهرات بزرگ برلین حضور ۸۵ هزار نفر تخمین زده شده‌است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۲.
  24. Mirmohammadsadeghi، Farhad (۲۰۲۲-۱۰-۲۲). «اعتراضات ایران؛ «بزرگ‌ترین تظاهرات ایرانی‌ها در اروپا» در برلینِ آلمان در حال برگزاری است». euronews. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۲.
  25. «اوین امشب در آتشه»؛ تجمع ایرانیان در برلین در مقابل وزارت خارجه آلمان, retrieved 2022-10-22
  26. آژانس خبری فرات: در هلسینکی تجمعی در حمایت از خلق‌های ایران برگزار شد، نوشته‌شده در ۵ آبان ۱۴۰۱؛ بازدید در ۵ آبان ۱۴۰۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]